Játszd újra! - CineFest, 3. nap

2012. szeptember 18. 15:45 - Baski Sándor

Miskolcról jelentjük

cinefest.JPGJó film-e a Casablanca? Ezt a (költői) kérdést feszegeti Takács Ferenc cikke, amely a Filmvilág októberi számában jelent meg Michael Curtis filmjének 70. „születésnapja” alkalmából. Az esztéták közül ugyan többen vitatják a Casablanca értékeit, a kultusszal azonban nem érdemes vitatkozni. Arról, hogy Kertész Mihály klasszikusa még ma is működik, az idei Jameson CineFesten is meggyőződhettek a szigorú ítészek, a fesztiválon ugyanis levetítették a film felújított kópiáját. Bár a Művészetek Házának nagyterme nem telt meg teljesen, de a jórészt gimnazistákból és fiatal felnőttekből álló publikum, a nézőtéri reakciók alapján, együtt élt a filmmel.

A Casablanca erényei közt nem az első helyen szokás a frappáns, egysoros poénokban gazdag dialógusokat említeni, pedig éppen a szereplők mondataiban bujkáló (ön)irónia az, amely az amúgy szemérmetlenül hatásvadász melodrámát ma is fogyaszthatóvá, sőt maximálisan élvezhetővé teszi – minden korosztály számára.

casablanca.jpg

A hétfői program második filmje inkább a tinédzsereket célozta meg, a szinopszis legalábbis ezt sejtette. A Babaház egyetlen éjszaka alatt játszódó története szerint néhány kamasz betör egy obszcénul gazdag család házába, és ott önfeledt partizással múlatja az időt. A nemrég bemutatott amerikai Project X - A buli elszabadul azzal aratott óriási sikert, hogy mindenféle kommentár és értékítélet nélkül mutatta be, klipszerű képsorokban, hogyan szórakoznak a „mai fiatalok”. A Babaház mintha ugyanennek a cselekmény nélküli történetnek lenne az egzisztencialista változta. Kirsten Sheridan rendezőnek viszont ezen kívül egyéb mondanivalója is akad, erre utalnak legalábbis a finomnak semmiképp sem nevezhető metaforák – mint amikor a banda az egyik szobát szó szerint felfordítja – a zavaros dialógokból azonban szinte lehetetlen kihámozni, mi is lenne a cél.

Magyarázatot a rejtélyre végül a film két jelenlévő színésze adott a vetítést követő beszélgetés során, amikor elmesélték, hogy szinte az összes dialógot rögtönözték, forgatókönyv nem volt, sőt sokszor azt is csak az adott forgatási napon tudták meg, milyen szituációra kell éppen reagálniuk. A Babaház mint improv produkció kétségkívül izgalmas munka, nyilván a színészek is élvezték a forgatást, fikciós (és nem kísérleti) filmként viszont – annak, aki nem ismeri a készítés körülményeit – nehezen befogadható. Ami a „mai fiatalok” rekreációs önpusztításnak és lelki nyavalyáinak bemutatását illeti, a film csak ismételni tudja a vélhetően inspirációként szolgáló Skins című angol kultsorozatot.

udvarias emberek.JPG

Az ír Udvarias emberek esetében sem nehéz párhuzamokat találni: Olaf de Fleur Johannesson szatírája mintha a Miért éppen Alaszka? és a Rokonok ötvözete lenne. A városból vidékre költöző és a bogaras helyiek világára rácsodálkozó, majd végül beilleszkedő ember története jól ismert toposz, az Udvarias emberek azonban módosít némileg a formulán. Lárus, a városi mérnök, aki válása után költözik apja szülőfalujába, hogy újraindítsa a helyi vágóhidat,  nem a vidéki romantikával, hanem a mindent átható korrupcióval szembesül. Belecsöppen egy pitiáner hatalmi játszmába a polgármester, a posztjára törő befolyásos üzletember és a helyi bank vezetője közt, és pechére a vesztes oldalhoz csatlakozik.

Johannesson filmjének legnagyobb erénye az arányérzéke: magabiztosan egyensúlyoz dráma és komédia között, úgy figurázza ki szereplőit, hogy közben mégis komolyan veszi őket. A főszereplő ugyanakkor meglehetősen passzív, csak sodródik az eseményekkel, ami a nézői azonosulást nem könnyíti meg. Az Udvarias emberek a legjobb példa rá, hogy kisstílű figurákról nehéz nagy ívű, emlékezetes filmet készíteni.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr994786090

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.