A nagy leszámolás

2013. február 12. 10:07 - Huber Zoltán

Tarantino nyomában - 46.

La Resa dei conti - olasz-spanyol, 1966. Rendezte: Sergio Sollima. Írta: Tulio Demicheli, Sergio Donati. Kép: Carlo Carlini. Zene: Ennio Morricone. Szereplők: Lee Van Cleef (Jonathan Corbett), Tomas Milian (Cuchillo Sanchez), Roberto Camardiel (Jellicol), Walter Barnes (Brokston). 84 perc.

Utazók, útra fel!Mit kell tudni róla?

nagy leszámolás3.jpgA spagetti-westernek egyik fontos ismérve az alapmotívumok, hőstípusok és történet-sémák gyakori ismétlése. Az olasz filmesek soha nem nézték le az utánzást és a kreatív kölcsönzést, sőt, mivel ismerték és szerették egymás munkáit, nyíltan próbáltak rálicitálni a kollégák munkáira, azaz természetesnek vették azt is, hogy a sikeres receptekből mindig lehet ihletet meríteni. A zsáner két sztárrendezője, Leone és Corbucci mellett számtalan rendező bizonyította, hogy képes az olyan variációkra, melyek simán elérik a csúcsművek színvonalát. Sergio Sollima vérbeli filmiparosként másodvonalbeli szandálos-kardozós mozikkal kezdte a karrierjét, majd következett három western, hogy aztán ő forgassa le az egyik első poliziotteschit (Bronsonnal és Savalassal az Erőszak városát). Bár Sollima neve soha nem vált széles körben ismertté, és a rendező a hetvenes évek végén fel is hagyott a filmezéssel, a Morricone közreműködésével készült alkotásai igen szép sikereket könyvelhettek el. Közülük is kiemelkedik A nagy leszámolás szokatlan üldöző-westernje, amely mind a napig kultikus tiszteletnek örvend a műfaj rajongói körében.

Egy táska rejtélyes fényeiMiről szól?

John Corbett (Lee van Cleef) megszállott és rendkívül eredményes fejvadászként megtisztította Texast a bűnözőktől, ezért egy gazdag vállalkozó, Brockston (Walter Barnes) felajánlja, hogy támogatja a szenátori kampányát. Cserébe csak annyit kér, hogy találja meg és fogja el Cuchillót (Tomas Milián), aki a szemtanúk szerint megerőszakolt és megölt egy 12 éves kislányt. Az agyafúrt, remek beszédkészséggel megáldott mexikói állandóan túljár Corbett eszén, ám a feszült macska-egér hajsza során a két férfi között valamiféle bajtársi összetartás kezd kialakulni, és végül Corbett is gyanítani kezdi, hogy talán pont a rossz embert üldözi. A cím végül természetesen nem hazudik: az események egy epikus leszámolásba torkollnak.

nagy leszámolás.jpg
Apró különbségek
Hol jön QT a képbe?

Sollima műve igen előkelő helyen szerepel a Tarantino kedvenc spagetti-westernjeit összegző listán, másrészt a rendező a velencei fesztiválon minden idők egyik legjobb vadnyugati mozijaként említette a művet. A listamániás alkotó a film poszterét is felvette az általa legjobbnak ítélt öt alkotás közé, és ezek után talán már az sem meglepetés, hogy a végső párbaj zenei témája feltűnik a Becstelen Brigantykban is. Mikor Donny Donowitz, „a medve zsidó” előjön a barlangjából, akkor bizony Morricone húzza a talpalávalót – ahogyan az általa használt Für Elise a Django elszabadulban is felcsendül.

nagy leszámolás1.jpg
Megmondom én nektek, miről szól a Like a Virgin!
Verdikt

Morricone nélkül a spagetti-western biztosan nem válhatott volna azzá, ami. A Mester dallamfutamairól, az avantgárd kísérletezésekből merítő, utánozhatatlan hangszerelési megoldásairól kizárólag szuperlatívuszokban lehet beszélni – de amit itt hallhatunk, az valami egészen elképesztő. A fő motívumoktól lúdbőrözik a néző, a főcím alá komponált betétdal vita nélkül a műfaj egyik legjobbja, és akkor az olyan apróságokról még említést sem tettünk, hogy a komponista Csajkovszkij vagy Beethoven dallamait is lazán képes elvegyíteni a mexikói sivatag porával.

