Tévéajánló - Szerda (11.16.)

2011. november 16. 08:00 - Orosdy Dániel

Batman maszkja

A maszk
Jim Carrey korai sikerfilmje.
Vetítik: Film+ - 21:00

Batman: Kezdődik

Christopher Nolan képregényfilmje Christian Bale-lel.
Vetítik: Viasat3 - 21:15

Dráma a vadászaton

Esztergályos Károly tévés Csehov-adaptációja Kováts Adél, Puskás Tamás, Gálffi László és Szirtes Ádám főszereplésével.
Vetítik: Duna2 - 22:20

A nemzet színe-java 

Mike Nichols sztárparádéval megtámogatott, nagyszabású szatírája Clinton (azaz "Stanton") elnökről és a választási kampánya körüli bonyoldalmakról.
Vetítik: Film+ - 22:55


A gyerek sztárgyár

Dokumentumfilm a Hollywoodba vágyó gyerekekről.
Vetítik: m1 - 23:05

A csodatévő

Joseph McGrath (Casino Royale) vígjátéka Terry Southern (Szelíd motorosokDr. Strangelove) regényéből, többek között Peter Sellers, Ringo Starr, Spike Milligan, Richard Attenborough, John Cleese, Laurence Harvey, Roman Polanski, Raquel Welch és Graham Chapman közreműködésével. McGrath, Southern, Chapman, Cleese és Sellers a forgatókönyvön is dolgozott.
Vetítik: TV2 - 01:35

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr173385954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csunderlik.péter · http://csucsuka.blog.hu/ 2011.11.16. 08:18:33

A Nolan-féle Batmannel az a bajom, hogy bármennyire is jól megrendezte, a varázsát vesztette el az egész a hibás koncepcióval, a racionalizálással. Totálisan érdektelen, ahogy Bruce Wayne szerzetesektől megtanul dzsiudzsicuzni, és mellé azok az üres, közhelyes tanítások jobban konganak, mint a kolostor. De hogy inkább egy (vagy "a") stratégai kérdésről beszéljek: Batman áramvonalas, fantáziadús, képregényes Batmobillal száguldozzon, ne ezzel az otromba, kétéltű dzsippel. És így tovább. Nolan ezzel és A sötét lovaggal rendezett két jó akciófilmet, amiben a főhős Batruhában szaladgál, de kultuszhoz ez kevés. Nolan Gothamjének semmi hangulata nincs, játszódhatna San Franciscóban is. Ezzel szemben Tim Burton neogótikus, sötét expresszionista világa, hogy is mondjam, egészen más műfaj, a sárga kacsával a csatornából kiemelkedő Pingvin a félelmek egészen más foka, mint az a rémisztgetés, amit Nolan néha összegörcsöl. Hankiss Elemér is félelmetesebb lenne, mint itt a nindzsát játszó Liam Neeson. Nolan egy ügyes szaki, az egyik legügyesebb, de Burtonnek alapvetően fordítva drótozták össze az agyát, egy bekezdésben nem lehet említeni őket.

Szóval épp ideje, hogy Nolan abbahagyja, és Joel Schumacher visszakapja a karmesteri pálcát.

algi 2011.11.16. 10:21:12

@Csunderlik Peti: Már bocs, de hogy a fityfenébe hoztad ki ebből Joel Schumachert? Gyakorlatilag paródiát csinált a Tim Burton féle Batmanből. Bár Nolan Batman-koncepciója hibás, de legalább igényes filmeket csinált egy saját koncepció alapján, nem pedig egy nagy előd koncepcióját rántotta le a sárba igénytelen gyerekfilmekkel.

algi 2011.11.16. 10:33:01

@Csunderlik Peti: Persze az igényes itt relatív jelző, ahogy a blogon korábban belinkelt videó is mutatja, de legalább nem az a vonatszerencsétlenség, amiben egy izomagyú állatot csináltak Mr. Freeze-ből és egy motivációmentes szörnyet Bane-ből.

De most komolyan: Batman-hitelkártya? Az a két film olyan volt, mint a '60-as évek sorozata.

