A Cowboyok és űrlények hervasztó élménye pontosan megvilágítja, milyen nehéz fába vágja a fejszéjét, aki a western műfajával szeretne játszadozni. Különleges zsánerről van ugyanis szó, amely a műfajok nagy családjában szinte egyedüliként idéz meg egy konkrét földrajzi, illetve történelmi helyzetet – ami miatt a vadnyugati filmek rendkívül markáns eszközkészlettel, azonnal beazonosítható külső jegyekkel rendelkeznek. Király Jenő szavaival élve a western erős műfaj, hiszen más filmtípusokkal összevetve sokkal letisztultabb (és ezért jóval szigorúbb) szabályrendszerrel dolgozik, és ez természetesen a végeredményt is sokkal jobban standardizálja. A western nem jeleníthet meg akármilyen figurát vagy történetet: az egyik legkorábban kikristályosodott filmtípusként kizárólag a nyugat meghódításának nagy amerikai mítoszáról, a barbár ismeretlent a protestáns morállal megszelídítő magányos hősök kalandjairól mesélhet (és ez még akkor is igaz, ha ezt az aktuális társadalmi válságok, egzisztenciális sirámok kifejezése érdekében teszi).
![]() |
Sajátos zsánerről van tehát szó, mely az erőteljes vonások miatt nagy tételben is könnyen gyártható, az egyszerűen beazonosítható sémák ugyanis iparszerűen variálhatók. Ez azonban egyúttal azt is jelenti, hogy a komolyabb műfaji játékokhoz és a kreatív újításokhoz igen különleges bánásmód, az átlagosnál komolyabban átgondolt koncepció szükségeltetik. A westernt kevésbé érintik a hirtelen divathullámok, és a korszellem változásaira is csak komótosabban képes reagálni – de az egyik legszembetűnőbb tulajdonsága, hogy az öntudatos filmforma a különböző hibrid-kísérleteknek is makacsul ellenáll. Hiába mutatnak például remekül a forgatókönyvek kivonataiban, vagy a képregények kockáiban, a western-horrorok (Undead or alive, 2007; Burrowers – A felszín alatt, 2008), a cowboy-szuperhősök (Jonah Hex, 2010), illetve a steampunk-hibridek (Wild Wild West – Vadiúj vadnyugat, 1999) sem lehetnek sikeresek, amíg csupán külsőleg érintik a vadnyugati tematikát, de magával az alapkoncepcióval már nem igazán tudnak mit kezdeni. Az ilyen kísérletek elsősorban azért eredményeznek feledhető, kínos alkotásokat, mert kizárólag a felszínen keresztezik a műfajokat – a mélyebben fekvő rétegekben azonban vagy kilöki őket a western szigorú kódexe, vagy nem képesek vadnyugati történetként funkcionálni, amivel azonban épp a külső borítást rúgják le magukról.
Jól példázzák az alkotókra váró nehézségeket azok a sikerült műfaji kísérletezések, amikor kifejezetten tetszetős a végeredmény. Sergio Leone például remekül érzett rá a zsáner hajlíthatóságára, és a mögöttes mítosz tökéletes megértésével sikerült a westernt a tisztelet és az irónia hajszálvékony határáig elnavigálnia. A műfaj azonban nemcsak a bölcs stilizálásért hálás, de kifejezetten alkalmas a nagyobb tematikai- és eszközvariációkkal rendelkező, jóval képlékenyebb, „gyengébb” műfajok befogadására is. A komédia (Az ördög jobb és balkeze, 1970), a melodráma (Az utolsó mohikán, 1992), a családregény (A farm, ahol élünk, 1973-1984) például remekül illeszkedik a vadnyugati körítésbe is: ezek az összeházasítások nem bontják meg a modern vadnyugati mese szövetét, csak új árnyalatokkal, színfoltokkal gazdagítják azt – ezért nem hat furcsán a bolondozó, vagy a szerelmi bánattól szenvedő pisztolyhős figurája sem. (Ilyenkor egyértelműen az erősebb műfaj olvaszt be: árulkodó, hogy ezekre a művekre elsősorban azért westernként gondolunk).
![]() |
A leghálásabb megoldás azonban kétségtelenül az, ha valaki egyéni hangvételű szerzőként a western meséjében megénekelt témákról (Amerikáról, a férfiasságról, a civilizációról vagy a hőskultuszról) szeretne valamit megfogalmazni. Egy erős műfajt átformálni mindig tiszteletet parancsoló teljesítmény, ezért maradnak emlékezetesek az olyan alkotások, amikor a személyes vízió és a vadnyugati formavilág tökéletes összhangba kerül. A jól sikerült szerzői western egyszerre keveri meg a nagy amerikai népmesét és az ezt elbeszélő külcsínt – nem véletlen tehát az sem, hogy a műfaj evolúciója mindig látványosan, nagyobb ugrásokkal zajlott és a nagy filmes egyéniségekhez köthető.