A nagy leszámolás azonban nemcsak a hibátlan kísérőzene miatt emlékezetes. Van Cleef és Milián remek párosa folyamatos feszültséget pumpál az egyébként is fordulatos történetbe, az operatőr pedig csodálatos képekben lényegíti át a spanyol vidéket. A forgatókönyv ügyesen adagolja a fordulatokat: az üldözés során a mogorva megszállott és az életvidám csibész többször egymásba futnak, melyek mentén a rendező számos érdekes epizódot határol el. A nimfomán özvegy, a kígyómarás vagy a mexikói borbély kitérői mind-mind figyelemreméltó megoldások, a csúcspontot azonban kétségtelenül a végső nagy párbaj jelenti. Sollima behoz egy már-már cyberpunkos osztrák szuperlövészt, plusz levezényel egy pisztolyos-késes, illetve egy puskás összecsapást is. Az ellenfelek egymást méregetik, Morricone trombitái valósággal széttépik a szívünket: az itthon Számadás címen is sugárzott mű egy méltatlanul elfeledett műfaji gyöngyszem!

30 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr375075779

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.02.12. 11:13:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Huber Zoltán 2013.02.12. 11:26:18

Bár a fenti írásban nem említettem, de a műfaj értő rajongói kedvéért meg kell még említeni, hogy ez a cucc volt az egyik első zapata-western.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.02.12. 12:12:43

@Huber Zoltán: A pécsi Mario Brega Westernrajongó Szakkör az iránt érdeklődik a cikkíró bácsinál, hogy Sollima bácsi mennyiben tekinthető auternek-e, illetve ha mégis, akkor az politikai tudatosságban is tükröződik-? Figyelembe véve egyéb munkáit, e.

Huber Zoltán 2013.02.12. 13:48:47

@Orosdy Dániel: Kedves Dániel pajtás! Érdeklődésed a műfaj iránt dícséretes és örvendetes. Sollima bácsi kétségtelenül szerző, a híres "menekülő-ember" triógiája pedig egy nagy-nagy politikai kiáltvány, melyet számtalan visszatérő motívum fűz egybe. Sajnos én nem ismerem a vadnyugatos kalandozás előtti vagy utáni dolgait (pedig az Erőszak városát illene, fel van véve a listára)...de talán ti ott a szakkörben bővebb felvilágosítást tudtok adni Signor Sergio auter-státuszáról. Baráti üdvözlettel: egy Tomas Milian-rajongó

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.02.12. 13:58:17

@Huber Zoltán: Kedves Zoli bácsi! Mi itt a szakkörben megnéztük a Sergio bácsinak a Gian Maria Volontés westernjét is, és nagyon tetszett nekünk (talán még jobban is, mint A nagy leszmámolás, kicsit). Úgy éreztük, nagyon politikus egy rendező bácsi ez a Sergio bácsi, bár a stílusérzéke nem olyan erős, mint a másik két Sergio bácsinak, akiket szintén nagyon szeretünk. Láttuk Az erőszak városát is, de már régen, és kicsit elrontotta nekünk az élményt, hogy a Bronson bácsi hangja a Borbiczki Ferenc bácsi volt, aki ugyan remek hangi és színészi adottságokkal rendelkezik (szerintünk), de olyan volt tőle a Bronson bácsi, mintha most jött volna az Alföldről, bugylibicskával a zsebében, félméteres kolbásszal a szájában. És így nehéz volt abszolút komolyan venni Bronson bácsiként. De pl az autós üldözést az elején nagyon szépen megoldotta a Sergio bácsi, erre biztosan emlékszünk.
Köszönjük a választ szépen!

