Mit akar Nolan az agyunkba ültetni?

2010. július 28. 18:00 - Baski Sándor

Eredet

Az Eredetről szóló kritikák többnyire egyetértenek abban, hogy Christopher Nolan filmje jóval könnyebben értelmezhető annál, mint amit a témája vagy a cselekménye sugall. Blikkfangosabb megfogalmazásban: az Ocean's Eleven és a Mátrix találkozásáról van szó, némi melodrámával és Bond-filmeket idéző akciójelenetekkel. Klág kolléga szavaival: az Eredet már-már tradicionális film, ami persze nem meglepő -- Nolan nyilván nem arra kapott 200 milliós büdzsét, hogy súlyos, metafizikai kérdéseket boncolgató, Lynch-szintű agymenést forgasson. Az Eredet elsősorban látványos blockbuster, ám ettől még lehetnek egy olyan jelentésrétegei, amelyek a nézők többségének fel sem tűnnek. Egy ilyen értelmezési lehetőséget vázolnék fel a tovább után, Gary Westfahl cikke alapján. (Természetesen: SPOILER.)


Az Eredet elsődleges üzenetét nem nehéz dekódolni: megfutamodni a valóság elől, és álmokban élni nem vezet semmi jóra. Nem véletlen, hogy Cobb felesége, aki örök álomra csábítaná a főszereplőt, és aki azért lesz öngyilkos, mert összetéveszti az álmot a valósággal, beszélő nevet kapott (a latin eredetű „Mal” jelentése: rossz, gonosz). Ugyancsak a halál=álom egyenletet hangsúlyozza a tény, hogy Maurice Fischer holttestét ezüstkoporsóba teszik, miközben az álomgeneráló felszerelést is egy ezüst táska rejti. Ebben a megközelítésben még nem lenne semmi új (az Eredethez hasonló filmekről még lesz a héten egy anyag a blogon), Westfahl viszont arra hívja fel a figyelmet, ami hiányzik Nolan filmjéből -- nem derül ki belőle, pontosan mikor játszódik a történet. A főszereplők által használt álomgenerátor igazi sci-fi kellék, hiszen hasonló szerkezet jelenleg nem létezik, ezt leszámítva azonban nem úgy tűnik, mintha a jövőben járnánk. Cobbék a legmodernebb mai fegyvereket és autókat használják, csakhogy közben egyetlen számítógépet, mobiltelefont nem látni, és televízió is csak egyszer tűnik fel a háttérben. Ugyanígy hiányoznak a közvetlen (filmen belüli) filmes utalások, pedig adódnának leütnivaló ziccerek bőven. Ebben az alternatív világban tehát az emberek nem a képernyők, kijelzők, mozivásznak, hanem az álmok bűvöletében élnek.


És éppen ezen a ponton lehet párhuzamot vonni álom és film között. Mintha az Eredetben látható álmok a filmnézés folyamatát, a mozit, mint műfajt jelképeznék, és erre a hasonlóságra Nolan éppen azzal hívja fel a figyelmet, hogy a történet elsődleges szintjén nem beszél a filmekről. A mozi sötétjében ülő nézők gyakorlatilag ugyanúgy közös álmot látnak, mint Cobb és társai, és nekik is egy olyan univerzumot kell a képzeletükben felépíteniük, amely a vásznon csupán elnagyoltan látszódik (lásd: díszlet). Hogy ez a (film)világ részleteiben is hitelessé válik, életre kel-e, az a néző fantáziáján is múlik (ez a mentális mechanizmus egy regény olvasása közben természetesen még jobban működik). Cobb elmagyarázza Ariadnénak és a nézőnek: az álmokban sokszor nem tudjuk, hogyan kerültünk egy adott helyre, agyunk mégis összekapcsolja a történéseket -- ugyanez történik a filmekben is, amikor két jelenet között időben és térben is ugrik egyet a cselekmény. (A filmes párhuzamra utalhat a nagyváros közepén feltűnő vonat, megidézve a filmtörténelem egyik első filmjét, A vonat érkezését, illetve a westerneket.)