Ezzel pedig el is érkezünk ahhoz a nagy alapproblémához, amely a sci-fi és a western egymással szembeni lehetőségeit világítja meg. A tudományos-fantasztikum szintén markáns műfaj, ez azonban nem jár olyan látványos, könnyen meghatározható motívumkészlettel, mint a western esetében. Míg a vadnyugati zsáner a nagy amerikai kalandot meséli újra és újra, addig a sci-fi alkotójának csupán egyetlen törvényszerűséget kell követnie: az ábrázolni kívánt fantasztikus eseményeknek valamilyen módon valószerűnek, hihetőnek kell tűnniük. Amennyire egyszerűnek tűnik ez a distinkció, mégis annyira erős előírást fogalmaz meg – mert igaz ugyan, hogy az utóbbi időkben a sci-fi műfajából erősen kopni kezdett a tudományos (vagy azt legalább mímelő) érvelés, a zsáner mégis olyan alapanyaggal dolgozhat csupán, ahol a fantáziált események valamely tudományos vagy technológiai félelmünkre reagálnak, ezekkel kapcsolatban fogalmaznak meg védhető állításokat. Adott tehát egy valós történelmi szituációt mitizáló, a hódítás kalandját kanonizálódott eszközökkel elmesélő műfaj – vele szemben pedig ott az emberi fantáziából táplálkozó, a jövőbeli lehetőségekkel eljátszó, nem kimondottan formalizált zsáner. A két műfaj tehát nem mixelhető össze ész nélkül, de különösen akkor szembesülünk egy sor problémával, ha a sci-fit szeretnénk a western keretei közé bepasszírozni.
![]() |
Kizárólag a felszínt érinti, de nem elhanyagolható a megfelelő írói lelemény megléte, hisz nem kevés kreativitás szükségeltetik ahhoz, hogy egy tudományos-fantasztikus történetet elfogadható (és hatásos) módon a vadnyugati kulisszák közé lehessen varázsolni. Ennél sokkal fontosabb kérdés azonban, hogy az alkotó képes-e érthetően megindokolni a nézőnek, miért éppen a western jellegzetes motívumkészletére van szüksége ahhoz, hogy a tudományos/technikai fantáziánkkal játszadozzon. Ahogyan a szerzői western esetében már szó volt róla: a sci-fi csak akkor élheti túl a keresztezést, ha képes a vadnyugati mítosszal összhangba kerülni – ha azonban csak a western külső jegyeire van szüksége, a markáns műfaji szabályrendszer egy pillanat alatt leleplezi a csalást és nevetségessé teszi az átgondolatlan próbálkozást.
Éppen ezért nem véletlen, hogy az elképesztő mennyiségű western-filmtermés mellett (az IMDb weboldala több mint 24000 címet sorol ide) csak igen elenyésző számban születtek ilyen zsánerkísérletek (a tematikus weboldalakat böngészve 30-40 alkotással találkozunk) – és ezeknek a hibrideknek a nagyobb része a posztmodern műfaji hivatkozások divatja után, az elmúlt tíz-tizenöt évben születtek. Az eddigi sci-fi westernek legnagyobb része elsősorban a szenzációra koncentrál, és a western kulisszáit csupán arra használja, hogy friss vért pumpáljon a már elcsépelt történetekbe. Az olyan művek, mint a Jesse James Meets Frankenstein's Daughter (1966) vagy a Tiltott völgy (1969) hasonlóan végezték, mint a természetfelettivel (Billy the Kid vs Dracula, 1966) kacérkodó testvéreik: a vadnyugati külcsín miatt ezek a filmek még a szokásos B-hullámnál is sokkal nevetségesebbre sikerültek. Ez magyarázza, hogy nem is készült belőlük sok, hiszen a végeredmények csúfos kudarcai után még az egyébként minden morzsára ráugró zugfilmgyártók sem erőltették tovább az efféle mozik gyártását (és ezzel nagyban elő is segítették a fentebb felsoroltak kultikus státuszát).
