A modern horror mesterei: Lucio Fulci & George A. Romero

2014. augusztus 20. 08:08 - filmvilág

Hiánypótlás!

Örömmel jelentjük, hogy a Filmvilág két kiváló szerzője, Orosdy Dániel és Schreiber András elkészült közös könyvével, amelyben két horrorlegenda portréjának megrajzolására vállalkoztak.

KIEGÉSZÍTÉS: A könyv nem a Filmvilág gondozásában jelenik meg. A kiadvánnyal kapcsolatos minden kérdéssel a társszerző-szerkesztőt, Orosdy Dánielt lehet és érdemes keresni a daniel.orosdy[kukac]gmail.com e-mailcímen.

A szerzők az olasz Lucio Fulci (Farkasvér, Zombi, A pokol hét kapuja, Zombik városa), és az amerikai George A. Romero (Holtak-sorozat, Creepshow – A rémmesék könyve, Majomszeretet: Egy félelmetes kutatás, Stephen King: Halálos árnyék, Csonttörő) életművét járták körbe: a karrierjükről, életükről, fontosabb műveikről és munkásságuk néhány eddig ritkábban elemzett vonatkozásáról. Az olvasó a két esszé révén képet kaphat a horror alműfajainak fejlődéséről, számtalan kevésbé ismert, de figyelemreméltó műről, alkotóról, stílusról, irányzatról, fogalomról.

A Kapuk a Túlvilágra – Lucio Fulci élete, pályája és filmjeivel Orosdy Dániel arra keresi a választ, hogy vajon tényleg „csak” horrorrendező volt-e Fulci, tekinthetjük-e többnek megbízható iparosnál, és vajon érdemes-e egyáltalán felfedezni a munkáit?

A George A. Romero, a zombikirály – Csonka portréval Schreiber András elsősorban Romero társadalomkritikus felfogását veszi szemügyre közelebbről, kitérve a zombifilm műfajának genezisére, és a rendező egyes művei közti tartalmi és témabeli összefüggésekre.

Fulci_Romero_.jpg

De kik is pontosan ezek a rendezők és miért érdekesek?

Lucio Fulcit (1927-1996) gyakran a "gore", azaz a durva horrorfilm atyjaként emlegetik, pedig az ötvenes évek végétől a kilencvenes évek elejéig alkotó rendező nevéhez hosszú ideig szinte kizárólag vígjátékok fűződtek (eleinte gyakran dolgozott például a nálunk is ismert Totòval). A szakmát elismert olasz filmesektől (pl. Luchino Visconti) tanuló Fulci egyengette eleinte Adriano Celentano karrierjét (főleg zenés komédiák rendezőjeként, de ő az egyik szerzője a -- mellesleg Komár László által is feldolgozott -- 24 mila baci című slágernek is), majd az Olaszországban egykor nagyon népszerű Franco-Ciccio páros állandó alkotótársa lett. Csak a hatvanas évek végétől dolgozott rendszeresen más műfajokban (western, thriller, szatíra, ifjúsági film), igaz, ezek a munkái már figyelemreméltó tehetségről árulkodnak, és jelentős részük klasszikussá vált a maga nemében (pl. Four of the Apocalypse, Don't Torture a Duckling, The Eroticist, Fehér Agyar), sőt, némelyik jelentős sikert is elkönyvelhetett – botrányokról nem is beszélve. A komoly teljesítmények és kimagasló nézőszámok ellenére Lucio Fulci viszonylag későn, 1979-ben készítette el azt a filmet, amely nemzetközi szinten is ismertté tette: az itthon is forgalmazott Zombit szinte csak jobb-rosszabb horrorok követték a pályáján, ami sokak szemében páriává tette, a legtöbben máig horroriparos kontárként hivatkoznak rá. Hogy tényleg az volt-e, és mely híres kortárs filmesek tartják átütő erejű alkotónak? Kiderül A horror mestereiben olvasható portréból.

Fulci_Romero_bor_t__.jpg

George A. Romero (1940-) az egyetem elvégzése után rövid- és ipari filmek, valamint reklámok készítésével kereste a kenyerét, majd 1968-ban fillérekből, barátok és kollégák segítségével leforgatta minden idők egyik legsikeresebb független filmjét, amely csakhamar a modern horror egyik alapműve lett. Az élőhalottak éjszakáját ma már megkerülhetetlen filmklasszikusnak tartják (nem véletlenül), ráadásul Romero még a folytatásai többségét (főleg a Holtak hajnalát, a Holtak napját és a Holtak földjét) is sikerre tudta vinni, anyagi és szakmai értelemben egyaránt. A modern zombifilmek atyjaként tisztelt filmes elsősorban a rémület műfajában alkotott, ám legjobb munkái egyben intelligens, fekete humorú, társadalomkritikus szatírák is, ahogy nem áll távol tőle a műfaji keretek radikális, nagy hatású átértelmezése sem (a vudu és zombi fogalmak különválasztása mellett ezzel összefüggésben főleg a Martin című rendhagyó vámpírfilm említésre méltó). Hogy híres Holtak-sorozatának egyes darabjai hogyan viszonyulnak egymáshoz, milyen más műveken dolgozott még, és milyen értelmezési tartományai vannak az egyes alkotásainak, kiderül A horror mestereiben olvasható portréból.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr476618595

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.