Ha az Eredetbéli álmok a filmek és a filmnézés metaforái, mi derül ki ezekből az álmokból a filmekről, pontosabban: hogyan látja Nolan közös álmainkat, a filmeket? Röviden: sok bennük a látványos akció és a következmények nélküli erőszak, amelyből gyakran hiányzik a logika (az ún. projekciók fegyverrel támadnak a behatolókra, holott nyilván nem ez a leghatékonyabb védekezési módszer), de másképpen nem működhet egy blockbuster. Nolan sem mutathat be egy lassabb, intimebb jelenetet Cobb és felesége között, csak ha azt időről időre akciójelenetek szakítják meg, még ha azok teljesen irrelevánsak is a történet szempontjából. (A finálébeli „sílövészetben” sokszor azt se ismerni fel, ki kivel van, ki lő éppen kit.) Az pedig, ahogy Cobb szembesíti az álmaiban élő (saját maga által kreált) feleségét azzal, hogy bár megtévesztésig hasonlít az igazi feleségére, soha nem lehet több másolatnál, megfeleltethető a film-valóság relációban is, jelesül: a filmek csupán sztereotip, stilizált változatai a valóságnak. (Meglehet, Nolan ezért ragaszkodott ahhoz, hogy a hat különböző országban játszódó jeleneteket mindig a valós helyszíneken vegye fel.) A gondolat tehát, amit a látványos blockbuster álcája alatt Nolan elplántál a fejünkben, valami olyasmi, hogy nézzünk kevesebb (hamis) filmet, és töltsünk el több időt a valóságban.


Természetesen lehet rajta vitatkozni, hogy ez a metafora tudatos-e Nolan részéről, avagy sem (hasonló dilemma vetődött fel a Becstelen Brigantyk kapcsán is), de a végeredményt illetően nincs is különösebb jelentősége. Az Eredetnek pont annyi jelentésszintje van, amennyit belelátunk. Westfahl szerint a kulcsszereplő Ariadne, aki először megidézi az Aranypolgár párhuzamos tükrös jelenetét, felhívva a figyelmet arra, hogy a Film sokféle, egymásnak ellentmondó „valóságot” tud kreálni, végül ő az, aki – nevéhez méltón – kivezeti a főhőst az álmok világából.
 

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr912182929

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Eredet 2010.07.29. 17:49:29

Magyarországon a napokban volt az Inception bemutatója, de a film valami rejtélyes oknál fogva az Eredet címet kapta magyarul. Érthetetlenül, mert szerencsére a szinkronizált változatban inkább incepciónak nevezik a címadó fogalmat (ami itt azt jelenti...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kelta 2010.07.28. 18:47:15

"Maurice Fischer holttestét ezüstkoporsóba teszik"
Ilyen tényleg volt?

"végül ő az, aki – nevéhez méltón – kivezeti a főhőst az álmok világából."

Most én vagyok a hülye vagy nem az volt hogy totem nem állt le a pörgéssel, tehát a végét csak álmodta Cobb és valójában megint lekerült a váróba?"

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2010.07.28. 19:11:37

@kelta: A film vége teljesen nyitva marad. A búgócsigát nem látjuk megállni, de a hangja speciel olyan, mintha épp lassulni készülne. A cikkben idézett szerző, meg az én véleményem is az, hogy Leo kijutott a váróból, csak azért ér véget így a film, hogy a nézőnek legyen min agyalnia. :)

Angyalosi Ádám · http://aeonflux.blog.hu 2010.07.28. 19:18:12

@[bs]: több dolog is utal erre a befejezésre a csiga hangján kívül. egyrészt láthatóan kileng, míg a korábban látott álombeli végtelen pörgéseknél egy milimétert sem mozdult, egyenletes sebességgel pörgött. ennél azonban jelentősebb cobb jegygyűrűje, mely minden egyes álombeli jelenetnél az ujján van, de a valóságban egyszer sem. igaz, bele lehetne magyarázni, hogy mivel leküzdötte bűntudatát, így már álmában sem kötődik annyira Mal-hez. ami viszont vitathatatlan: az imdb-n jól látható, hogy Cobb gyerekeit összesen négy színész játssza, mert igenis öregednek a készítők szerint. Már csak azt kellene megtudni, hogy a két idősebb gyermek látható-e az utolsó jelenetben, vagy csak a telefonbeszélgetéshez szolgáltatják-e a hangjukat.

vitellino 2010.07.28. 19:22:59

@kelta: az ezüst koporsó egy rövid snitt erejéig jelenik meg, mikor felteszik a gépre..mondjuk én ezüstre nem asszoiálnék, de fém, az tuti. és kicsit erőltetett párhuzamnak érzem ezt összehozni az álomdobozzal...de benme van a filmben az tény :)