Mókus Örs (is)

Varga Denes 2013.02.12. 14:02:22

Huber Zoltán: Mármint az olaszoknál. Amerikaiak már csináltak zapata-westerneket (Viva Zapata!) a Quien Sabe meg A nagy leszámolás előtt is. Érdekes kérdés gyébként, hogy ahhoz hogy egy western megkapja a zapata cimkét, elég hogy mexikóban játszódjon egy része és politikai legyen, vagy tényleg kapcsolódnia kell a Zapata, Pancho Villa nevével fémjelzett mexikói forradalomhoz. A nagy leszámolás emlékeim szerint Benito Juarezt emlegeti, ő pedig több évtizeddel megelőzte Zapatáékat.

Orosdy Dániel: A budaörsi Luigi Pistilli Westernrajongó Szakkőr arra jutott, hogy igen :) A politikai tudatosság szinte minden filmjében ott van, erőlködés nélkül lehet találni az egész életmüvét jellemző témákat. A Revoler című poliziescojában például nagyon is hasonló a kezdő felállás, mint A nagy leszámolásban. A rendőr elkezdi kergetni a bűnözőt, aztán szép lassan megváltozik a leosztás, és közben kapunk egy elég lehangoló képet állami korrupcióról, hatalmi összefonódásokról.

Huber Zoltán 2013.02.12. 14:06:29

@Orosdy Dániel: Való igaz, Sergio bácsi nem ér fel a másik két Sergio bácsihoz, de nagyon nagy szerencséje van, hogy Morricone bácsi és Millián bácsi segít neki, elég jelentősnek gondolom a hozzájárulását a zapata-western egyébként igen szűk motívumkészletéhez.
Házi feladatként szeretném ajánlani a triógiát záró Run, Man, Run-t is, amit tudomásom szerint nem hoztak be hozzánk, ám szintén kiváló munka.
Szaktársi üdvözlettel: Tepepa

Huber Zoltán 2013.02.12. 14:11:01

@Varga Denes: No igen, de amikor az amcsik csináltak ilyesmit, még nem létezett a zapata-western műfaja. Azt tudomásom szerint az olaszok kreálták, mikor egymás után forgatták a mexikói forradalom alatt játszódó, erősen politikus filmeket. Utólag aztán mindent ide sorolnak, ami ebben az érában játszódik, holott a klasszikus zapata-westernek igen szűk szabályrendszere van, amibe az általad említett művek nem férnek be.

Varga Denes 2013.02.12. 14:38:07

@Huber Zoltán: No de mi ez a szigorú szabályrendszer? Kell egy gringo, aki a forrongó Mexikóba utazik, valamint kell egy helyi, és kettejük kapcsolatán keresztül kapunk egy politikai állásfoglalást, erre gondolsz?
Ezeket a kategóriákat szinte sosem a rendezők, hanem a filmes szakírók alkotják meg, Damiani már attól ideges lett ha westernnek hívták a Quien Sabét, ezért én sem látom értelmét a szigorúságnak, ezeket az olasz zapatákat is sokkal izgalmasabban lehet értelmezni, ha hozzájuk nézzük a Viva Zapatát!, vagy a Vera Cruzt. Az utóbbiban is, Lancaster és Cooper zsoldosként belovagol Mexikóba, és az ott látottak arra késztetik őket, hogy állást foglaljanak a helyi ügyekben.

