Diploma előtt

2013. április 23. 16:24 - Baski Sándor

Tarantino nyomában - 52.

The Graduate – amerikai, 1967. Rendezte: Mike Nichols. Írta: Charles Webb regényéből Buck Henry. Kép: Robert Surtees. Zene: Simon & Garfunkel. Szereplők: Dustin Hoffman, Anne Bancroft, Katharine Ross, William Daniels, Murray Hamilton. 106 perc.

Utazók, útra fel!Mit kell tudni róla?

A 22-es csapdája mellett máig a Diploma előtt számít Mike Nichols legismertebb filmjének, aki a második rendezéséért (az első a Nem félünk a farkastól volt) rögtön meg is kapta az Oscart. A forgatókönyvet Charles Webb regényéből Buck Henry (A 22-es csapdája, Mi van, doki?) írta*, az operatőr Robert Surtees volt (Ben Hur, A nagy balhé), a cselekmény hangsúlyos pontjain megszólaló dalokat a Simon & Garfunkel szerezte, a főszerepet pedig a fiatal Dustin Hoffman alakította Anne Bancroft és Katharine Ross mellett. A korabeli kritika lelkesen fogadta a filmet (érdekesség, hogy a nemrég elhunyt Rogert Ebert éppen a zenét és a szerinte néhol túl művészi kameramunkát tartotta a Diploma előtt egyedüli hibájának), a különféle listák, illetve a nézői visszajelzések (IMDb: 250/#189) alapján pedig az elmúlt évtizedek során a filmtörténet egyik klasszikusává érett.

diplomaelőtt5.jpg

*A stáblista szerint Calder Willingham (A dicsőség ösvényei, Spartacus, Kis nagy ember) a forgatókönyv társszerzője, a leforgatott szkripthez azonban nem volt köze. Egy korábbi verzióhoz viszont igen, ez alapján kért és kapott kreditet

Egy táska rejtélyes fényei
Miről szól?

A történet főhőse, Benjamin Braddock a sikeres érettségit követően visszatér szülei Beverly Hills-i házába. Az engedelmes és jó fiú hírében álló, a családja által körülrajongott Ben aggódik a jövője miatt, fogalma sincs róla, mihez kezdjen magával. Apja egyik üzlettársának elhanyagolt felesége, Mrs. Robinson, kihasználva zavarát és tapasztalatlanságát, elcsábítja az alig 20 éves fiút. A kizárólag a szexre korlátozódó viszonyuknak az asszony lányának felbukkanása vet véget. Mrs. Robinson hiába tiltja meg Bennek, hogy randevúzzon Elaine-nel, a fiatalok egymásba szeretnek. 

diplomaelőtt.jpg
Apró különbségek
Hol jön QT a képbe?

A Diploma előtt nyitójelenetében Benjamint láthatjuk profilból, amint a reptéri mozgójárdán jobbról balra halad, miközben a főcímzene (The Sounds of Silence) szól. Az emlékezetes képsorok azonnal megteremtik a film melankolikus alaphangulatát, de egyben a főszereplő helyzetére is reflektálnak: Hoffman karaktere úgy halad szembe a tömeggel (a filmekben a balról jobbra történő mozgás számít természetesnek), hogy közben egy helyben áll – a történet nagy részében ez a sodródás jellemzi leginkább a fiút.
Tarantino ebből a nyitójelenetből merített ihletett a Jackie Brownnál. A címszereplővel nála ugyancsak a reptéri mozgólépcsőn találkozunk először, miközben Bobby Womack nem kevésbé hangulatos zenéje szól az ebben a rovatban már tárgyalt Across 110th Street című filmből. Egyes források szerint a Ponyvaregényben is történik utalás a Diploma előttre: mindkét filmben fontos pillanatban „szólal meg” a kenyérpirító.

diplomaelőttjb_1.jpg
Csak ugatsz egész nap kicsi kutya…?
Hommage, „lopás”, vagy valami más?