![]() |
Ha azonban a sikerült műfaji találkozásokat akarjuk sorra venni, igen könnyű dolgunk van. Michel Crichton például egy futurisztikus vidámparkba applikálta a western-tematikát (Feltámad a vadnyugat, 1973), és a meghibásodott sheriff-robot ámokfutása ügyesen aknázza ki a két zsáner közös lehetőségeit. A legelismertebb (és a közönség által leginkább elfogadott) próbálkozás viszont Robert Zemeckis nevéhez fűződik, aki a Vissza a jövőbe trilógia befejező részében (Vissza a jövőbe 3, 1990) példaszerűen ülteti át a már jól ismert receptet a vadnyugati környezetbe (tegyük hozzá gyorsan, könnyű dolga van, hisz már az alaptörténethez is használt fel vadnyugati paneleket). A western-séma remekül illeszkedik a már ismert karakterekhez, és az időutazás szórakoztató fantáziája is remekül kiegészíti a pisztolyos kalandozásokat. (És bár nem kimondottan sci-fi, de ezen a helyen muszáj még megemlíteni Eastwood második rendezését is: a Fennsíkok csavargója (1973) szabályt erősítő kivételként hiba nélkül kombinálja a kísértethistóriát és a cowboyosdit).
Meglepő a fenti lista rövidsége, hiszen a sci-fi és a western valójában azért mégsem esik olyan messze egymástól, hogy ne lehetne őket remekül összekombinálni - csak meg kell találni azokat az elemeket, melyek nem oltják ki egymást. Ha a vadnyugatra és a fantasztikumra gondolunk, szinte rögtön adja magát például a civilizáció határvidéke, az ismeretlen területek meghódítása és a magányos hősök, a törvényes rend eljövetele. Ezek az elemek mind a vadnyugat mítoszának, mind a sci-fi egy sajátos alműfajának, az űroperának fontosabb komponensei – így egyáltalán nem meglepő, hogy a western és a sci-fi találkozása szinte kizárólag ezen a területen terjedt el, és lett működőképes.
![]() |
A pisztolyhősök, a kalandos történetsémák könnyedén emelhetők át ezekbe az űrmesékbe, és ekkor nemcsak a western-rész nem oldódik fel, de a science-fiction is viszonylag sértetlen marad. Már Lucas is meglépte ezt a dolgot 1977-ben, amikor a lovakat űrhajókra, a kisvárosokat pedig bolygókra cserélte: a Csillagok háborúja űrfantáziája nagy kanállal merített a vadnyugat mítoszából (is), Han Solo figurája és a kocsmai jelenet pedig félreértelmezhetetlen tiszteletadás a zsáner előtt. Ezen a vonalon aztán már nemcsak a fantasy, de a sci-fi is ügyesen aknázta ki a nyilvánvaló párhuzamokat: a Gyilkos bolygó (1981) űr-sheriffje, A Mars szelleme (2001) megtámadott „helyőrsége” vagy a Serenity/Firefly (2005) járőrei mind olyan tipikus western-hősök, akik egy alternatív jövőben, a nyugati civilizáció nevében csapnak össze az új világot fenyegető káosszal.
A western tehát remekül illeszkedik a sci-fi műfajába, és a többi beolvadással ellentétben a tudományos-fantasztikus körítés képes tovább is éltetni a vadnyugati zsáner mítoszát (a western a modern akciómozikban, a katasztrófa- és háborús filmekben már végleg feloldódni látszik, és ez nagyban felelős a műfaj állandó halálhíréért is). Fordítva azonban már jóval komplikáltabb a helyzet, hiszen ha a vadnyugaton szeretnénk fantasztikus történeteket elmesélni, sokkal inkább tisztában kell lennünk a műfaji mozgatórugókkal, és pontosan tudnunk kell, mit és miért csinálunk.
A legújabb próbálkozás, a Cowboyok és űrlények ezen a vonalon bukik el. A kínos komolyság, a vértelen akciók és a borzalmas történet ugyanis abból fakadnak, hogy az alkotók vélhetően egyetlen percet sem szenteltek a műfajelméleti eszmefuttatásoknak. Az öt túlfizetett bértollnok megírt ugyan egy rossz tucatwesternt, de azzal, hogy most nem az indiánok rabolják el a jónépet, hanem az ufók, és nem az őslakosok faluját kell bevenni, hanem egy űrhajót – nos, ezzel még nem jön létre a vágyott műfaji fúzió. Ha ugyanis egy kicsit is átgondolták volna, mit is szeretnének pontosan, talán megtalálhatták volna azokat a metszéspontokat, ahol a két zsáner átjárható – és akkor talán a laza humor, a jó dumák és a látványos akciók is maguktól jöttek volna. Ha egyszer majd valaki tényleg komolyan veszi a feladatot, megalkothatja a kikacsintós, műfaji reflexiókkal teletűzdelt, minden modoros erőlködéstől mentes sci-fi westernt. A lehetséges megoldások száma ugyan biztosan nem óriási – de a feladvány korántsem lehetetlen.
Huber Zoltán