A most mozikba kerülő Fehér éjszakák (Midsommar) forgatása volt az első alkalom, hogy magyar szakembert – Takács Gergelyt – kértek fel egy amerikai film vizuális effektjeinek megvalósítására. Ráadásul sikerült a VFX utómunka egy részét is Magyarországra hozni.
Pontosan egy évvel ezelőtt folytak a film magyarországi forgatásának előkészületei, ekkor mutatta be Ben Rimmer producer Takács Gergelyt Ari Aster rendezőnek és Pawel Pogorzelski operatőrnek. Olyan VFX szakembert keresetek, aki segíteni tud előkészíteni és felügyelni azokat a jeleneteket, amelyek vizuális trükköket fognak tartalmazni.
„Első találkozásunkkor megtaláltuk a közös hangot – emlékszik vissza Takács. – Hasonló gondolkodású emberek lévén rögtön elkezdett szárnyalni a kreativitásunk. A forgatókönyv részletes áttanulmányozása után tudtuk, mik lesznek a film igényei a trükkök terén. Ari egyedi stílusa és sajátos látásmódja lehetővé tette, hogy nagyon változatos feladatokon kelljen dolgoznunk.
A forgatás befejezése előtt a rendező felkért, hogy vigyem végig az összes VFX munkafolyamatot az utómunka során is, ameddig csak meg nem jelenik a film a mozikban. Ez egy rendkívül megtisztelő feladat, ami lehetőséget adott nem csak nekem, de számos magyar VFX szakterületen dolgozó kollégának is, hogy egy amerikai nagyjátékfilmben kamatoztassa tudását.”
Az utómunka során, ahogy kezdett formát ölteni a történet, kiderült, hogy sokkal több vizuális trükkre lesz szükség, mint amennyit eredetileg terveztek. A magyar szakember nemcsak megtervezte az összes trükköt, az ő feladata volt kiválasztani a VFX-házakat – a cégeket, akik kidolgozták a trükköket – úgy, hogy teljesüljenek a rendezői igények, és beleférjen a költségvetésbe. Több magyar, angol, norvég és amerikai céggel dolgozott együtt januártól egészen májusig.
Hosszú évek óta hozzák a külföldi producerek a projektjeiket Magyarországra, mert kialakult a szakembergárda, az infrastruktúra, a jogi- és legfőképpen az adókedvezménynek köszönhetően a gazdasági környezet is. A Midsommar annyiban emelkedik ki a sorból, hogy nem csak a forgatás, de az utómunka nagy része is itt készült. A film sikere remélhetőleg még inkább felhívja a külföldi producerek figyelmét arra, hogy használják ki magyar utómunka-tehetségeket is.