Huber Zoltán 2013.02.12. 14:45:51

@Varga Denes: Lehetséges, hogy a filmes szakírók alkotják a kategóriákat, de azért nem gondolod, hogy igen árulkodó a trend, hogy a mexikói forradalom idején játszódó spagetti westernekben mindig van egy kívülről érkező zsoldos meg egy helyi csibész, aztán lassan megkedvelik egymást, mi meg kapjuk a balos leckéket? Én egy percig sem vitattam, hogy ne lehetne velük összehasonlítani az amerikai vagy bármilyen westerneket, csak annyit mondtam, hogy létezik egy érdekes vonulat az olasz westernek között, ami egyesek zapata-westernnek hívnak, és ez szerintem ha nem is minden téren, de alapvetően különbözik a korábbi amerikai westernektől :) A megjegyzésem nem szigor akart lenni, hanem egy pontosabb lehatárolás...elvégre filmes szakírók vagyunk, vagy mi :D

Varga Denes 2013.02.12. 14:59:55

@Huber Zoltán: No igen, filmes szakírók vagyunk, azért vagyunk képesek ilyen dolgokon vitatkozni :) Persze, van ez az érdekes vonulat az olasz westerneken belül, és ezek zapata-westernek, idáig egyetértünk, csak aztán vannak még az amerikai előzmények, és vettem a bátorságot, hogy ezeket is zapata-westernnek hívom, mert egy általánosabb defínicóval dolgozom. Mexikóban játszódó western? Van benne forradalom? Nálam ez már zapata, és nem muszáj, hogy balos legyen, vagy hogy legyen egy gringo zsoldos-helyi csibész páros.

Huber Zoltán 2013.02.12. 15:09:34

@Varga Denes: Oké, talán tényleg szőrszálat hasogatok, de a mi a helyzet pl. az Orosdy kolléga által is említett Solomilla-művel (Face to face), ami nem Mexikóban játszódik, nincs benne forradalom de amúgy meg balos és van benne gringo külsős-helyi csibész páros :) Egyébként meg egyetértünk, a definícók azért vannak, hogy máshogy használjuk őket, különben min vitatkoznánk?! :)

norberthellacopter 2013.02.12. 15:19:33

A Palóc Fernando Sancho Westernrajongói Szakkör szerint Sollima spegettihármasa abszolút a zsáner krémje közé tartozik, Corbucci legjobb munkái mellé odafér a prémium kategóriába. Személy szerint a három közül ezt tartom a legkevésbé erősnek (mondjuk ez azt jelenti hogy nem 10/10, hanem "csak" 9/10 :), a kedvenc pedig a Run Man Run, ahol Milian valósággal brillírozik, hihetetlenül szórakoztató mozi.

Na és mi az, amit mindenki ismer itthon, és valószínűleg a 98% nem tudja ki rendezte? Persze hogy a Maláji Tigris :)

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.02.12. 15:27:33

@Varga Denes: @Huber Zoltán: Damiani valószínűleg nem kicsit volt sznob, amikor elhatárolta a filmjét a westerntől*, ezt szerintem nem kell túl komolyan venni. Tetszett neki a politizáló rendező póza, ami egyrészt persze jogos is, másrészt viszont nyilvánvalóan nem volt hülye, tudta, mikor mit csinál, mármint műfaji értelemben - is (ha éppen westernt, hát westernt).

*Főleg miután akkoriban Olaszországban szinte kötelező volt egy filmesnek balos politikát nyomni a (műfaji) filmjébe, még Fulci is tett ilyen tartalmú nyilatkozatot 1-1 horrorja kapcsán, de az alapvetően apolitikus Leone is ezért készített zapata-westernt.

Varga Denes 2013.02.12. 15:40:14

@Huber Zoltán: Jó kérdés! Némileg ellentmondva magamnak, de visszautalva első kommentemben feltett kérdésemre, ha egyszer egy akadémiai székfoglalót kellene írnom, különválasztanám a politikai, és a zapata-westernt. Face to Face-ből valóban hiányzik Mexikó, és forradalom is csak mint fasiszta társadalomépítés szintjén valósul meg a sziklák között. Ez nálam politikai. A szőrszálhasogatás a részemről az, ha már egyszer Emiliano Zapatáról nevezték el ezt az alműfajt, akkor igenis kötődjön Mexikóhoz, és legalább utaljon az ország forradalmakban gazdag, véres történelmére.

scorsesefan 2013.02.12. 23:09:53

A Morricone-s Für Elise a Brigantyk elején (is?) felcsendül, mikor a lánykák teregetnek, és Hanszék jönnek. Már ha jól emlékszem.

