A moziplakátok (d)evolúciója

2014. január 08. 12:43 - Baski Sándor

Sablonok és klisék

Már a moziplakátok sem a régiek... legalábbis az alábbi videoesszé szerzője szerint. A mai plakátok többségéből fájóan hiányzik a kreativitás, a grafikusok sablonokból, előre gyártott panelekből dolgoznak. A felelősség persze nem csak őket, hanem a stúdió illetékeseit is terheli, akik vagy nem hagynak elég időt a poszterek megtervezésére, vagy nem is várják el, hogy egyedi és szellemes munkák szülessenek; a lényeg, hogy a sztárok feje ott lebegjen a kompozíció felett és ne hiányozzon a kötelező narancssárga-kék kontraszt. (A leggyakoribb poszter-klisék a video után csodálhatóak meg.)
A moziplakátok hanyatlása persze annyira nem meglepő fejlemény: míg régen (vagyis az internet-korszak előtt) a plakátok voltak a legfontosabb marketingeszközök, ma már a teaserek, a trailerek és a talkshow-kat, (online) magazinokat végigturnézó színészek és rendezők adják el a filmeket. Azok pedig, akiket továbbra is érdekel ez a "műfaj", jobb híján a saját szórakoztatásra készült, nem hivatalos re-design projektekkel vigasztalódhatnak.

moviepostertrends-textfaces-full.jpgmoviepostertrends-speadlegs-full.jpgmoviepostertrends-orangeblack-full.jpgmoviepostertrends-inbed-full.jpgmoviepostertrends-mosaicfaces-full.jpgmoviepostertrends-reddresses-full.jpgmoviepostertrends-floatingheads-full.jpgmoviepostertrends-bluenature-full.jpgmoviepostertrends-eyes-full.jpgmoviepostertrends-copycats-full.jpgmoviepostertrends-blueaction-full.jpgmoviepostertrends-backtoback-full.jpgmoviepostertrends-backsturned-full.jpg

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr185746565

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagylaszlo971 2014.01.08. 14:21:29

Bezzeg a magyar filmek plakátjai, azok hibátlanok. Legalábbis nem közhelyesek...

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.01.08. 14:29:54

már a képek is sokkolóak, pedig a videót még meg se néztem.

kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2014.01.08. 14:49:34

Nem hiszem, hogy arról lenne szó, hogy a stúdiók "nem is várják el, hogy egyedi és szellemes munkák szülessenek" - ellenkezőleg. Szerintem a stúdiók egészen pontosan azt várják el, hogy ugyanilyen sablonposzterek szülessenek, mert ezek már ki vannak próbálva, ezek pszichológiailag és minden módon tesztelve vannak a fogyasztókon már, míg a kreativitás rizikót jelent. Másrészt ezek zsigeri reakciókat kiváltó szimbólumok, amik nem kopnak el: a háttal álló fegyveres laza, kemény és menő, a szem rejtélyes, de mégis húdeérzékeny, a piros ruhás nő csábító és szexi, így tovább. Ezekkel a tökegyszerű kódokkal nehéz bakot lőni, ráadásul egyszerűek, így az sem áll fenn, hogy ami az egyikben érdeklődést kelt, a másikban undort (mint mondjuk Natalie Portman letört szárnya).
A stúdiókkal még egy film alapján készülő, Amerikától tízezer kilométerre, ezerötszáz példányban, mindenki más számára olvashatatlan könyv borítójának és akár egyszavas változtatásának leokézésa is szigorú, többlépcsős procedúra - ne hidd, hogy a filmmel ötven-száz évig azonosított (imdb, archívumok) plakátokon bármi is annak a műve, hogy "nem volt rá idő".

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2014.01.08. 14:55:50

@kovacsbalint: +1.

Ezek termékek. Gondosan megtervezve. Kevés kivétellel, főleg hálivúdban.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2014.01.08. 15:52:10

Akad a képek között pár kakukktojás is, pl. A jó német plakátja valszeg nem azért emlékeztet a Casablancáéra, mert a tervezőnek nem volt elég fantáziája, hanem mert a film is részben a Casablancán alapul. Ez jópár másik alkotásról is elmondható.

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2014.01.08. 16:18:14

@kovacsbalint: Ezt én sem írhattam volna szebben, viszont azt továbbra is tartom, hogy a filmplakátok kidolgozásába nem fektetnek annyi energiát, mint amennyit fektetnének akkor, ha még mindig a plakátok lennének a legfőbb marketingeszközök. Mert az pl. oké, hogy a szem mindenféle horrorfilmnek jól illik a poszterére, de ha a poszter lenne a legfőbb lehetősége a stúdiónak arra, hogy reklámozza a filmet, akkor jobban törekedne arra, hogy megkülönböztesse a saját termékét azoktól a horrorfilmektől (vagyis az összes többitől), amelyeknek szintén egy bazi nagy szem van a plakátjukon.

kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2014.01.08. 16:22:01

@[bs]: Szerintem nem: szerintem bizonyos filmek esetében pontosan arra törekszenek, hogy az adott motívum újrahasznosításával belőjék a filmet, kvázi ugyanúgy, ahogy mások kiírják, hogy "a Shrek producerétől", de egyrészt a stúdiós érdekütközéseket elkerülve, másrészt ennél jóval tágabb körben. "ha tetszettek neked azok a filmek, amiknek a plakátján férfiak futottak egy sikátorban, erre is érdemes jeget venned", kicsit leegyszerűsítve.

SarahConnor 2014.01.09. 08:49:55

Egyetértek kovacsbalint hsz-eivel. Ugyanakkor azt is hozzá lehetne tenni, hogy a filmet a plakát alapján beazonosíthatóvá kell tenni. Nemcsak a műfaját, hanem magát a filmet. Erre viszonylag kevés jobb eszköz van, mint a főszereplők, és a főszereplőket is viszonylag kevés nyerő testtartásba lehet beállítani. Főszereplő előre, többiek kicsit hátrébb. Vagy egymásnak háttal. Stukkerrel, ha akció, egymás felé picsogva, vagy ágyban fekve, ha romantikus. Persze, csillió beállítás van még, csak egy plakáton, dvd-tokon nem biztos, hogy mutat, vagy azonnali hatást ér el. Ha egy plázában mennek el az emberek a plakát mellett, a pár pillanatig tartó szemlélődés alatt le kell hogy jöjjön pár alapinfó a filmről: műfaj, szereplők minimum. Nem lehet bonyolult kompozíciókat odaálmodni.
Viszonylag kevés olyan film van, amit valamilyen szimbólum alapján is lehet azonosítani.
Pl a Fűrész filmek borítóin a csapdák láthatók, a Mama című horrorban egy molylepke a borító, de ugyanígy látni házakat, egyéb tárgyakat. Nyilván néha ennek az is a magyarázata, hogy a főszereplő nem állandó, a szereplők nem annyira ismertek, hogy eladjanak egy borítót arccal.
Szóval jól át van ez gondolva, pszichológia és könnyű beazonosíthatóság, ez a kulcs. A nézők túlnyomó többsége nem keres egyedi borítót. Érthető borítót keres.