Trancsírák

2011. december 23. 10:52 - Huber Zoltán

Világok harca

trancsirák1.jpgBár kis országban élünk, még hazánkban is léteznek fővárosiak és a vidékiek között feszülő, egymást kölcsönösen megbélyegző sztereotípiák. Nem meglepő tehát, hogy a kontinensnyi kiterjedésű Egyesült Államokban egyenesen popkulturális slágertéma a tanyasi létformák és az urbanizált életvitel között tátongó szakadék, a kiaknázható mozgóképes potenciál pedig valóban óriási. A koszos redneck és az elpuhult betonlakó ellentétpárja a különböző zsánereken belül önálló alműfajokat hívott életre. A vígjátékok, a romantikus komédiák és a melodrámák is gyakorta építenek a megszokottól eltérő életvitelbe kényszerülő hős viszontagságaira – de a civilizálatlan vidéki bunkók és a területükre tévedő, nagypofájú városiak örök bizalmatlanságát a leglátványosabban egyértelműen a slasher aknázza ki. Míg mi magyarok maximum a „késes szabolcsiak” és a „balhés borsodiak” címkéivel dobálózhatunk, addig a nagy víz másik oldalán már egyenesen degenerált, emberevő családok (A texasi láncfűrészes mészárlás és folytatásai), perverz erőszaktevők (Gyilkos túra) és félnomád, zárt törzsek (Winter's Bone - A hallgatás törvénye) élnek a csillogó plázák, a gyorséttermek és a tömött autópályák vidékén túl.

Hollywoodban a gyilkos tanyasi bunkó figurája sikerre van kárhoztatva. A nyugat meghódításával, a nagy amerikai honfoglalás lezárultával ugyanis már csak ezek az elhagyatott, isten háta mögötti vidékek őrizhettek meg valamit abból a barbár vadságból, amellyel annak idején oly bátran szembenéztek a hős telepesek. A vadon és a törvény határvonala amai Amerikábanmár csak itt létezik. A láncfűrészes redneck a skalpoló indiánok egyenes ági leszármazottja: a karakter a civilizáció (és a vele érkezett, fehér-protestáns eszmeiséggel) való szimbolikus összecsapásban nyeri el a végső értelmét. A biztonságos, szelíd városból előmerészkedő hősök útja tehát a puhányságtól az újra megtalált pionír-attitűdig terjed: a kezdeti botlások után a későbbi túlélők újra felfedezik önmagukban az alapvető amerikai értékrend legfontosabb alkotóelemeit. Saját kezükbe veszik a sorsukat, majd a józanész, a rend és a normalitás nevében végül felszámolják a tudatlanság és a barbárság utolsó apró szigeteit. A magasabb rendűnek bélyegzett kultúra lesújt a vad ösztönlények utolsó példányaira.  

A pszichopata vidéki gyilkosok rémtörténetei az elkényelmesedő városlakók egyre növekvő természet-fóbiáira is tökéletesen rímelnek. A falakon túli rejtélyes és sötét erdőt régen gonosz manók, boszorkányok és varázslók lakták - ma legfeljebb természetfeletti szellemek, mutáns állatok és arcnyúzó white-trash őrültek népesítik be az ismeretlent. A fakunyhó-horrorok antagonistája tulajdonképp a tudomány és a haladás komfortjába bódult modern ember szorongásaiból születik. Hiába tanít minket estéről-estére Bear Grylls, még ő sem tudja elfeledtetni velünk azt a zsigeri belátást, hogy egyre jobban eltávolodtunk az anyatermészettől. Hangosan tagadjuk, de mélyen belül jól tudjuk, ha egyszer úgy isten igazából eltévednénk, mi bizony még a saját vidékünkön is halálra lennénk ítélve. A fák közül előbukkanó mészárosok ijesztő kegyetlensége nagyrészt abból fakad, hogy kíméletlenül kihasználják az áldozatok technika-függőségét (soha nincs térerő, nem indul a kocsi), és a zöldben röhejessé váló városi életformát (magassarkút viselő csinibaba, és önmagával véletlenül végző balfék mindig van).