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2010.07.28. 19:25:54

@daesu: Így van, ráadásul el is hangzik a filmben, hogy az álmokban általában nem tudjuk, hogy kerülünk át egyik helyről a másikra, a végén viszont látjuk azt, ahogy Cobb és tsai megérkeznek a repülővel, ezekben a jelenetekben nincs semmmi álomszerű. Ez persze lehetne Nolan részéről sima altatás (hehe), de ha a történet ívét nézzük, semmi nem indokol egy ilyen befejezést.

kelta 2010.07.28. 19:29:37

@[bs]: jójó lehet mert nekem már kurvára kellet brunyálnom és így amint véget ért kirohantam.:))

kelta 2010.07.28. 19:38:25

@vitellino: "és kicsit erőltetett párhuzamnak érzem ezt összehozni"
Igazából szerintem a filmvilágosok szeretnek belelátni a filmekbe dolgokat, amik lehet hogy tök véletlenek vagy egészen más tök prózai okok miatt van a filmben.

Angyalosi Ádám · http://aeonflux.blog.hu 2010.07.28. 21:07:04

@[bs]: egyébként most mérges vagyok rád, mert délután újráztam a filmet, és nagyjából ugyanezt akartam megírni utána, csak a hazaúton már szembejött ez a cikk.

scorsesefan 2010.07.29. 02:35:35

Érdekes írás, és kösz, hogy felhívtad a Westfahl cikkre a figyelmet.

keresztesg 2010.07.29. 10:39:48

Vannak benne filmes utalások, igaz Nolan korábbi filmjeire: Following (szőnyeges jelenet), Memento (Cobb neve), Dark Knight (Fischer karaktere).

Személy szerint nem hiszek ebben az értelmezésben, de a film így tényleg védhető.

keresztesg 2010.07.29. 11:06:18

@keresztesg: Illetve hülye vagyok, mert Cobb neve is a Followingból ismerős.

[corristo] 2010.07.30. 22:05:14

>A főszereplők által használt álomgenerátor igazi sci-fi kellék

hát ha álomgenerátor lenne, akkor valóban igazi scifi kellék lenne, de egyszerű agyhullámot variáló műszerként már egyáltalán nem olyan scifi.

jegevaga 2010.08.01. 13:16:26

@kelta: én is ezt osztom, azza hogy a végén Cobb azt az álmot választotta, ami neki kellett, azaz, hogy a lányaival legyen.

Agrael 2010.08.04. 01:31:25

Pár órája láttam, szóval friss az élmény. Nekem a Hatodik érzék utolsó csavarja ugrott be. Itt azt gondolom, az egész "valóság" csak a főhős álmának első szintje volt, minden további csak mélyebb. Ezért lehetett tele mindenki álma az ő emlékeivel. Ez magyarázná a csapat összeállításának gyorsaságát és tökéletességét.

A nép fia 2010.08.04. 20:08:34

Ez az írás kifejezetten tetszik. Ebben a párhuzamban még nem gondoltam rá, sőt, eszembe sem jutott volna, pedig annyira egyértelmű -is lehetne, ha valóban ez volt a rendező célja, és nem csupán a véletlenek egybeesése.

KMdani 2010.08.10. 08:56:19

"Ebben az alternatív világban tehát az emberek nem a képernyők, kijelzők, mozivásznak, hanem az álmok bűvöletében élnek."

Azt mondjuk pont elmondják, hogy az álom-gép egy titkos katonai fejlesztés volt. Meg ugye Ariadne se tud az egészről semmit. Vagyis az "álom-függő" társadalomkép kicsit fals.

georgie 2010.08.20. 01:06:52

Bár csak egyszer láttam, én úgy vélem, hogy több érvet is lehet találni amellett, hogy nem jött ki Cobb az álomvilágból végül. Kapásból beugrik az, hogy a karakterek teljesen függetlenül használják ugyanazokat a kifejezéseket, és minden karakter olyan összecsapott, szedett-vetett, megalkuvó, stb., mintha tényleg egy ürge mesélné be magának. Ezt csak azért írom, hogy ez nem az a "lejátszott meccs a végén öngóllal", mint aminek sokan beállítják. Inkább mindenki maga döntse el, vagy éppen ne.

valtine 2012.11.16. 21:21:14

újraolvastam ezt a bejegyzést és a szám ugrott be közben:

www.youtube.com/watch?v=lVUsxrZApJI