Nemes szerelmek – Carol / A dán lány villámkritika

2016. január 29. 09:02 - Huber Zoltán

carol.jpg

Két embert egymás mellé sodor a véletlen, és azonnal felizzik körülöttük a levegő. Más az életük, eltérő környezetből jöttek és a körülmények is összeesküdnek ellenük, de a szerelem minden akadályt legyőz. Hőseink a merev konvenciók ellenében, komoly áldozatok és küzdelmek árán ugyan, de egymásra találnak. Ezerszer látott, örök romantikus séma ez, melyen alapjaiban az sem változtat, hogy ezúttal az ötvenes évek Amerikájában két nő szeret egymásba. Hogy mindez valóban érdekfeszítővé válhasson, ahhoz Todd Haynes egyedi stílusa és a két színésznő árnyalt játéka szükségeltetik.

Patricia Highsmith számos művét személyes élményei ihlették. A Hitchcock-feldolgozás fémjelezte sikerek előtt az írónő dolgozott áruházi eladóként és valóban volt egy idősebb szeretője, akiről sokáig pletykált a keleti parti elit. A saját identitását kereső fiatal lány és a merev társadalmi konvenciók ellen lázadó nő románca tehát saját élményanyagból született. A Highsmith regényeit jellemző lélektani hitelesség a filmnek is fontos erénye, de nem sokat érne az alkotói invenciók és a színésznők között létrejövő kémia nélkül.

Lassan hömpölygő, lágy sárgásbarna képek, tükröződő, torzuló, párás üvegfelületek. A hangsúlyos operatőri munka (Edward Lachman) korántsem öncélú, Haynes egy formálódó kapcsolat felszíne alá néz be. Therese passzív sodródása és Carol öntudatos büszkesége mögött feltárulnak a különféle vágyak, bizonytalanságok és félelmek. Rooney Mara ártatlannak tűnő kíváncsisága mögött céltudatosság, Cate Blanchett elegáns magabiztossága alatt súlyos kétségek rajzolódnak ki. Kettejük összjátéka hibátlan, az ausztrál színésznő ráadásul ebben a szerepben csúcsra járathatja a rá jellemző arisztokratikus fülledtséget, így ő rendkívül emlékezetes. A film éteri finomsággal, mégis sebészi pontossággal ragadja meg a viszony dinamikáját. A Carol észrevétlenül ragadja magával a nézőt és szinte átfolyik rajta.

dan_lany.jpg

Hiába ígér mást a hírverés és a sztori, a szerelem különös természetét vizsgálja A dán lány is. Tom Hooper rendező kitűnő érzékkel ismerte fel a nemet váltó festő és az őt támogató feleség történetében azt a lényegi motívumot, ami túlmutat a transzneműség kérdéskörén. A filmben éppen az az igazán figyelemreméltó, mennyire érdektelen valójában a nővé váló férfi küzdelme. Einar Wegener átalakulása egy gyógyulási folyamat már-már tárgyszerű leírása, ami mintha nem is annyira érdekelné a rendezőt. A drámai feszültség abból fakad, hogy az őt szerető és társául választott asszony a végletekig kitart mellette.

Eddie Redmayne ismét abban a furcsa helyzetben van, hogy technikailag tökéletesen old meg egy nehéz színészi feladatot, de az aprólékosan kidolgozott gesztusok és testtartások mögött most sincs ott egy valódi karakter. Tavaly A mindenség elméletében a lebénuló testet és egy üres imázs-portrét formált meg, ezúttal egy férfi testbe zárt nőt alakít, akiről ezen túl olyan nagyon sokat nem tudunk meg. A figura feltartóztathatatlanul tart a híres operáció felé és végig vészesen alulírt marad, amit a feleség komplex karaktere csak még jobban kihangsúlyoz. A címben jelölt dán lány tehát nem is igazán a festőre, sokkal inkább a nőre utal, melyet a film egy látszólag lényegtelen pillanatában ki is hangsúlyoznak az alkotók.

A pályafutását szédületes lendülettel indító Alicia Vikander le is csapja a magas labdát és az erőteljes jelenlétével gyakorlatilag ellopja a figyelmünket. Gerda Wegener kitartása, támogatása és áldozathozatala ezerszer izgalmasabb a saját nemiségét felfedező Einar/Lili útjánál, és maga a film is akkor működik igazán, amikor Gerda feltűnik a színen. Az ő dilemmája sokkal összetettebbnek és ellentmondásosabbnak tűnik, ami a transzneműség kérdését már-már zárójelezi és inkább a női érzékenységről és önfeláldozásról mesél. Bármennyire is paradoxnak tűnhet tehát, ez egy alapvetően konzervatív alkotás.

A Carol és A dán lány eltérő alapállásból és más módszerekkel ugyan, de a szerelem legyőzhetetlen erejéről mesélnek és pontosan ezzel segíthetik a LMBT-mozgalom ügyét. Mert bár látványos és gesztusértékű, e két filmben szinte lényegtelen, milyen nemű és szexuális beállítottságú partnerek szeretik egymást.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr868326780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Advanced Flight 2016.01.30. 11:09:47

Oscar-bait PC-fos. Vegyétek és egyétek :-(

Szalay Miklós 2016.01.30. 12:48:18

Apropó transzneműség, itt egy összefoglaló a szexualitás összetettségéről, a különböző nem fogalmakról. (Biólógiai nem, társadalmi nem, mentális nem, stb...)

egyvilag.hu/temak.shtml#temaid050

(A legfelső sor a kép tetején, "A szexualitás összetettsége". Az írás doc és pdf formátumban tölthető le. Ez egyébként egy nagyobb mű egy darabja, mely megpróbálja módszeresen, de azért érthetően elmagyarázni, hogyan működik a világ.)

Advanced Flight 2016.01.30. 14:03:40

@Szalay Miklós: nem tudom, kiknek akarod itt a mindentudót előadni, de beleolvastam a förmedvényedbe, és nagyjából az jön le belőle, hogy 8 elemid van és életedben egy tudományos cikket nem olvastál, a világképed meg egyszerű, mint a faék. No offense, természetesen :-)