Huber Zoltán 2013.02.13. 09:11:01

@scorsesefan: jól emlékszel, QT az eredeti gitáros-zongorás Für Elise-variáció rakta a Brigantykba, sőt, The Verdict néven még a hivatalos soundtracken is szerepel
www.youtube.com/watch?v=bNaOfWZDxwE

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.02.13. 09:43:59

@scorsesefan: @Huber Zoltán: Ez ugyanaz a Für Elise-variáció, ami az Egy zseni, két haver, egy balek üldözési jelenetében szerepel? (És kurvajó?) Vagy keverem a bigyót az izével?

Huber Zoltán 2013.02.13. 09:56:00

@Orosdy Dániel: kevered...az általad említett cuccban a Maestro amolyan "greatest hits" cuccot varázsol össze három percben:

www.youtube.com/watch?v=8Ho1a4yyVVA

A nagy leszámolásban/Brigantykban szereplő átirat spanyol gitárt variál Beethovennel (lásd fenn)

Egy tuti, mindkettő kurvajó :)

Terror Dzsoni 2013.03.30. 10:49:22

@Huber Zoltán: Szerintem te keversz két filmet. Il grande duello-t(A nagy leszámolás) és a La Resa dei conti(Számadás)c. filmeket.

Huber Zoltán 2013.03.30. 15:26:41

@Terror Dzsoni: a La Resa dei conti két magyar címen ismert, azaz két különböző címen is forgalmazták - 1. A nagy leszámolás és 2. Számadás.
Ebben a cikkben egy szó sincsen az Il grande duello-ról, aminek a helyes magyar címe Nagy leszámolás (A nélkül), tehát szó sincs keverésről.

www.port.hu/a_nagy_leszamolas_la_resa_dei_conti__the_big_gundown/pls/w/films.film_page?i_film_id=54324

www.port.hu/nagy_leszamolas_il_grande_duello/pls/fi/films.film_page?i_film_id=101505&i_city_id=3372&i_county_id=-1&i_topic_id=2

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.04.01. 19:11:22

...És hogy a Run Man Run milyen jó kis film!

Huber Zoltán 2013.04.01. 19:18:54

@Orosdy Dániel: ugye? fontolgatom, hogy "eltűntnek nyilvánítom" ;)

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.04.01. 19:20:37

@Huber Zoltán: Támogatom! :) Én Bonnie-aktát akartam nyitni neki, de az eltűntnek nyilvánítás jobb ötlet.

Huber Zoltán 2013.04.01. 19:24:59

@Orosdy Dániel: jaj, nem akartam elvenni a témád! ;)
Bonnie-aktába szerintem inkább a Face to face férne be, a harmadik eposz már távolabb esik QT világától...

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.04.01. 19:26:35

@Huber Zoltán: Szó sincs róla, illetőleg neked adom. :) (Van elég témám mindkét rovatba, úgyhogy nem gáz.)

scorsesefan 2013.04.02. 16:45:39

Öröm és boldogság, hogy ide ennyi mindent írtok és fogtok még írni, de azért nyugtassátok meg az ifjú rajongókat, hogy nem haltok éhen... :)

Huber Zoltán 2013.04.02. 16:51:02

@scorsesefan: a válasz jogát ezúttal ünnepélyesen felajánlanám az idősebb és tapasztaltabb kollégának :)

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.04.02. 17:10:48

@Huber Zoltán: @scorsesefan: Én már kétszer éhenhaltam, ehhez képest fogynom kéne...

Terror Dzsoni 2013.04.02. 19:29:59

@Huber Zoltán: Na ennyivel is okosabb lettem.;)