Filmvilág blog

Mundruczó Kornél, Edgar Wright és Matteo Garrone filmje is jön Szolnokra

2021. szeptember 22. - filmvilág

evolucio.jpg

Október 12-én indul az Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál (ATAFF), ahol a nagyjátékfilmes versenyprogramban a látványtervezőket díjazzák. Tíz európai film száll versenybe Szolnokon.

Az európai versenyfilmekből álló program egyik legérdekesebbnek ígérkező alkotása az 1920-ban játszódó, a Monarchia szétesése utáni Bécset bemutató sötét thriller, a HÁTORSZÁG. A Pénzhamisítókkal 2008-ban a legjobb idegennyelvű filmnek járó Oscar-szobrot elnyert osztrák forgatókönyvíró-rendező, Stefan Ruzowitzky legújabb filmje a Locarnói Filmfesztivál közönségdíját is elnyerte augusztusban. 

Az Osztrák-Magyar Monarchia darabjaira hullott világában játszódó történet főszereplője egy magánnyomozóból lett katona, a hadifogolytáborból visszatérő Peter Perg (Murathan Muslu), aki a bajtársait tizedelő rejtélyes sorozatgyilkos megtalálásán dolgozik, oldalán a mindig hidegvérrel gondolkodó törvényszéki orvosszakértővel, az intelligens, kifinomult Theresa Körnerrel (a Babilon Berlinből ismert Liv Lisa Fries).

A bluebox-technikával készült film elképesztő képeit és a háttereket az 1920-ban készült Dr. Caligari díszletei inspirálták, amellyel a 800 éves Habsburg uralom megszűnése utáni, sarkaiból kifordult Ausztriát ábrázolják.

Nyomasztó légkörű, intenzív színvilágú angol horrorfilm is versenybe száll a legjobb látványtervezőnek járó díjért. Edgar Wright zsánerfilmje, az UTOLSÓ ÉJSZAKA A SOHÓBAN egy fiatal lány és egy rejtélyes figura hallucinációkkal teli utazásáról szól a 60-as évek Londonjában.  A film főszereplői Thomasin McKenzie (Jojo Nyuszi) és Anya Taylor-Joy (Vezércsel, Emma) és utolsó szerepében látható a James Bond feleség és Trónok harca sztár, Diana Rigg.

Mundruczó Kornél EVOLÚCIÓ című filmjének világpremierje  Cannes-ban volt, a filmet itthon először Szolnokon láthatja a nagyközönség. A rendező új filmje a holokauszt traumájának három generáción átívelő hatásáról szól. Az Evolúció szorosan kapcsolódik az alapjául szolgáló, azonos című színielőadáshoz, amelyet a Proton Színház két éve, Németország legnagyobb színházi fesztiválján, a Ruhrtriennalén mutatott be. Három fejezetéből kettő megszakítatlan időben és egyetlen térben játszódó, vágás nélküli – illetve rejtett vágásokkal operáló –, hosszú jelenet, amelynek a látvány szempontjából való értékelése izgalmas feladatot ró majd az ATAFF nemzetközi zsűrijére.

Komor PINOKKIÓ-feldolgozás is versenyben van a legjobb látványtervezésért járó díjért. Carlo Collodi 1883-as, korántsem gyerekbarát történetéből, a Pinokkió kalandjaiból a Disney 1940-ben készített mesefilmet, noha a fabábú klasszikus meséje jócskán bővelkedik szívfacsaró elemekben.

Matteo Garrone rendező éppen ilyen sötét, sokkal inkább felnőtteknek szánt feldolgozást készített a közel 150 éve íródott gyerekkönyvből. A film a Berlini Filmfesztiválon debütált nagy sikerrel 2020-ban, hazánkban eddig még nem mutatták be.  Érdekesség, hogy az élőszereplős Pinokkióban az Oscar-díjas olasz színész, Roberto Benigni a bábukészítő Gepettót alakítja, míg egy 2002-es családi vígjáték verzióban magát a főhőst, Pinokkiót játszotta el.  

Az új feldolgozás semmiben sem hasonlít a korábbiakhoz. Garrone groteszk, sötét képekből álló alkotása monumentális, szürrealista munka, amely az eredeti könyv történetét követi.