trancsirák.jpg

A humoros magyar forgalmazó által Trancsírákra (!) silányított Tucker and Dale vs Evil tankönyvszerűen zongorázza végig a fentebb említett kliséket, de az alkotók mindehhez egy félreértéseken alapuló komédiát vették alapul. Eli Craig első rendezése a Haláli hullák hajnala nyomvonalát követve megpróbálja lerántani a leplet a megidézett horror-toposzok mögötti buta ellentmondásokról. A mű végig ugyanarra az ügyesen kitalált poénra építkezik: az elhagyott erdőbe érkező főiskolás diákok, és a két melegszívű, de brutális külsejű tanyasi fickó kölcsönösen félreérti egymást, ami igen vicces, de kimondottan véres eseményekhez vezet. A berögzült filmes élmények, az abszurd véletlenek és a kisebb szerencsétlenségek folytán ugyanis a városi fiatalok elmebeteg kannibál-sorozatgyilkosnak nézik a két jámbor tanyasit. Ők azonban, látva a csapat fura viselkedését, arra az egyértelmű következtetésre jutnak, hogy minden bizonnyal egy fura öngyilkos-szekta ütött tábort a nyugodt környéken. A gyakran kedélyes trancsírozásokba torkolló történések szinte mindig ugyanaz a logika mozgatja. A rosszul rögzült prekoncepciók miatt nem értik meg egymást a szereplők, ami végül mindenkinél jelentős vérveszteséget okoz.

Hiába azonban a könnyen kiismerhető humorforrás, a film nagyrészt mégis működik. A híres műfaji elődök megidézése és a kötelező kellékek idézőjeles felsorolása kellő lendületet ad a látottaknak, az ügyesen megtalált két főhős pedig valóban szerethető és mulatságos figura. A horror és a vígjáték kombinációja ráadásul rendkívül hálás anyag, hiszen a borzalomra fűzött nevetés remekül oldja a szorongásokat és a frusztrációkat. Nagy kár, hogy a rendező nem bízott maradéktalanul a műfaji hibrid jótékony hatásaiban, és mindenképpen a szánkba kívánja rágni a nyilvánvaló tanulságokat. E hibája miatt a mű elveszti a fésületlen, független filmes báját, és a hangvétel gyakran az álomgyár olcsó ál-bölcselkedései felé kacsingat. Bár emiatt végül nem érhet fel a Haláli hullák hajnala sziporkázó szellemességéhez, és elmarad a Tarantino-Rodriguez-féle idézőjeles kliséparédéktól, vagy a Zombieland kultikus akcióorgiájától is, a Trancsírák mégis kifejezetten kellemes darab. A vidékieket és a városiakat ugyan ezúttal sem sikerül összebékíteni, de legalább egyszer-kétszer mindkét fél nevethet egy jót a másikon, majd végül önmagán. A buta félelmekből táplálkozó sztereotípiák ellen ez a legjobb orvosság.

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr613489613

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Jézuska és Télapó 2011.12.23. 15:44:27

... igaz történet nyomán ... írta: Gáspári Marianna  

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kelta 2011.12.23. 23:40:17

"Nagy kár, hogy a rendező nem bízott maradéktalanul a műfaji hibrid jótékony hatásaiban, és mindenképpen a szánkba kívánja rágni a nyilvánvaló tanulságokat."
Ez nagyon igaz, a végéig tök jó volt, de aztán kár volt a végére az a fordulat, hogy kiderült, hogy a főgonosz srác is billy, meg hogy azért utálja őket, mert régen ugyanott kicsinálták az anyja haverjait meg az apját.

kelta 2011.12.24. 21:17:28

@Sepsi László: Bocs, nem volt szándékos.

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2013.01.30. 12:08:51

Bepótoltam végre a filmet, a maga kategóriájában tényleg zseniális. Remek az elemzés is, de én még egy címet (illetve szériát) megemlítettem volna: A végső állomást. Az "idióta fiatalok horrorisztikus halált halnak, amin a közönség remekül szórakozik" ötlete szerintem onnan származik, de legalábbis inspirálhatta a készítőket.