Hatásos hangulatkeltés. Kérdés, hogy ezen túl Tarantino akart-e párhuzamot is vonni Hoffman és Pam Grier karaktere között. Nem tűnik valószínűnek, de nem is teljességgel abszurd a gondolat: bár életkort, nemet és bőrszínt tekintve különböznek egymástól, némileg hasonló szituációban vannak. Egyikük sem találja a helyét és mindketten különösebb jövőkép nélkül sodródnak az árral. A Jackie Brown nyitánya ugyanakkor expozícióként is szolgál: megismerteti a nézőt a főszereplő foglalkozásával, Jackie ugyanis stewardess, ezért amit a főcímben látunk, az számára maga a mindennapi rutin.

diplomaelőtt2.jpg
Megmondom én nektek, miről szól a Like a Virgin!Verdikt

A Diploma előtt a legkiválóbb illusztrációja annak, hogy egy filmet nem feltétlenül a története emel a klasszikusok közé. Webb regényét akár konvencionális hollywoodi romkomként is adaptálni lehetett volna, cselekménye ugyanis kifejezetten banális. Mike Nichols rendezése azonban a dramaturgia fordulatok helyett főhőse egzisztenciális krízisére koncentrál, és Benjamin „kapunyitási pánikját” szavak helyett leleményesen plánozott képekben és zenében mondja el; a film ikonikus zárójelenetében még arra a bravúrra is képes, hogy a sablonos happy endet idézőjelbe tegye. A Diploma előtt sikeréhez ugyanakkor nagyban hozzájárult, hogy épp a megfelelő időben, az ellenkultúra évtizedében készült el. A szüleik értékrendjétől eltávolodó, a saját sorsuk irányítására vágyó fiatalok ki nem mondott érzéseit, félelmeit tükrözte – és tükrözi ma is.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr95243397

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr.Zomboss 2013.04.23. 18:57:54

Most akkor a nyitó képsoron kívül mi köze van a két filmnek egymáshoz? Jackie miért nem találja a helyét? Te láttad azt a filmet, (elejétől a végéig) vagy csak a nyitójelenetet?

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2013.04.23. 19:16:24

@Dr.Zomboss: Láttam a filmet, olvastam a könyvet, és elemeztem is hosszasan nyomatatásban (Mozinet magazin).

Jackie azért nem találja a helyét, mert 50+ évesen semmilyen egzisztenciája nincs, nem ura a saját sorsának, mindenki a saját akarata szerint rángatja, Ordell és a rendőrök is, csak a fináléban sikerül ebből a körből kitörnie. Hoffman karakterének sincs sok választása: elvárják tőle, hogy a legjobb egyetemen folytassa a tanulmányait, kövesse mindenben a szülei példáját, akik mellesleg még feleség-jelöltet is találnak neki Elaine személyében. A végén itt is jön a menekülés (autó helyett busszal).

Ennek ellenére a cikkben is leírtam, hogy ez egy önkényes értelmezés, több mint valószínű, hogy QT nem ezért "másolta le" a nyitójelenetet, hanem csak a hangulata miatt.

Dr.Zomboss 2013.04.23. 19:34:05

@[bs]: Kb. kismillió film szól erről. Szerintem Jackie tök jól érzi magát kb. addig, amíg Ray Nicolet föl nem világosítja a helyzetéről. Ez a film nem egy útkereső diákról szól, hanem egy 50 éves nőről, aki hót faszán érzi magát a világban. Van biztos állása, fix fizetés (+kedvezmények :-)), csurran-cseppen Ordeltől is. Nem vágyik többre.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.04.23. 20:08:17

@Dr.Zomboss: Hát egy hangsúlyos monológja szerint annyira azért nem boldog ez a Jackie:

"Well, I've flown seven million miles. And I've been waiting on people almost 20 years. The best job I could get after my bust was Cabo Air, which is the worst job you can get in this industry. I make about sixteen thousand, with retirement benefits that ain't worth a damn. And now with this arrest hanging over my head, I'm scared. If I lose my job I gotta start all over again, but I got nothing to start over with. I'll be stuck with whatever I can get. And that shit is scarier than Ordell."

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.04.23. 20:14:04

Jelzem, nem annyira A 22-es csapdája a legismertebb Nichols-film a Diploma előtt mellett, mint inkább a zárójelben említett Nem félünk a farkastól (ami jelenleg 7 hellyel van csak hátrébb az Imdb-n, és minden tisztességes "legjobb filmek" listán előkelő helyen szerepel, nem véletlenül).

Dr.Zomboss 2013.04.24. 21:35:08

@Orosdy Dániel: Nem boldog, de úgy tök jól elvan. Meg sem fordul a fejében, hogy átmehet 110. utcán, vagy hogy egyáltalán át kéne mennie.

Tenkes Kapitánya 2018.07.16. 21:55:14

Tarantino bénaságait ne keverjük ide. Ez egy olyan klasszikus, amely mellett Tarantino egy senki.
Ez a film nagyon jelentős. Mindegyik helyszínen voltam, ahol forgatták, még Berkeleyben a Moe könyvesboltban is, ami a kávézóval szemben van, ahol Dustin várja Ellent.
A zene és a film ennél tökéletesebb összhangját egyedül a Leone-Morricone páros érte el.