Az ISTENEK VÖLGYE egy milliárdos és a Navajo közösség harcát tárja elénk, szembe állítva az ősi hagyományokat és a vallást a modern kor anyagias felfogásával. 

istenek_volgyek.JPG

Lech Majewski sci-fi drámája három egymásba fonódó történetet mutat be a világ leggazdagabb emberén, egy középosztálybeli írón és a Navajo közösségen keresztül. Az elvált író, John Ecas a milliárdos Wes Tauros életrajzát írja meg, aki a Navajo közösség szent földjén található urániumkészlet kibányászásából vált  gazdaggá. A főszerepben a kétszeres Oscar-díjas John Malkovichot láthatjuk. 

Fekete komédia is szerepel a repertoárban, az elsőfilmes Daria Woszek lengyel rendezőnőtől. A történet főszereplője a menopauza küszöbén álló Mary, aki nem mellesleg Szűz Mária szobrok lelkes gyűjtője, nőgyógyászati vizsgálatát követően egyre furcsábban kezd el viselkedni, fantáziája egyre élénkebb lesz, érzékei kifinomulnak. A MÁRIAFORDULÁS szürreális látványvilágával száll versenybe Szolnokon. 

A szintén elsőfilmes német Michael Venus RÉMÁLOM című alkotása a horrorfilmes műfaj elemeit hordozza és kapcsolja össze a haza és a család fogalmaival. Álmai vezetik el a főszereplőt Stainbachba, egy kis faluba. Amikor rájön, hogyan viszonyul egymáshoz az álom és a valóság, Marlene összeomlik, és mélységes álomba merül egy klinikán. Az álmából megszülető szörnyekkel pedig a tizenkilenc éves lányának kell szembenéznie: a német történelem kísértetei ezek, azok a bűnök, amelyeket a nemzetiszocializmus idején követtek el. 

Az ATAFF idei nagyjátékfilmes versenyprogramjában szerepel az olasz Claudio Cupellini új filmje, amelyet Gipi azonos nevű képregényéből adaptált, és a poszt-apokaliptikus jövőben játszódik. A FIAK FÖLDJE a jelen helyzetünk nyugtalanító tükrét állítja elénk. A  poszt-apokaliptikus filmek műfaji jellemzőit használó filmben az emberi civilizáció a végéhez érkezett, a víz és a föld mérgezett, a túlélés pedig szinte lehetetlen. A film operatőre Pohárnok Gergely.

Az idei Oscar-esélyes észt film, AZ UTOLSÓK is indul a legjobb látványtervezés díjáért. Igazi lappföldi westernre számíthatunk, amelyben egy bányatulajdonos kábítószerrel tömi a munkásait, hogy azok megfeledkezzenek a küzdelmes mindennapokról, miközben a közelben néhány rénszarvastenyésztő igyekszik talpon maradni. Különleges észt tájon játszódó kapitalizmuskritika, ahol a főszereplőnek választania kell a szülőföld és egyéni érdekei között.  

A Václav HAVELről, az újkori cseh történelem egyik legmarkánsabb személyiségéről szóló filmet is bemutatják. A cseh dráma Havel viharos magánéletére fókuszál, és domináns szerep jut az igazságért és a jó ügyért vívott harcnak, az üldöztetésnek, bebörtönzésnek, a szerelmi kapcsolatoknak, a saját kételyeinek és a humornak is. Mindezek középpontjában a feleségéhez, Olgához fűződő szokatlan, de annál erőteljesebb kapcsolata áll.

A történet 1968 és 1989 között játszódik, végigköveti azt a hosszú utat és mindazon változásokat, amely során a film főhőse, a hatvanas évek gondtalan és sikeres drámaírója a hetvenes évek emberjogi harcosává, majd az 1989-es bársonyos forradalom vezető személyiségévé és a világpolitika ikonikus alakjává vált.   

A filmeket nemzetközi filmes szakemberekből álló zsűri bírálja el: Jean Rabasse, francia látványtervező, aki a Natalie Portman főszereplésével készült Jackie díszlettervezője volt, a Vatelért pedig Oscar-díjra jelölték; a brit Peter Webber a Sírhant Művek HBO-sorozat rendezője, akinek első mozifilmje a Leány gyöngy fülbevalóval volt Scarlett Johansson és Colin Firth főszereplésével.  Géczy Dávid, filmrendező, forgatókönyvíró, akinek A győztes című alkotását a dán filmintézet az év legjobb 10 rövidfilmje közé választotta.

A zsűri tagjai a fesztivál ideje alatt mesterkurzusokat is tartanak, amelyekről ezen a linken érhető el információ.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr7516696758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása