Gyakorlat teszi - Az SzFE-mesterképzés kisfilmjei

2015. március 31. 12:42 - Bilsiczky Balázs

Idén nyáron diplomáznak az SzFE-n 2013-ban elindult filmrendezői és operatőri mesterképzés első osztályának hallgatói. A Gothár Péter és Máthé Tibor vezette társaság vizsgafilmjeire még várnunk kell, de az egyetem vezetése fontosnak tartotta már most, pár hónappal a vége előtt a közönség elé tárni a képzés eddigi eredményeit egy rövidfilm-válogatás vetítésének keretében. Nem vitatva ezzel a paletta sokszínűségét, mindenképp megemlítendő a szexualitás markáns jelenléte a filmek tematikájában, hol húsbavágóan, hol a komédia eszközeként, de ha már a paletta szóba került: valójában négy, különböző filmtípusról beszélünk, mivel a válogatásban egyaránt helyet kapott mobilfilm, hétvégi film, nyári film és TV-játék.

benko_tamas_szilagyi_gabor_ronai_domonkos_ideal_2.jpg

A hétvégi film kategóriájában készült munkákat két nap alatt kellett leforgatniuk az egyetemistáknak. Ezek közül három került be a mostani programba, ha Szilágyi Fanni munkáját, a Kamaszkor végét két részre bontjuk, ahogy azt a vetítés szervezői is tették. Ahogy a legtöbb film, a Kamaszkor vége is novellaadaptáció, a rendező Mán-Várhegyi Réka írását használta fel filmje elkészítéséhez. A napokban a Friss Hús 3.0 rövidfilmfesztivál Legjobb magyar kisjátékfilmjéért járó díjat bezsebelő munka kettéosztását egyrészt a két különböző operatőr, Becsey Kristóf és Gulyás Nándor részvétele indokolja, másrészt az a tény, hogy mindkét fejezet önmagában is megáll a lábán.

A két, tizenéves lánytestvér felnőtté válásának egy kiragadott elemét bemutató film első része minden komikuma ellenére elkeserítő képet fest a valóságról. A telezsúfolt kis lakás konyhaasztalánál atlétában pörköltet zabáló apa, az alpári poénokban osztozó, arra még rá is pakoló anya távolról sem az eszményi szülők párosát villantja fel, a két lány (Kárpáti Liza és Szenteczki Zita) arcát elnézve pedig világosan lejön, hogy mennyire undorodnak ettől az egésztől, amiben élnek. Egyikük fel is áll az asztaltól, hányni próbál, de ehhez az inger nem elég. Ez után a szobájukban találnak menedéket, ahol előkerül a vödrös nápolyi (valamit csak örököltek a szülőktől), de sokkal fontosabb az intim légkör kitapinthatósága, a lányoknak a szüleik életével szemben kimondatlanul is megkötött szövetség pontos ábrázolása.

02_szilagyi_fanni_kamaszkor_vege.jpg

A második etapban történtek már sokkal inkább indokolják a címválasztást. Tünde és Xénia megismerkedik a strandon a Kábel becenévre hallgató, náluk néhány évvel idősebb fiúval, aki egyszerre próbálja elcsábítani mindkét lányt, hogy aztán a döntő pillanatban mégiscsak letegye a voksát egyikük mellett. Ettől a másik kiborul, a fentebb említett szövetség (ami itt már a közös, elválaszthatatlan felnőtté válásra is kiterjed) alapjaiban sérül, a vége viszont a megbékélés, illetve az egymásrautaltság belátása. Szilágyi Fanninak tulajdonképpen nem is kellene vizsgafilmet forgatnia, annyira a helyén van minden, kezdve a színészek instruálásától a megfelelő tempón át a párbeszédelemek hajszálpontos elhelyezéséig. Ki kell emelni Gulyás Nándor operatőri teljesítményét is, aki a lányok életének ezt a néhány, meghatározó pillanatát gyönyörű, lírai képekkel illusztrálja a strandtól kicsit távol eső tó és környéke külvilágból kiragadott, álomszerű helyszínén rögzített felvételeivel.

Hétvégi film a Jászberényi Sándor novellájának részletéből Nagy Zoltán által írt és rendezett Kikötő is, ami egy merően drámai felütéssel kezdődik, hogy aztán abszurd vígjátékba forduljon át. Két férfi egy nejlonba csavart holttestet pakol az autó csomagtartójából egy elhagyatott helyszínen várakozó csónakba, majd evezni kezdenek a nádassal körülvett tó közepe felé, hogy ott szabaduljanak meg a „tehertől”. Az alapszituáció drámaiságát a mintegy mellékesen kiderült körülmények jelentik: a műanyagba tekert test egy meggyilkolt prostituálté, a bűnügyről azonban semmit sem tudunk meg, mivel a rendező a két férfi beszélgetésére helyezi át a hangsúlyt. A téma a körülmetélés, illetve az ehhez fűződő szexuális, higiénés és vallási kérdések kivesézése. A Kikötő elsősorban az író-rendező személye miatt érdemel kitüntetett figyelmet, Nagy Zoltánnak ugyanis egy másik, a Kikötőtől teljesen eltérő hangvételű filmje, az Átváltozás is szerepel az összeállításban.

03_nagy_zoltan_atvaltozas.jpg

Az értékítélet persze az ízléseken is múlik, de az Átváltozást személy szerint a válogatás legerősebb darabjának tartom. A film Csáth Géza Szomorú történet című novelláját dolgozza fel, amely egy négyfős családból álló vándorcirkusz keretei között lezajló kőkemény tragédia. A kiszámíthatatlan, az alkohollal jó barátságban lévő apa (Gáspár Sándor) ikerfiai közül az egyikre úgy vigyáz, mintha tojáshéj venné őt körül, míg a másikkal szemben elképesztő közönyt mutat. Az anya (Szamosi Zsófia) szenvedő alany, beleszólása semmibe sincs, amolyan hús-vér guminő, akit időnként részegen le lehet rendezni, aztán kalap, kabát.

A fiúk éppen a késdobálást gyakorolják, amikor végzetes baleset történik. Az elhanyagolt fiú rosszul céloz, ennek következtében az agyonajnározott ikertestvér életét veszti. Az apa éppen kujtorog valamerre, az életben maradt gyermek pedig (anyjával összefogva) átveszi halott testvére nevét, így megkaphatja a visszaérkező apjától a babusgatós szeretetet – más kérdés, hogy a záró képsorok alapján abszolút nem tud mit kezdeni vele. A film egyik nagy bravúrja, hogy szinte teljes egészében szavak nélkül mesél el egy Csáth-novellát, de a látványt, a vágást, vagy a hanghasználatot tekintve is példaértékűen elkészített, egyben mélyen megrázó darab. Az Átváltozást a fentebb már dicsért Gulyás Márton fényképezte, akinek két munkáját elnézve megkockáztathatjuk, hogy a legígéretesebb hallgató az operatőri mezőnyből. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Nagy Zoltán munkája már úgynevezett „nyári”, vagyis az első évet lezáró vizsgafilm, ami nyilván tágabb lehetőségeket biztosított a stábnak, mint hogy egy hétvége alatt forgassanak le egy filmet.)

benko_t_trill_zsolt_ideal_2.jpg

Erős folytatást sugall Benkó Tamás rendezőhallgató munkája is, a szintén nyári film-kategóriás Ideál, amelynek alapja két Hazai Attila novella. A modernkori Lolita-történet ugyanakkor annyi alapanyagot rejt magában, amelynek teljes kibontásához a kisfilmes keretek szűkösnek bizonyulnak – Benkónak így már most érdemes lenne elgondolkodnia egy későbbi, egészestés átdolgozáson. A Tar Sándor színdarabot felhasználó Te következel, Dudás Balázs munkája hasonló cipőben jár, jóllehet, a rendező frappánsan el tudja varrni a szálakat, a nélkül, hogy úgy éreznénk, az alkoholista apa által terrorizált testvérpár, illetve a hármuk életébe belépő és az azt még inkább felkavaró fiatal, vak szomszédkisasszony története komolyabb csorbát szenvedne.