Egyébként nagyon jellemző már az első Schumacher-Batman első jelenete is, ahogy bezárják egy széfbe (méghozzá az a Kétarc, akinek a fél arcát valószínűleg egy Barbie-gyárban történt balesetben az olvadt gumi torzította el), és rögtön kapunk egy olyan kameraállást, ahol Batman egy szerencsétlenkedő, kiszolgáltatott figura lesz. Ez Tim Burtonnél sose történhetett meg. Rendben, Batman kerülhet veszélyes helyzetbe, de mindig meg kell őriznie a méltóságát. Annak, hogy így szerencsétlenkedik, tabunak kellene lennie egy gót Batmanben.

Egyébként ide tartozik a Batman-hitelkártya is. Tim Burtonnél nem kell ilyen Hummerben, meg skijettel villogó kigyúrt, kopasz vállalkozókra jellemző kiegészítővel villognia, mint egy hiper-szuper hitelkártya. Mert ez csak menőzés. Burton gót Batmanének semmi szüksége nem volt ilyen baromságokra ahhoz, hogy menő legyen. Mert nem azért volt menő, mert villogott, hanem azért volt menő, mert fizikailag (testileg és kütyükkel is) felkészült minden eshetőségre, és ha övé a fizikai fölény, már nincs szüksége arra, hogy direkt villogjon mindenféle baromságokkal.

Tim Burton Batmanje nem azért pózolt a vízköpő tetején, hogy menő legyen, hanem neki ez volt a természetes közlekedési mód.

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2011.11.16. 10:50:48

@algi: Joel Schumacher idecitálása csak irónia volt, legalábbis nagyon remélem. :)

A Nolan-féle Batman-filmek kiváló akciómozik, de tény, hogy a vizuális fantáziája nem mérhető Burtonéhez. Más kérdés, hogy mára Burton stílusjegyei is manírokká váltak. Lásd ezt a paródiát:
www.youtube.com/watch?v=bFzLRP8e4vE

Ha rajtam múlna, hogy ki rendezze a Nolan utáni korszak Batmanjeit, akkor Tarsemre szavaznék.

csunderlik.péter · http://csucsuka.blog.hu/ 2011.11.16. 11:00:27

@[bs]: Joel Schumacher idézése valóban irónia volt. Számomra felfoghatatlan, hogy Schumacher hogyan rendezhette meg ezeket a filmeket.

Az 1995-ös Mindörökké Batman a hanyatlás kontextusában még egy erős epizód a csúszdán lefele (a Batman-karosszériára ráhúzott heti műsorajánlómban bővebben kifejtem), de az 1997-es Batman és Robin esetében már kifejezetten arról beszélünk, hogy itt egyszer és mindenkorra meg akarják semmisíteni a Batman-mítoszt. Tíz éve gondolkozom, hogy írni kéne egy provokatív tanulmányt, tele faszsággal, amely próbálná bizonyítani, hogy a Batman és Robin a széria legjobb, leghitelesebb darabja, de nem megy: mindig képernyőmre vetül, ahogy a nejét sirató Schwarzenegger, a hatszoros olimpai bajnok gerelyhajító Nobel-díjas tudós [komplex figura] kapálózva beleesik a fagyasztó folyadékba. Gondolom, ez valami kikacsintás akar lenni Jack Napier/Joker savtartályba zuhanására, de hát egyszerűen értékelhetetlen, Batmanként a vigyorgó George Clooney-val, akinek aztán biztos denevér kering barlangagyában, míg kortyolgatja a Jack Danielst, jéggel, szóval hiteles, mint a Batkreditkártya.

A Batman és Robin egyetlen pozitív folyománya, hogy utána Joel Schumachert minden nagyköltségvetésű mozitól eltiltották, és végül egy telefonfülkében kellett forgatnia, megcsinálta A fülkét 2002-ben, ami egy igazi mestermunka.

algi 2011.11.16. 11:57:47

@Csunderlik Peti: HASZNÁLJ SMILEY-KAT! Grrrr!

@[bs]: Én meg Dark Knight Returns filmet akarok Clint Eastwooddal Batman szerepében! (Szerintem róla mintázták a képregényben.)

