A törvény embere - Kentucky cowboy

2013. augusztus 26. 09:00 - klág

Justified

A múlt héten elhunyt krimilegenda, Elmore Leonard műveiből nem csak filmek készültek, a televíziós műfajban is nyomott hagyott.  A kivételesen erős Justified (A törvény embere) az egyik novellájára épül.

Justified – amerikai, 2010. Rendezte: Adam Arkin, Jon Avnet, Michael Dinner. Írta: Elmore Leonard, Graham Yost. Kép: Peter Levy. Zene: Steve Porcaro. Szereplők: Timothy Olyphant (Raylan Givens), Nick Searcy (Art Mullen), Joelle Carter (Ava Crowder), Jacob Pitts (Tim Gutterson). Gyártó: FX Productions / Nemo Films. 42 perc.

A tömegfogyasztásra szánt popkulturális terméket szokás két másik, sikeres előzmény kombinációjaként leírni. A 2010-ben indult Justified című sorozatot nézve  ez a képlet adja magát: Deadwood + Kemény zsaruk. Ha precízebbek akarunk lenni, még a Columbót is hozzá lehet venni. A két friss és sikeres sorozat már csak azért is eszünkbe juthat, mert A törvény embere két vezető színésze (Timothy Olyphant és Walton Goggins) azoknak is főszereplője volt, a ballonkabátos nyomozót pedig azért lehet felemlegetni, mert A törvény embere elsőre krimisorozatnak hat, ahol hétről hétre oldódnak meg újabb és újabb (egymással össze nem függő) bűnesetek.

justified.jpgGraham Yost sorozata mégsem adja meg ilyen könnyen magát, a felületes megítélés pontatlan és felelőtlen a 2010-es évad legjobb sorozatával szemben, ugyanis a két említett széria legnagyobb erényeit viszi tovább: a ráérős, kiszámított történetmesélést és a karizmatikus, a hőst és az antihőst elválasztó határvonalon ingadozó főszereplőt.

Raylan Givens, a szűkszavú, anakronisztikus értékrendet követő rendőrbíró figurája két Elmore Leonard-regényben is szerepelt, de A törvény embere alapját a későbbi Fire In The Hole című novella adta. Givens a szövegben és a sorozatban is büntetésül tér vissza szülővárosába, a Kentucky-beli Harlan County-ba, mert Miamiban egy maffiózót szemtanúk előtt lőtt le. A szemtanúk nem tudtak arról, hogy a rendőrbíró egy igazi tizenkilencedik századi ultimátumot adott a megboldogultnak: huszonnégy órája van, hogy elhagyja a várost, különben golyót ereszt bele. Givens az idő lejártával megtalálta a bűnözőt, visszaszámolt és egy előrántott pisztolyra válaszul lőtt. A Justified is ezzel a jelenettel kezdődik és pontosan megadja a sorozat alaphangulatát, bemutatva főszereplőjét, a viselkedésében, öltözködésében, beszédjében, gesztusaiban és morális irányelveiben idejétmúlt rendőrbírót, aki, ha előveszi pisztolyát, akkor azért teszi, hogy öljön. A törvénykezés nem mindig nézi jó szemmel, de saját magát azzal nyugtatja, hogy minden alkalommal jogosan járt el – innen a sorozat eredeti címe.

justified1.jpg
Harlan County-ban Givens összetűzésbe kerül fiatalkori bányásztársával, Boyd Crowderrel, aki azóta a helyi árja testvériség vezetőjévé lett, találkozik iskolás szerelmével Ava Crowderrel, aki érkezésének éjszakáján végez erőszakos férjével, Boyd bátyjával, majd a szikár novella azzal ér véget, hogy a rendőrbíró egy pisztolypárbajban végez a neonácival ott, ahol a fivére is meghalt. A novella keserű véget ér, de Yost sorozata itt kap igazából erőre, ugyanis a képernyőn Boyd nem hal meg, hanem súlyosan megsebesül, börtönbe kerül, ahol hithű keresztényként kezd el viselkedni. Givens persze nem hisz neki, hiszen szabadlábon is gyakran takarózott gyanús eredetű Biblia-interpretációkkal, amikor a cionista világuralmat ostorozta, de Boyd igazi szándéka egészen az első évad utolsó epizódjáig titokban marad. Addig a rendőrbírónak Kentucky vidékén számos, megannyi mellékszállal, családi viszállyal, párkapcsolati galibával terhelt, és erősen szimbolikus, a saját helyzetére reflektáló bűnügyet kell megoldania. Akárcsak más tévésorozatok nyomozóinak, neki is megvannak az állandó külső ismertetőjelei: a kalap, a csizma, a patkómintás gyűrű. Amikor az egyik részben egy kocsmai verekedésben ellopják a cowboy-kalapját, mintha egy félember sétálna a képernyőn.