Vászonra került még Vízkeleti Dániel munkája, a Keve, amelyben egy, a semmi közepén rekedt fiatal és az arra járó zarándok kezdenek el beszélgetni az életről, kissé felületesen, ugyanakkor szép, fekete-fehér felvételekkel (Kiss Marcell) ábrázolva. Mobilfilm-kategóriában (fényképezővel vagy mobiltelefonnal rögzített, két-három szereplős, kvázi színészvezetési gyakorlat) Mayer Bernadette Kupidóját és Táborosi András Mankóját láthattuk, egyetlen TV-játékként (hangsúly a színészvezetésen és a díszletek hiányán) pedig a Kupidó rendezőjének groteszk Ady-átiratát, az Őméltóságék üdülneket ismerhettük meg. Utóbbi munkák érzésem szerint még (eltérő mértékben ugyan, de) távol vannak tőle, hogy elemzés tárgyát képezzék, de közel vagyunk a kétéves képzés végéhez, ahol minden diák bebizonyíthatja, hogy helye van a rendezői vagy az operatőri pályán.

29 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr717322026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagylaszlo971 2015.03.31. 15:51:21

hmmm, nem lehet valahol online megnézni a műveket?

nagylaszlo971 2015.03.31. 16:08:57

"lakás konyhaasztalánál atlétában pörköltet zabáló apa" - hát igen, minden vicceskedő magyar film alaptétele...
"a téma a körülmetélés, illetve az ehhez fűződő szexuális, higiénés és vallási kérdések kivesézése" - muhhaha, de kár, hogy egy Tarantino nevű fickó ezt már rég leforgatta
"átváltozás" - ó persze, a részeges apa meg annyira idióta, hogy semmit nem vesz észre...

Bilsiczky Balázs 2015.03.31. 17:31:34

@nagylaszlo971: A részeges apa annyira részeges, hogy nem veszi észre a szerepcserét. Na meg az sem elhanyagolható körülmény, hogy egypetéjű ikrekről van szó, akik nem csak kívül, de belül is teljesen ugyanolyanok...

nagylaszlo971 2015.04.01. 09:31:18

@Bilsiczky Balázs: Ezért lenne érdekes ezt (is) megnézni, nem igazán tudom elképzelni, hogyan lehet ezt a történetet hitelesen előadni. Amúgy az eredetiben (mek.oszk.hu/00600/00634/00634.htm#49) az a szép, hogy szikár, szenvtelen és ügyes kerete is van, vagyis sikerül kicsit kívülről, elemelkedve láttatni az egészet. Szerintem azt Csáth is érezte, hogy nincs elég eszköz a kezében ebből nagyregényt, vagy akár egy 'rendes' novellát írni. És ezért félek a filmtől, amit még ráadásul a cirkuszi(???) vonallal is súlyosbítottak...
"belül is teljesen ugyanolyanok" - ezt ugye Te sem gondolod komolyan ;-)))

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2015.04.01. 09:57:40

@nagylaszlo971: Melyik Tarantino-filmben is van ez a körülmetéléses dolog?

nagylaszlo971 2015.04.01. 11:33:06

@Orosdy Dániel: pont körülmetélés nincs, de blazírt pofájú hullaeltüntetés laza dumálással pont annyi van, amennyi már sok is ;-)

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2015.04.01. 12:43:13

@nagylaszlo971: Szóval szerinted "a körülmetélés, illetve az ehhez fűződő szexuális, higiénés és vallási kérdések kivesézése" = "blazírt pofájú hullaeltüntetés laza dumálással"...