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2011.11.16. 13:04:29

@Csunderlik Peti: @algi: @[bs]: Nolan-ügyben egyszer már fejtegettem a véleményem kommentekben, úgyhogy ebbe most nem megyek bele. A Batman: Kezdődik!-kel egyébként ki vagyok békülve, de Batman-vonalon én is Burtont preferálom, tőle is inkább az első részt. (BTW: akárhányszor Terry Gilliam-filmet nézek, megrohan az érzés, hogy Burton nyomasztóan túlértékelt arc, és hogy tulképpen mennyire üresek, önismétlők és egysíkúak a filmjei - tisztelet a kivételnek, pl. Ed Wood.)
Joel Schumacher pedig egy nagy rejtély számomra, és egyre inkább az. A Batman-filmjei borzalmasak, és sok szar fűződik a nevéhez, viszont az Összeomlást nagyon összerakta, és kis odafigyeléssel egész korrekt mozikat tud összehozni. Neki sincs valami megfelelően összekötve az agyában, az biztos.

algi 2011.11.16. 13:39:47

@Orosdy Dániel: Mondjuk ő Amerikában forgat, ahol a rendező nem a film atyja, hanem csak egy mesterember a sok másik között. Lehet, hogy rendeltek tőle egy bugyuta gyerekfilmet, ő meg tisztességgel megcsinálta.

Mármint a jó és rossz filmjei között a legnagyobb különbség a forgatókönyv, nem?

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2011.11.16. 13:54:39

@algi: Azért ez nem teljesen így van. Amerikában minél sikeresebb egy rendező, annál nagyobb befolyása van a projektjeire, beleértve a forgatókönyvet is (Schumacher eleve íróként [és jelmeztervezőként! :D] kezdte). Pl. a Batman-filmek esetében nem titok, hogy a legszarabb ötletek közvetlenül a rendezőtől származtak (ld. Batman mellbimbója a kosztümön). Nem állítanám Schumacherről, hogy 'auteur' (mint Gilliam, Burton vagy akár Nolan), annál jóval közelebb áll a tisztességesen produkáló mesteremberhez, de azért nem is egy Michael Bay, aki bármilyen szart megrendez különösebb invenció nélkül, csak legyen benne sok speceffekt és robbanás.

Egyébként igen, a forgatókönyv fontos szempont egy Schumacher-filmnél, de azért nem minden. A gondom éppen az, hogy sztem nem következetes sem a választásaiban, sem minőségben, sem semmiben. Attól függően, hogy mit választasz ki az életművéből, könnyen fel lehet magasztalni, vagy csúnyán le lehet írni.

csunderlik.péter · http://csucsuka.blog.hu/ 2011.11.17. 09:57:50

@Orosdy Dániel: Schumacher tervezte Woody Allen 1973-as Hétalvójának jelmezeit, ami a kedvenc futuro-burleszkem, és a vicces disztópiákban nálam a csúcs.

csunderlik.péter · http://csucsuka.blog.hu/ 2011.11.17. 10:00:30

Én a Batman visszatért nem értem. Szinte példátlan, hogy egy nagyköltségvétesű szuperhősös hollywoodi gigaprodukcióban, ahol a potenciális nézőközönség maximalizálása a cél (és ezért lesz annyira semleges, hogy minél többen befogadhassák) ennyire teret engednek a megosztó szerzői jegyeknek, amik Tim Burtonnél nem is akármilyenek, hanem a nézők legalább felének kifejezetten riasztóak. Azt hiszem, már a Pingvin születése közben elég sokan felálltak a moziból, világszinten. Nem csoda, hogy a Batman visszatér után elvették Burtontől a Denevérembert.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2011.11.17. 12:46:55

@Csunderlik Peti: Így van, a Hétalvó remek mozi!

A Batman visszatér azért olyan, amilyen, mert Burton csak akkor volt hajlandó megrendezni, ha teljes szabadságot kap, és ki is használta. Viszont a film összességében elég nagy siker volt ahhoz, hogy ne kelljen elvenni Burtontől a harmadik részt, éppen ellenkezőleg: ő nem akarta megrendezni. Ekkor használták ki a lehetőséget a producerek a váltásra: miután a Batman visszatér nagyon sikeres volt ugyan, de Burton miatt elég megosztó és nem igazán gyerekbarát, elmozdultak az ellenkező irányba, és Schumacher készséggel segített nekik.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Schumacher később elnézést kért a rajongóktól, és anyagi szempontból nem tévedtek azok, akik vele, és elsősorban a gyerekeknek akartak Batman-filmet gyártatni (a Batman mindörökké bevételben lenyomta a második részt, és még a negyedik rész is durván hozott a konyhára).