Huber Zoltán 2013.01.30. 13:53:27

@[bs]: látod ez nem jutott eszembe, holott nagy rajongója vagyok a Végső Állomás-szériának (ötödik rész alap!) Jogos a felvetés, szerintem mostanság sokan inspirálódnak innen, mégis elég alacsony a reputációja a cuccnak

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.01.30. 14:16:37

@[bs]: @Huber Zoltán: A Végső állomás-széria tényleg benne van a filmben, ahogy sztem a Wrong Turn-sorozat is (főleg a közeg miatt, de persze a Wrong Turn is eleve amolyan innen-onnan összelopott cucc volt).

Btw: sztem a Végső Állomások reputációja nem véletlenül olyan alacsony. Oké, a kivitelezés nagyon profi, igazán nézhető mozik (legalábbis amiket én láttam, az 5.-et pl. pont nem), de az alapötlet maga a nagybetűs Hülyeség. SPOILER A Halál utólag levadász a tiniket?!?! Ez ugyanaz a Halál, aki a Family Guy-ban is szokott szerepelni? Mert akkor minden oké, csak ne nevezzük horrornak a végeredményt. :)

Huber Zoltán 2013.01.30. 14:29:02

@Orosdy Dániel: Hülység?! Miért, mennyivel komolyabb egy álomból előbukkanó, késes kezű, megégetett pedofil szellem, vagy egy tóba ölt, hokimaszkos tinihulla??? A VÁ-cuccok nem egzisztencialista drámák, a halál meg konkrétan nem jelenik meg, ami szerintem teljesen okés. Megjegyzem, a horror műfajától soha nem volt idegen ez efféle önkritikus morbiditás :) Kis önreklám a témában: filmvilag.blog.hu/2011/10/03/a_sors_keze_13

(a Wrong Turn nálam kimaradt, megéri pótolni?)

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.01.30. 14:47:37

@Huber Zoltán: Bizony HÜLYESÉG! :D Nyilván ez csak a magánvéleményem, de van, ami belefér a "suspension of disbelief" kategóriájába, és van, ami nem. Nálam a frusztrált, bosszúéhes Halál (és minden olyan nem evilági lény, aki kb. mindenre képes, de inkább kerülőutakat keres, különösebb ok nélkül és a legbutább emberi elképzelések szerint, ld. bizonyos filmekben az Ördögöt) az utóbbi kategóriába tartozik.
A szellem és a tinihulla más kategória, ők amolyan lúzerek, egyszeri félresiklások a túlvilági mechanizmusban, de hogy a HALÁL, aki/ami napi szinten üzembiztosan dolgozik évmilliárdok óta, bénázgasson és kiskapukat keresgessen pár nyikhaj miatt... Na ezt az én gyomrom nem veszi be. Ha a VÁ-filmekben megjelenne a Halál, így nézne ki:

images4.wikia.nocookie.net/__cb20120422210647/familyguy/images/1/13/Bottleopener.png

Vagy így:

oyster.ignimgs.com/mediawiki/apis.ign.com/family-guy/5/5f/KIMMEL.jpg

Azért ha újranézem ezeket a filmeket, majd átgondolom a dolgokat a kedvedért. :)

(A Wrong Turn első része kifejezetten erős a maga nemében, de SEMMI eredeti nincs benne. Pár igazán feszült jelenet miatt éri meg megnézni, ennyi.)

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2013.01.30. 17:33:19

@Orosdy Dániel: A végső állomás eleve guilty pleasure-nek készült, se az alkotók, se a közönség nem vette komolyan soha. :) Olyan mint a Snakes on the Plane, csak itt nem volt rá szükség, hogy külön gerillakampányban tegyék ki az idézőjeleket, nekem épp ezért szimpatikusabb is.

Huber Zoltán 2013.01.30. 17:56:29

@[bs]: Pontosan...kit érdekel, hogy miért halnak meg, amíg tojásszeletőként átrepül a csókán egy komplett drótkerítés?!

