Ha nincs dráma, akkor csinálunk

2012. július 01. 15:25 - Baski Sándor

Arcjáték 2.

Az idei Európa Bajnokság is bebizonyította, hogy a futball, a felszín alatt, a különféle, egymással rivalizáló játékrendszerek folyamatos evolúciójáról szól. A mágnestáblák bűvöletében élő szakírók élvezettel boncolgatják az új trendeket – most épp a tiki-takanaccio a sláger – amit azonban a riporterek eufemisztikusan „óriási taktikai harcként” szoktak aposztrofálni, a laikus, futballt csak kétévente fogyasztó nézőt kevésbé köti le. Az operatőrökre, vágókra és a közvetítést vezénylő rendezőkre hárul a feladat, hogy a nem mindig szórakoztató sporteseményt mégis érdekes és izgalmas produkcióként tálalják fel a tévék és a kivetítők előtt ülő százmilliós közönségnek.

merkel.jpg

A pár évtizede még három kamerával rögzített közvetítésekből mostanra 20-30 kamerával felvett sajátos valóságshow lett, ahol „már nem csak a gólokat és a helyzeteket dokumentálják, hanem a gyepen zajló emberi drámákat, az arcokon lejátszódó érzelmeket, szenvedélyeket. A kamerát nem csak az érdekli, hogy milyen ívben vágódik be a labda a hálóba, de az is, hogy miként éli ezt meg a kapus, a gól szerzője, az edző vagy a lelátón ülő néző. (…) A rendezők nem csak várnak a drámára, de ha kell, elébe is mennek. (…) valóságos szappanopera kerekedik ki egy-egy futballtorna végére, főszerepben a pórusaikig közel hozott sztárarcokkal, a mészcsík határolta ketreceikben fel-alá járkáló edzőkkel, és a 15 másodperces hírnevet megkapó, a fotel-drukkerek helyett is extázisba eső szurkolókkal, akik színes multikulti karnevállá változtatják az eseményt.”  

Minderről még négy éve, a 2008-as Európa Bajnokság apropóján írtam – bővebben: itt –, azóta lényeges változás nem történt a közvetítések stílusában, bizonyos trendek azonban megfigyelhetőek, ezen a mostani EB-n is. Míg korábban – akár csak 10 évvel ezelőtt is – a lelátón ülő / álló közönséget illusztrációs céllal vágták be a közvetítésbe, mondjuk egy szögletnél vagy egy 11-es párbajt megelőzően, addig ma már nem telhet el egyetlen perc sem úgy, hogy ne láthatnánk, dekoratív vagy extrém külsejű szurkolókat látványosan szurkolni. Míg a kocanézőket nyilván szórakoztatják ezek a vágóképek, azokat, akik a játékra kíváncsiak, akár irritálhatják is az állandó megszakítások, hiszen emiatt akár lényeges mozzanatokról is lemaradhatnak.

szesznyi.JPG

 A lengyelek kiállított kapusa, Szczęsny a tévén figyeli, hogy cserekapusa kivédi-e
a görögök tizenegyesét. 

A néző előtérbe tolása azonban – tetszik vagy sem – általános trend a showműsorokban, amelyet legjobban talán az X-faktorhoz hasonló tehetségkutatók példáján lehet illusztrálni. Ezekben nem csak az adott fellépő produkcióját mutatják be, de egyből a rá adott reakciókat is, mint a kamera kedvéért különösen lelkes vagy unott arcot vágó zsűritagokat, a színfalak mögött izguló rokonokat vagy a színpad szélén álló műsorvezetőket, akik kommentálják is látottakat. Ami ebben új, az a produkció és a „reakció” aránya: majdnem 50-50 százalék. Az ok egyértelmű: ebben a felgyorsult (média)világban a türelmetlen nézőt minden másodpercben új ingerekkel kell bombázni, nehogy elkapcsoljon véletlenül – a rendezők, producerek legalábbis így gondolkozhatnak.

A futballközvetítések készítői is igyekeznek gondoskodni róla, hogy egy ötperces spanyol labdajáratás közben is ébren maradjon a néző, nem csak a szurkolók pásztázásával, de akár a meccs addigi pillanatait összefoglaló montázzsal. Ebben az összeállításban azonban nem, vagy nem csak a gólok láthatóak, hanem a játékosok érzelmi reakciói is, lassítva, csokorba gyűjtve.

ger-esp.jpg

De amint az a Süddeutsche Zeitung friss cikkéből kiderül, a rendezők akár szakmailag etikátlan módszerekhez is képesek nyúlni, hogy a játék drámaiságát még inkább kihangsúlyozzák. Ilyen volt az az eset, amikor a Németország-Olaszország mérkőzésen Mario Balotelli második gólját követően egy könnyeivel küszködő német nőt mutatott a kamera. A Süddeutsche Zeitung kiderítette, hogy a szurkoló valójában még a himnusz alatt sírta el magát, a felvétel tehát korábban készült. Hasonló trükkel éltek a rendezők a Németország-Hollandia meccs közben is, igaz itt nem a drámát akarták fokozni, hanem egy poénnal próbálták feldobni az egyik üresjáratot; a németek edzőjét, Joachim Löwöt láthattuk, ahogy megvicceli az egyik labdaszedő fiút – a jelenet még a bemelegítés közben játszódott le.

Nehéz elképzelni, hogy mindössze két elszigetelt esetről lenne szó, a rendezők – a jelek szerint – mindent megtesznek, hogy kialakítsanak egy izgalmas dramaturgiát, és egy igazi valóságshow-hoz közelítsék a futballközvetítéseket. Lehet találgatni, mi lesz a következő lépcsőfoka ennek az evolúciónak. Bemikrofonozott öltöző, játékosokra szerelt kamera?

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr184621575

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.07.02. 11:09:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: Ha nincs dráma, akkor csinálunk 2012.07.01. 16:12:01

A rendezők a jelek szerint mindent megtesznek, hogy kialakítsanak egy izgalmas dramaturgiát, és egy igazi valóságshow-hoz közelítsék a futballközvetítéseket.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

valtine 2012.07.01. 15:35:41

a játékosokra szerelt kamera nagyon ütne. :)

Guy Ritchie "rendezhetné a meccset" és ilyesmi lenne:
www.youtube.com/watch?v=lZA-57h64kE

Q-in-Law 2012.07.01. 23:22:26

A futball jelenlegi célcsoportjának ez kell.

smartdrive 2012.07.01. 23:37:40

jézusom, ez most komoly, hogy a síró nő és Löw esetét egy kalap alá veszitek? semmivel nem vagytok jobbak

lionking 2012.07.02. 00:10:06

előre bocsájtom, hogy nem szeretem a focit, sőt semmilyen sportot nem nézek a TV-kben
És ezt leginkább a közvetítéseknek és az úgynevezett sportriportereknek kommentátoroknak és "szakértőknek" lehet köszönni.
A közvetítések színvonala kritikán aluli a közvetítő emberek tudása és szakmai felkészültsége rettenet, noha ezzel fordítottan nőtt a minőség és a technika tudása.
Aztán az a közvetlen bratyizó stílus, amivel a kommentátorok a bennfentességüket is próbálják hangsúlyozni... a másik kedvencem mikor ül a stúdióban 4 pofa esetleg nőnemű is van köztük és onnan borzasztó okosakat mondogatnak hogy a pályán ott mit kellett volna .. ja és hogy ezek a rettentő okosakat mondóknak köze nincs épp az adott sporthoz? hát az kit érdekel a lényeg hogy népszerű mondhatni celebszerű legyen mert arra kíváncsi a nép egyszerű gyermeke.
ha tehetném bezárnám az összes sportcsatornát és sóval is behinteném de méginkább sósavval
mocskos aljas tetves világ ez ahol milliárdokat szórnak el a hülyeségre és tesznek zsabre bubdabotrány és társai még nem is játszottak be eddig az még ezen túl van

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2012.07.02. 06:27:03

Sosem értettem, miért kell erőltetni a drámázást, ha nincs. Meg hogy miért kell valóságshowt csinálni mindenből.
Idegesítő, zavaró, és undorító is.
És ahogy előttem mondták, a színvonalat is rontja.

Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2012.07.02. 06:36:05

@lionking: dettó, a szívemből szóltál! pont emiatt nem a magyar közvetítést nézem. NÉZHETETLEN :)

magyar ember teli szájjal 2012.07.02. 06:50:05

Hű, a szerkesztők a nézőknek akarnak műsort csinálni, azta! Hát mi lesz így a világból?!

ivan_the_terrible 2012.07.02. 09:25:13

Ha már a témában írunk posztot, legyünk már tisztába azzal, hogy az amerikai televíziózás már kb. 10 éve használja a hasonló "trükköket". És igen, be van mikrofonozva az öltöző, sőt a játékosok is (pl. inside trax az NBA-ban). Sőt az interneten, ha előfizetsz, magad tudod "összevágni" az élő meccset, váltogatni a kamerákat, vagy akár egyszerre több szögből nézni az akciót osztott képernyőn. A televíziós közvetítések alatt pedig a visszajátszásnál egy pillanatra kimerevítik a képet és nem átváltanak másik kamerára, hanem a kép "átcsúszik" a csarnok másik oldalába.

Szal én tök laikus vagyok - gondolom ez le is jött - ezért is nem értem, mi ez a nagy meglepődés. A dráma jó, a dráma kell..persze csak egy egészséges mértékben, addig amíg még mindig a sportról szól elsősorban a közvetítés.

Mizantrop 2012.07.02. 09:30:51

@lionking: Biztosan a sportcsatornák tehetnek a mocskos világ jelenlegi helyzetéről, sót, sósavat nekik, okos gondolat. Én az összes népbutító, szemétláda mozit záratnám be, ahol a költségvetésből kifolyatott állami pénzeken vagy a pakisztáni gyerekek vérén vett imperialista magáncégek lóvéjából bámultatják az emberekkel a hülyébbnél hülyébb történeteket. Mocskos egy világ ez, na.

Dr. Fred Edison 2012.07.02. 09:56:39

50-50%? Na ne. Kb. 90-10% lehet, és még szerintem én is túlbecsültem. Én speciel rendszeresen nézek focit, és egyáltalán nem zavar a bevágások mennyisége, amiket igyekeznek üresjáratok alatt mutatni. Az hogy a kapus hogyan készül kirúgni a labdát, szakmailag sem túlságosan releváns, mint ahogy a kezdőkörbe visszasétáló játékosok látványa sem.

Unbiased 2012.07.02. 10:47:23

A Gundelt általában kedvelem, de amit közvetítés címen csinált, az fárasztó volt. Állandóan a jólértesültségével villogott, hatalmas és jórészt érdektelen információ-tömeggel árasztva el a nézőt. Ez aztán oda vezetett, hogy amikor rájött, hogy neki a meccsel is foglalkozni kellene, hibázott (tegnap többször felcserélte az olasz-spanyolt).

blaubner 2012.07.02. 10:59:40

ember, a sport a legnagyobb showműsor! legalábbis attól kezdve, hogy valamikor a XIX. sz. végén megjelent a profi sport.

mit gondolsz, miért keresnek ezek a huszonévesek fejenként sokmillió eurót? nem azért, hogy egy labdát rugdossanak egymásnak, hanem azért, hogy kiszolgálják a nézőket, akik majd a vásárlásaikon keresztül közvetve finanszírozzák az egész sportot.

ha a német nő máskor sírt, akkor máskor sírt, gondolom a nézőkről készült képek többségét sem az adott pillanatban veszik fel, ill. közvetítik élőben, hanem a meccs folyamán rögzítik őket, és mindig oda vágják be, ahol és amikor kell. nem hiszem, hogy technikailag meg lehetne máshogy csinálni.

Mityu_azigazi 2012.07.02. 11:17:28

@lionking: De a sportriporterek legalább alapszinten tudnak magyarul – ellentétben veled.

Le Orme 2012.07.02. 11:31:23

Megint egy baromi nagyokos blogger.

atila68 (törölt) 2012.07.02. 11:32:35

Meglátásom, hogy Gundel Takács Gábor pár éven belül okkal tekinthető Knézy Jenő utódjának.

Nos a többi... valóban van ok a kritikára.

Az, hogy rendező koreografál egy közvetítést addig nem is foglalkoztatott míg el nem olvastam a posztot.
Ha erre van ideje valakinek, bárkinek, hogy ilyesmivel voglakozzon, akkor nézhetne bármit.
Mondjuk műúszás, vagy gumiasztal közvetítést.
Abban micsoda lehetőségek vannak!

Nem fikázok, nagyobb részt egyetértek.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2012.07.02. 12:35:29

@magyar ember teli szájjal: A nézők a focira kíváncsiak, nem az edzőre, meg a Ronaldó nőjére.

wattafilling 2012.07.02. 12:41:59

@ColT: engem a csaj inkább érdekelne...
(de én nem vagyok tipikus meccsnéző)

ComLo 2012.07.02. 13:41:23

Én dolgoztam egy ideig sportközvetítéseken, láttam belülről hogy hogy működik a rendszer. Őszintén bennem fel sem merült hogy ezzel bármi probléma lenne. Az hogy a rendező a vágó és EVS oprátor (aki a lassításokat kezeli) kihasználja a 20-30 kamera adta lehetőséget és látványosabb show-t csinál az egészből nem látom be miért lenne baj. Akik ott ülnek (pláne egy világeseményen) nagyon profi szakemberek, folyamatosan több monitoron nézik az élő képet 0,0000001% az esély hogy egy vicces szurkoló mutogatása miatt lemaradjon az ember valami fontosról. Ezek az életképek viszont sokat segíthetnek abban hogy TV-n keresztül is kicsit jobban átjöjjön a helyszíni hangulat. A gondom a posttal leginkább tehát az: kijelenti hogy neki ami most van nem tetszik. Ok ehhez szíve joga. De mi lenne szerinte az ideális? Közvetítsenek csak 3 kamerával? Ne csináljanak show-t a sport köré? És ez kinek és miért lenne jó?

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2012.07.02. 13:50:59

@ComLo: Nem írtam, hogy bajom lenne a show-val, nekem ugyan kevesebb lelátói vágókép is elég lenne a boldogsághoz, de megértem, hogy erre miért van szükség. A gond a manipulációval van, lásd a síró nő esetét. Bár a kommentek tanúsága szerint a többség ebben nem lát etikai problémát...

@Dr. Fred Edison: Az 50-50% nem a fociközvetítésekre hanem az X-faktor-féle műsorokra vonatkozik. Példa:
www.youtube.com/watch?v=B3g3GYFTPg4

ComLo 2012.07.02. 13:55:48

@lionking: Úgyis van, még hozzá kellett volna tenni hogy "ezért tart itt az ország". Mert ez tényleg igaz. Azzal kezded hogy "semmilyen sportot nem nézek a TV-kben". Majd fröcsögsz a sportközvetítésekre. Mi alapon, milyen összehasonlítási alapod van, szerinted mi lenne jó? Aki megnéz 2 évente egy EB/VB döntőt a királyi TV-n annak lehet hogy az jön le hogy Gundel de vicces kissé félretájékozott kommentár. Közben magyar viszonylatban egy erősen átlagos speaker. Van olyan sportág és van olyan magyar kommentátor ahol a világ élvonalába tartozunk (ez szubjektív tudom, de belsősként elég sok sporteseményt néztem más nyelvű kommentátorral).
Nem egészen jött át hogy neked tulajdonképpen kivel/mivel is van problémád? A Telesporttal ? (állami pénzen, sportcsatornákhoz képest elenyésző mennyiségű közvetítésekkel, azokhoz mérten nagy stábbal fenntartani így szerintem is hülyeség. Sót rá. Bár onnantól sanszos hogy jópár esemény fizetős lenne, és ez már más tészta, de személy szerint én azt hiszem jó lenne). Sportcsatornákkal? (tekintsünk el attól hogy nem nézel ilyet. Melyikkel miért? Digit illik savazni de nem azért amit te felvetettél. A többiekkel nagyrészt nincs baj)
Magával a Sporttal? (amióta létezünk természetes dolog hogy az ember le akarja győzni a másikat, meg akarja mutatni hogy az erősebb/jobb. Ez ellen kikelni kb olyan mint hogy miért van két kezünk. Az hogy ez nem kontrollálatlan formában (harc/háború), hanem szabályrendszer szerint történik az emberiség egyik nagy vívmánya.

ComLo 2012.07.02. 14:01:48

@[bs]: Igen ezt megértem, a manipuláció tényleg nem egy szép dolog, és valóban elítélendő.
Ne érts félre nem mindenáron védeni akarom a rendezőt, de ha úgy gondolkozol hogy -> 0:2 -> valószínűleg a németek végleg bukták a meccset. Ö ott van és látja hogy a németek csalódottak. 30-40 ember közt el is sírták magukat. De arról nincs olyan profi lassított kép mint amit az elején rögzített. Igazából ő csak a stadion hangulatát adta vissza.

ComLo 2012.07.02. 14:34:13

@[bs]: Tehát röviden összefoglalva: a maipuláció tényleg etikailag elitélendő. A kérdés az hogy itt tényleg az történt-e?
Habár egyszerű "igen"-nek tünik a válasz valójában szerintem inkább nem. A rendező a stadion hangulatát akarta visszaadni. A himnusz alatt is feltűnt nő de nem vágta be. Faramuci helyzet de pont azért hogy ne legyen manipuláció: a németek 99% teli torokból mosolyogva énekelte a himnuszt. A nő képe megtévesztette volna a világot.
A 2. olasz gól után viszont a német tábor apátiába esett. Nem örültek nem énekeltek. Összetörtek. Ezt adta vissza nagyszerűen a síró nő.
Elismerem ez már vékony jég, kevésbé lett volna látványos de sokkal védhetőbb lett volna ha random választ egy búslakodó német szurkolót. De ilyen szemléletből ahogy írtam, szerintem még épp elfogadható a dolog.
Kicsit visszakanyarodva az elejéhez. Addig jó egy ilyen "trükk" és addig nem számít manipulációnak (megint csak szerintem), amíg nem drámát csinál, hanem a csak az atmoszférát a hangulatot adja vissza. Mert aki már volt olyan szerencsés hogy élőben átélhessen egy El Calssico-t egy Milan-Inter-t vagy Arsenal Manchester United derbit, az tudja hogy az atmoszféra a hangulat az ami TV-n keresztül a legnehezebben jön át. Szerintem minden olyan irányú változás ami nem megy a láthatóság rovására, és segít a hangulat átmentésében TV-re jó iránynak minősül.

lionking 2012.07.03. 06:35:36

@Mityu_azigazi: taníts, Mester
amúgy nem is beszélek a tv-ben vagy a rádióban hivatásszerűen, tehát nekem megbocsátható

lionking 2012.07.03. 06:38:34

@ComLo: "Azzal kezded hogy "semmilyen sportot nem nézek a TV-kben". Majd fröcsögsz a sportközvetítésekre. "
igen az kimaradt, hogy már jó ideje. ezzel kellett volna kezdeni. Bocsánat.
Amúgy, ha nem érted a lényegét a mondandómnak az a Te bajod, más pl. értette.
Nem akarom magyarázni, a véleményem írtam le, amivel lehet egyetérteni és lehet nem. Ennyi.