Mindig tanul az ember. Egyébként régóta dolgozol a Jereváni Rádiónál? ;-))) [)- =łŁ|Ä-)

Bilsiczky Balázs 2015.04.01. 12:53:23

@nagylaszlo971: Véresen komolyan gondolom. Két test, egy lélek. A film pedig szikár és szenvtelen, úgyhogy ne félj tőle annyira, mindazonáltal nem vagyok benne biztos, hogy látnod kellene, legalábbis abban a (korábban közölt) "állapotodban" (?), ami arra utalt, hogy már a filmkészítő/-forgalmazó logója feltűnésének pillanatában gerendaként fúródnak a szemedbe a film hibái... :|

nagylaszlo971 2015.04.01. 12:57:21

Idézem: "[...]merően drámai felütéssel kezdődik, hogy aztán abszurd vígjátékba forduljon át. Két férfi egy nejlonba csavart holttestet pakol az autó csomagtartójából egy elhagyatott helyszínen várakozó csónakba, majd evezni kezdenek a nádassal körülvett tó közepe felé, hogy ott szabaduljanak meg a „tehertől”. Az alapszituáció drámaiságát a mintegy mellékesen kiderült körülmények jelentik: a műanyagba tekert test egy meggyilkolt prostituálté, a bűnügyről azonban semmit sem tudunk meg, mivel a rendező a két férfi beszélgetésére helyezi át a hangsúlyt. A téma a körülmetélés, illetve az ehhez fűződő szexuális, higiénés és vallási kérdések kivesézése."
A válaszom tehát (az ismertető alapján): igen, ez egy alap - és sajnos már túl sokszor látott - tarantinói csavar, hogy bizonyos vérprofi gazemberek mindenféléről (sajtos hamburger satöbbi) dumálnak, miközben csak úgy mellékesen elvégzik a piszkos munkát.

nagylaszlo971 2015.04.01. 13:06:40

@Bilsiczky Balázs: Hát de pont hogy nem. Az apa teljesen irracionális megkülönböztető viselkedése őket is teljesen különbözővé teszi, akár tetszik ez az írónak/rendezőnek, akár nem. Az más tál tészta, hogy dramaturgiailag könnyű és kényelmes is élni evvel az egyszerűsítéssel (Csáthnál pont ez az egyszerűsítés relativizálódik azáltal, hogy az írónak meséli valaki a történetet, aki ugye jómaga is illuminált állapotban hallotta a történetet egy másik részeg alaktól, aki meg a saját gyerekkori emlékét eleveníti föl egy bizonyos Micikének), attól még pont a "megeszem a kalapomat, ha van ilyen" kategóriába tartozik ez a pszichológiai felvetés.

Bilsiczky Balázs 2015.04.01. 13:27:15

@nagylaszlo971: Áthatolhatatlan páncél van a két gyerek körül, amit épp az apjuk irracionális viselkedése hozott létre. Az tehát, hogy az egyiket babusgatja, a másikat finoman szólva nem, az égvilágon semmilyen pszichés különbséget nem idéz elő bennük, mert totálisan le vannak védve az apjuk felől érkező hatások ellen. Lepattan róluk. Ennyi.

nagylaszlo971 2015.04.01. 13:41:47

@Bilsiczky Balázs: Biztosan igazad van, én alapjába véve a novella alapján gondolkodom, mivel a filmet nem láttam/láthattam. De nagyon kíváncsi vagyok, hogy azt, amit írsz, valóban meg lehetett-e csinálni hitelesen. Tényleg nincsenek sehol sem fent ezek a kisfilmek? Nem hinném, hogy a megosztásuk bármiféle hátrányt jelentene a jogtulajdonosnak...

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2015.04.01. 13:47:52

@nagylaszlo971: Idézem: ""a téma a körülmetélés, illetve az ehhez fűződő szexuális, higiénés és vallási kérdések kivesézése" - muhhaha, de kár, hogy egy Tarantino nevű fickó ezt már rég leforgatta".