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.01.30. 17:56:54

@[bs]: Szerintem ez egyszerűen nem igaz. :) Persze nem azt állítom, hogy a VÁ-t bárki is véresen komolyan vette volna, de a tudatos komolytalanságnak attól a szintjétől, ami a Snakes on a Plane-t jellemzi, elég távol van (volt). Amikor az első rész készült, a tinihorror misztikusabb, "elvontabb" változataként terítették, illetve annak illett tekinteni, szó sem volt guilty pleasure-ről. A Snakes már a címében és cselekményében is abszolút "tongue in cheek", a VÁ viszont nem, és tudtommal később sem lett annyira poénra véve a koncepció.

Egyébként vágom a párhuzamot, mindkettő David R. Ellis nevéhez fűződik, csakhogy az első VÁ még James Wong munkája volt, és _direkt_ egy percre sem volt különösebben mókás. :)

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.01.30. 18:02:06

@Huber Zoltán: Engem. Tessék jobban megerőltetni magukat a T. Alkotóknak, és akkor a művük sem HÜLYE cirkuszi mutatványok laza sorozata lesz, hanem igazi FILM. :)

Huber Zoltán 2013.01.30. 18:28:39

@Orosdy Dániel: szerintem te olyasmit vársz el itt, amit rajtad kívül nagyon senki...szíved joga, de attól még ezek igazi filmek :)

A VÁ mindig is guilty pleasure volt, de nyilván nem írták ki nagy betűkkel, hogy figyelem, hülyéskedni fogunk. A Sneakes pont ezt csinálta, és olyan is lett a végeredmény...btw az én emlékeim szerint amikor kijött az első VÁ, már akkor röhögve néztük és nem vártunk valami komoly, nagy misztikumot (de velem lehet a baj, én így vágtam neki az Élet fájának is :)

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.01.30. 18:34:53

@Huber Zoltán: Maradjunk abba, hogy igazi, de gyenge filmek, némi szórakoztató-értékkel, az elvárásaim pedig annyira nem egyediek. Guilty pleasure-vonalon nem értünk egyet, ez van. (Én sem vártam ám nagy, komoly misztikumot a VÁ-tól, de némi értelmet azért igen. Sztem tök jogosan, de akkor legközelebb majd jobban figyelek.)

És akkor végül is miért baj, hogy ezeknek a filmeknek alacsony a reputációjuk?! :DDDD

Huber Zoltán 2013.01.30. 18:45:41

@Orosdy Dániel: vissza az origóba :D A VÁ-széria szerintem nem gyenge, a szórakoztató-értéke egészen elfogadható (bár részenként változik) + ha érvrendszer is kell a dolog mögé, akkor az alkotók jó érzékkel aknázták ki a youtube-generáció képfogyasztási szokásait (ahol kevesebb helye van az általad hiányolt értelemnek).

A VÁ (és a Fűrész-széria) is tolja ezt a klippes, színtiszta vizuál-kényeztetést, és ma már nyúlják is őket rendesen, mégsem nagyon esik szó arról, hogy a kétezres évek egyik meghatározó sorozatáról, és nem valami buta szeméthalomról van szó. Nekem ennyi bajom van a minimális reputáció hiányával :)

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.01.30. 18:48:02

@Huber Zoltán: Oksa. Én maradok a Sikolynál. :) Annak még a reputációja is jó! :D

Huber Zoltán 2013.01.30. 18:50:22

@Orosdy Dániel: na nekem meg az modoros kissé (különösen a folytatások)...de ezt talán majd máshol/máskor vitassuk meg :) Nézd meg a VÁ5-öt egy hideg sörrel/ropival, az a tuti ;)

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.01.30. 19:15:05

@Huber Zoltán: A folytatások tényleg kicsit neccesek (a 4.-et nem láttam), de az első elég korrekt sztem, főleg a vége.

Amint meglesz a vizsgám, VÁ5-öt fogok nézni. Valamikor. :)

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.01.30. 20:12:27

@Huber Zoltán: Tényleg, az Ómen! :D Na, az valóban arról szólt egy idő után, amit a VÁ-kkal kapcsolatban írsz. Ördög-gyermeke sztori alibinek, de a lényeg a sok fura halál.