A törvény embere történeti felépítése tökéletes példája annak, amit Jason Mittel „narratív komplexitásnak” nevez, azaz az epizodikus és a szerializált sorozatvezetés szintézisének. Azzal az apró módosítással, hogy Raylan Givens történeténél nem könnyű eldönteni, hogy pontosan milyen sorozattal állunk szemben: a pilot-epizód a novella sztoriját meséli el, zárt befejezés helyett nyitottal, a második rész az úgynevezett procedural drámákra emlékeztet (azaz a deduktív nyomozásokat bemutató tévésorozatokra), a harmadik úgyszintén, majd ahogy Boyd figurája kiszabadul a börtönből, az alapsztori visszatér. A törvény embere nézőszáma azonban az epizodikus felépítés megjelenésével lényegesen csökkent, mintha az amerikai közönség már a vaskosabb, szerializált drámáknak szeretné az idejét szentelni. A nyitó epizód négymilliós nézettsége viszont így is kiemelkedő, a gyártó FX csatorna történetében ugyanis csak egy sorozat indult jobban: a Kemény zsaruk.


A kritika a Filmvilág 2010 októberi számában jelent meg és az első évad alapján íródott. A legjobb 12 Elmore Leonard-adaptációról készített összeállításunk itt olvasható.

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr515471915

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2018.10.03. 00:41:44

Én is írnék róla egy kicsit (na jó, nem is olyan kicsit, hosszabb lesz mint maga a cikk, dehát mit meg nem tesz a kedvenceiért az ember :D), bár az én írásom egy kicsit sokkal spoileresebb lesz, előre szólok. Márcsak azért is mert én immáron már mind a 6 évadot látva írok róla. Tehát tényleg csak azoknak javasolt a végigolvasása akik hozzám hasonlóan már "túlvannak rajta". Nekik - nekik alatt értem legalábbis azokat akiknek tetszett a sorozat - viszont mindenképp, mivel minden bizonnyal kellemes emlékidézés lesz, főleg egyik-másik belinkelt videó, a beszámolóm színesítése végett. És akár már most külön mindenki figyelmébe ajánlom az utolsó linket/videót, az tényleg kötelező anyag minden Justified rajongónak! :)

És akkor kezdjük ott hogy a Justified számomra minden idők legszórakoztatóbb sorozata volt. Azért nem írom hogy a legjobb, mert "összetevőket tekintve" drámai vonalon egy The Shield-hez, The Wire-hoz vagy egy The Sopranos-hoz azért persze nem mérhető - hozzáteszem a készítők sztem nem is akartak ezekkel versenyezni, hisz látszik hogy azoknál szándékosan könnyedebbre, humorosabbra van hangolva ez a sorozat. Bár ki tudja, nem jártam még Kentucky-ban, lehet hogy ott tényleg mindenki ilyen suttyó és/vagy önjelölt revolverhős? Tényleg nem tudom :)

Mindenesetre az biztos hogy ez a sorozat számomra Kentucky legfontosabb exportcikke lett, megelőzve a KFC-t is :) Nameg, a sorozatnak köszönhetően, úgy érzem amolyan bónuszként megismerkedhettem a bluegrass zenei műfajjal, nameg magával a Gangstagrass-szal is - tudjátok nekik köszönhetjük a Justified főcímzenéjét, a Long Hard Times to Come-t :)
www.youtube.com/watch?v=eAffMSpW8KM

Amúgy annyi, de annyi jelenetet, párbeszédet, aranyköpést fel lehetne idézni - talán túl sokat is ahhoz hogy úgymond igazán komolyan lehessen venni ezt a sorozatot, ezért is írtam feljebb hogy mi lehetett a készítők célja? Mert ami biztosan nem az a minél nagyobb realitás mind a cselekményt de még ennél is inkább a dialógusokat illetően. De bánja kánya, ha közben ennek köszönhetően szinte folyamatosan vigyorra állhatott a szám :) Ilyet tényleg nem éltem még meg azelőtt, szóval engem pl. abszolút megvettek ezzel a stílussal.

No de azért hogy mégiscsak kiemeljek néhányat közülük :D de tényleg csak néhány, számomra nagyon emlékezetes szitu, ezek különösen nagy kedvencek voltak:

Ott volt pl. s02e10, Raylan esete az eltévedt autósokkal, az a segítőkészség :D
videa.hu/videok/film-animacio/justified-utbaigazitas-raylan-modra-a-torveny-embere-cQVzpBMW10E9s1Z6
Aztán ott voltak szegény Wynn Duffy megpróbáltatásai a 3. évadban, ezek is mekkora Raylan performanszsok voltak már :D
videa.hu/videok/film-animacio/justified-a-kovetkezo-gyorsabb-lesz.-torveny-embere-sorozat-aZSurqrzxSZ6LWMq
videa.hu/videok/film-animacio/justified-kihallgatas-kicsit-maskeppen-a-torveny-embere-Q5Qy35g3xuI4f6mP
Vagy Art "különszáma" a s05e05-ben, ahol majdhogynem "réjlenesebb" még Raylan-nél is :D
videa.hu/videok/film-animacio/justified-a-jo-oreg-art-torveny-embere-alan-tudyk-qMJu6WHgCJ37Rb9F

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2018.10.03. 00:44:15

Meg term. felejthetetlen pl. Boyd cigarettásdoboza is a s05e11-ben, ill. ami az valójában volt. Persze ezt előre szegény Mr. Picker sem tudhatta :) Nekünk amúgy sztem arra is nagyon jó volt ez a jelenet (azon kívül persze hogy tényleg "nagyot szólt") hogy ismét eszünkbe véssük Boyd pirotechnikához való vonzódását sőt kifinomult hozzáértését, amit az 1. évad után hajlamosak lehettünk egyre inkább lassan elfeledni :)
www.youtube.com/watch?v=NH9-29D6UjU

Visszatérve a dráma témára: ha ebben a sorozatnak nem is jár az 5-ös, azért Raylan és Boyd kapcsolatát elég tisztességesen, sokrétűen ábrázolták, komplikálták és árnyalták rendesen, az "azért mi vhol mégiscsak barátok vagyunk" életérzéstől (vagy legalábbis vmifajta sorstársak, akiket nem egy dolog szorosan összeköt) a totális gyűlöletig, amibe időnként akár a másik életének kioltása is belefért volna. (Mondjuk az első részben még Raylan sztem nem akarta megölni Boyd-ot, direkt rontotta el a lövést, erről ugye a s01e02-ben, a kórházban hosszasan beszélgetnek is. Na de az utolsó részben, a s06e13-ban, ott abban a pajtában, azok a vérben forgó Raylan szemek, mert Boyd ott már nem teszi meg azt a szívességet hogy fegyvert emel rá hogy szolgálati szabályzat szerint, jogszerűen lelőhesse, vagy már előtte 1x az erdőben is - na ezek már tényleg vérre mentek, vagy mentek volna.) Főleg Raylan gyűlölte Boyd-ot, ami igazából sosem derült ki hogy pontosan miért, mármint miért gyűlölte ANNYIRA. Bár mondom, összességében az egymáshoz való viszonyulásuk néha inkább olyan volt mint egy hullámvasút, amibe olykor még a szövetségesi viszony is belefért. (Főleg az első évadokban, aztán már persze egyre kevésbé Boyd jellemének egyre sötétebb tónusai miatt - de erről majd később még külön is.)

A másik elég "kalandos" szál az Raylané és Ava-é volt. Az 1. évadban már gyaklag összejöttek, aztán ahogy Raylan exneje egyre inkább bejön a képbe úgy távolodnak el egymástól. De annyira, hogy aztán Ava ugye Boyd-dal szűri össze a levet, amivel gyaklag "átáll a másik oldalra". Ill. mi az hogy összeszűrik a levet, abból már-már úgy tűnik hogy tényleg egy igazi, holtomiglan tartó love story lesz (ilyenkor vannak olyan jelenetek amikor ha Raylan és Eva találkozik mintha már egyáltalán semmit sem jelentenének egymásnak, sőt mintha el is felejtették volna a közelmúltat, ami egyébként nem is tetszett). Aztán Ava ugye hogyismondjam új játékot kezd, és a 6. évad eleje körül úgy tűnik megint közeledik Raylan-hez (el is kezdtem megint szurkolni nekik), de ebből aztán már végül nem lett semmi komoly. Amit bántam is egy kicsit, mindenesetre ami biztos, hogy ez a viszony és annak alakulása is nagyon finoman volt ábrázolva végig.

Ja és ott volt még Raylan és Art közös története is, végig szintén elsőrangú színészi és írói tálalásban.

Ill. egyéb karaktereket is annyit fel lehetne sorolni, én pl. nagyon bírtam Tim Gutterson-t is, tőle is mindig lehetett számítani egy-egy remek egysorosra :D

A rosszfiúk oldalán meg aztán már tényleg nehéz felsorolással próbálkozni, mert annyi pontosabban annyi jó gonosz figurát találtak ki az egyes évadokban. De tényleg, mindegyik micsoda arc (=szar alak, seggfej, vagy csak simán szívtelen gyilkos, ki-ki melyik) volt - akiknek az összegyűjtésével persze azért mégiscsak megpróbálkoznék :D És akkor máris egyből kihagyhatatlan pl. sztem Dickie Bennett, mint Harlan megye egyik legnagyobb surmója (Jeremy Davies vmi egészen zseniális alakításában, eleve azok a mozdulatok, a mimikája, ahogyan artikulál, ésatöbbi, egyszerűen kolosszális, tényleg élmény volt vele minden perc :D), vagy a folyton disznókat daraboló Limehouse, aztán a totál pszichopata Quarles, vagy ott volt pl. Colt, a gyógyszereken élő, kiégett háborús veterán aki a 4. évadban segíti (vagy sokszor inkább csak hátráltatja) Boyd-ot.

Nameg aki mind közül a talán a legérdekesebb, legkarakteresebb, és így legemlékezetesebb volt: Boon a 6. évadban. Tőle aztán tényleg meghűlt a vér az ember ereiben. És arra is annyira jól fel van építve a karaktere hogy ő is minden bizonnyal egy villámkezű pisztolyhős, sőt hogy Raylan-nek komoly ellenfele lenne egy tűzpárbajban, hogy az utolsó részben (amúgy term. a párbajos videó is tartalmazza a végén), amikor azon az elhagyatott hegyi úton végre létrejön köztük az a bizonyos találkozás amire már annyira vártak mindketten, tényleg izgulsz Raylan-ért, mert érzed hogy kivételesen tényleg "van miért" (főleg mivel uccsó rész, hisz így akár megléphették volna valóban azt is hogy Raylan marad fekve). Zseniális jelenet volt ez is, a sorozat méltó megkoronázása.

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2018.10.03. 00:45:37

Ja, és Dewey Crowe-ról már nem is beszélve, mint a sorozat legnagyobb, már-már szinte szerethető balfékjéről, akinek külön is mennyi derűs pillanatot köszönhetünk :) A s03e05-beli ámokfutása meg, amikor kiveszik a veséit majd emiatt 20E $-t kell szereznie 4 órán belül külön csúcs :) Tudjátok/emlékeztek (?), ennek a résznek volt egy kis Crank beütése is (sztem). Szóval először egy elektromos cikkeket áruló boltot akar kirabolni de beszopja, mert ott mindenki kártyával fizet :D Aztán betör egy strip clubba is, ahol csodálkozik hogy de. 10-kor még alig van jatt a csajoknál :D Meg aztán minden ilyen próbálkozása után Raylan és Rachel értetlenkedő arckifejezése, ahogy helyszínelnek utána :D Aztán végül beszorul egy raktárba, etcetera etcetera, majd a végén aszongya: "Ezek szerint 4 vesém volt?" :D

Azért persze ebben a sorozatban se tökéletes minden. Amiket a hibáinak sorolnék fel:

1. tehát amire feljebb már elkezdtem célozni: sztem Boyd karaktere túlságosan is "elgonoszosodik" az utolsó évadra. Persze, vhol értem én hogy valszeg ezzel is csak a végső nagy Raylan vs. Boyd leszámolást akarták minél inkább legitimálni azáltal hogy egyre inkább érzékeltetni kívánták a két karakter egyre súlyosabb szembenállását. De ez akkor sem volt túl jó ötlet sztem, és nemcsak azért nem mert a várt utolsó nagy ütközet végülis elmaradt :) hanem azért is ill. főleg azért nem, mert ennek így Boyd addigra gondosan felépített összetett személyisége látta kárát. Magyarán ezzel, egy lehetséges, egyre inkább a levegőben lógó végső, mindent eldöntő párbaj kedvéért sikerült lerombolni mindent amit jellemfejlődés címén addig Boyd Crawder karakterébe beleöltek.

Pl. ott volt a s06e12 azzal az ipsével, akinek Boyd beül a kocsijába, aki így persze, mint azt maga is tudja sőt mondja is, egy elvarrandó szál lett. És tényleg, Boyd végül: "Bandita vagyok." és meghúzza a ravaszt. Na de ezt egy 3. 4., de még talán egy 5. évados Boyd Crawder sem tette volna meg ill. nem így oldotta volna meg - legalábbis sztem, mert ő egy teljesen ártatlan ember volt! :( Na mindegy, szóval Boydért sztem nagy kár amivé válik, pedig sokáig őt is nagyon kedveltem.

Az 1. évadban, pontosabban a s01e13-ban kifejezetten sajnáltam amit tett vele ill. a kis csipet csapatával az apja. Ha az nincs, lehet tényleg megváltozik, mert akkor én már (Raylannal ellentétben :D) épp kezdtem elhinni neki hogy tényleg jó útra akar térni.

Jó bevallom, mindez akár reális is lehet, mármint az hogy ha vki erre az útra lép akkor idővel egyre mélyebbre merül a bűn mocsarában. Mindenesetre én nem örültem Boyd ilyetén való fokozatos átalakulásának.

2. Aztán az utolsó rész. Nem értem miért kellett annyira előreszaladni az utolsó negyedórában. Nekem nem jött be, inkább a jelent húzták(=bővítették) volna tovább mert azt így kicsit összecsapottnak éreztem végül, ahogy egyszer csak hopp, lezártak mindent úgy hogy az epizód elején még akár azt is érezhetted hogy jöhetne még vagy 2 évad, de min. egy. OK értem én, hogy így pl. lehetett egy jóval az események utáni, nagy romantikus "húha, ezitta Raylan és Boyd last talk", és közben morzsolj már el légyszi egy-két könnycseppet is, de akkor is, pontosabban akkor se.

És akkor végül, a fő videó! :) Ugyanis olvastam és ja, tényleg van a sorozatban egy jó adag modern western érzés is az biztos. Csak rá kell nézni a főszereplőre, hogy milyen ember ő. Na jó, ebbe valójában nem akarok részletesen belemenni :) szóval csak a külsőségeket nézve, ill. ami pl. biztosan elmondható róla hogy gyors, méghozzá nagyon gyors a keze :) Szóval akkor íme a Justified talán "legwesternesebb" pillanatai, vagyis a párbajok, méghozzá nagyjából a teljesség igényével - pontosabban igényemmel, merthogy ezeket én magam vágtam össze így, tehát az én kis szorgos gyűjtésem :) És úgy gondolom ennél jobban, szebben semmi mással nem tudnám lezárni a kritikámat. Tehát mégegyszer, Justified best moments, dobpergés, tádádádá! :)
indavideo.hu/video/A_torveny_embere_Justified_-_Raylan_osszes_parbaja_-_term_SPOILERES

+ na meg ugye, sose feledjük azt se hogy

"Vigyázat, robban!" :D

U.i.: eszembe jutott még egy komoly hiba a sorozatot illetően, de tényleg nagyon komoly :D Hát hogy az utolsó, párbajos videóban 13:30 és 15:20-nál is látható leányzót hogy voltak képesek kiírni a sorozatból olyan hamar? (Csak ebben az egy epizódban szerepelt.) Jó, Raylan-nek talán tényleg túl fiatal lett volna (legalábbis ahogy a sorozatban kinéz), de egyrészt tőlem akkor maradhatott volna továbbra is az az apaszerep, másrészt ha nagyon akartak volna biztos tudtak volna írni neki is egy további mellékszálat. Dehát nem írtak, amit nagyon-nagyon bántam, mert részemről szerelem volt első látásra :D Most így miatta nézhetek meg megint vmi olcsó ZS horrort vagy egy újabb rém ostoba vígjátékot :D

Bocs, de ezt még úgy éreztem el kell mondanom :D