Muhhaha, de kár, hogy ezek szerint mégsem azt forgatta le, amiről először írtál, nem igaz? (Mellesleg ezt a bizonyos narratív truvájt a pletyiző gyilkosokkal sem Tarantino találta fel, hanem legkésőbb Elmore Leonard, a Kutyaszorítóban előtt kb. 20 évvel, de mindegy.)

nagylaszlo971 2015.04.01. 14:01:04

@Orosdy Dániel: Mivel a szóban forgót nyilvánvalóan nem Tarantino rendezte, ezért gondolom nyilvánvaló, hogy az "ezt" mint olyan, nem szó szerint értendő. Nem pont ezeket a képkockákat, de valami nagyon hasonlót. De Te meg nyilvánvalóan kötekszel ;-)

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2015.04.01. 14:09:30

@nagylaszlo971: Feleannyira se kötekszem jól, mint amennyire ügyesen te torzítasz. ;{´;@&´;--)

nagylaszlo971 2015.04.01. 14:21:47

@Orosdy Dániel: akkor az "unalomig ismert, hablatyoló gengszter toposz" megfelelőbb körülírása-e e mozgóképes közhelynek?

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2015.04.01. 14:27:23

@nagylaszlo971: Ha láttad volna a vonatkozó művet, elhinném, hogy kiszúrtál benne egy mozgóképes közhelyet, de te csak egy leírást olvastál róla, az alapján van ilyen határozott véleményed. Szóval: a közhely leírása önmagában akár stimmelhet is, de hogy van-e itt keresnivalója, egyedül Bilsiczky Balázs tudhatja. Nem te.

nagylaszlo971 2015.04.01. 14:40:36

@Orosdy Dániel: a leírás alapján 99%, hogy az

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2015.04.01. 14:45:42

@nagylaszlo971: Az érvelésed alapján X%, hogy meggyőztél.

nagylaszlo971 2015.04.01. 15:27:17

@Orosdy Dániel: Az átváltozós filmnek - szerény véleményem szerint - van esélye arra, hogy jó legyen, bár erős fenntartásaim vannak. A hullás-körülmetélős viszont esélytelen, hacsak nincs benne valami csavar, ami valami újat tudna mondani erről a lerágott toposzról. De erről semmit nem szól a beszámoló, gondolom tehát, hogy nincs.

nagylaszlo971 2015.04.02. 09:13:35

@Orosdy Dániel: az úr inkább hasson oda, hogy megnézhessük online a Nagy Műveket ;-)

Janisch Attila 2015.04.03. 21:47:00

Csodálatos, igazi magyar truváj viszont az, ahogy megingathatatlan magabiztossggal, megcáfolhatatlan és megkérdőjelezhetetlen igazságként osztja az észt, az, aki nem is látta a filmeket. Ez ám a teljesítmény! Csak gratulálni tudok hozzá!

nagylaszlo971 2015.04.07. 10:05:33

@Janisch Attila: Tudom jól, hogy egy film jóval több annál, mint szinopszis + filmkritikus szubjektív beszámolója, de:
1. Biztos bennem van a hiba, de általában a szubjektív beszámolók alapján is elég pontos képet tudok kialakítani magamban a filmekről. Vagy a Filmvilág kritikusai olyan ügyesek, hogy szavaik szárnyán is (mozgó)képek tolakodnak elő. Vagy mindkettő.
2. Családi és munkahelyi okokból kifolyólag nem olyan egyszerű eljutnom bármiféle vetítésre, ezért várom tűkön ülve, hogy esetleg már végre, így 2015 közepére, a semmiféle kereskedelmi értéket nem képviselő magyar mozgóképeket valahogy a neten keresztül megnézhetném. Ötletek?

nagylaszlo971 2015.04.07. 10:32:30

@Orosdy Dániel: Akkor most misztifikáljuk a mozgóképet?