Tarantino nyomában – 12.

2009. november 17. 08:03 - P. Szabó Dénes

Száguldás a semmibe

Vanishing point – amerikai, 1971. Rendezte: Richard C. Sarafian. Írta: Malcolm Hart, Guillermo Cabrera Infante. Kép: John A. Alonzo. Szereplők: Barry Newman (Kowalski), Cleavon Little (Super Soul), Victoria Medlin (Vera Thorton), Timothy Scott (Angel). 99 perc.


Utazók, útra fel!Mit kell tudni róla?

A hetvenes évek autósüldözős filmjei közül a Száguldás a semmibe toronymagasan emelkedett ki, egészen a kultstátuszig, és hazánkban is hasonló fogadtatásra talált. Sarafian filmjében az akkor még ismeretlen, később Petrocellit alakító Barry Newman ül a volán mögé, míg a történet rádiós lemezlovasát a többnyire kisebb szerepeket játszó Cleavon Little szövegelései és fülbemászó zenéi teszi felejthetetlenné. Akárcsak a Szelíd motorosok, a Száguldás a semmibe sem egy szokásos road movie, az üldözés mellett megismerkedünk a korabeli, illúziót vesztett Amerika társadalmával, a száraz délvidék prérijének redneck lakóival, a kisközösségben élő hippikkel és az örökké lesben álló rendőrökkel. 1997-ben tv-film is készült a klasszikusból, viszont ahogy az a feldolgozások többségével általában lenni szokott, nem sikerült megismételni az eredeti sikerét.


Egy táska rejtélyes fényeiMiről szól?

Kowalskinak, egy harmincas éveiben járó, hallgatag férfinek egy matt fehér Dodge Challengert kell eljuttatnia Colorádóból Californiába, kevesebb, mint egy nap leforgása alatt. Az országúton sűvítő autós célját azonban az államok helyi igazságszolgáltatása egyre összehangoltabb akciókkal nehezíti, segítségül hívva a motoros, autós és helikopteres egységeket. Hősünket  viszont útja során védangyalként óvja a vidéki KOW nevezetű rádióállomás műsorvezetője, bizonyos Super Soul, aki a rendőröket lehallgatva aktuális információkkal látja el Amerika utolsó hősét. 


Apró különbségekHol jön QT a képbe?

Tarantino a Halálbiztosban számos autósüldözéses filmből emelt át motívumokat, mégis a Száguldás a semmibe áll filmje mozis referenciáinak első, dobogós helyén. A legegyértelműbb utalás QT grindhouse alkotásának második felében keresendő, melyben Uma Thurman Kill Bill-es dublőre, Zoe Bell és barátnői egy ugyanolyan, gyári, 970-es Dodge Challengerre vadásznak, mint amit Kowalski vezetett a tárgyalt filmben. Kaszkadőr Mike-kal vívott verdacsatájuk pedig, akárcsak Serafian filmjének hajszajelenetei, nem tartalmaznak semmilyen számítógépes trükköt. Tarantino ragaszkodott a régi autósüldözős filmek autentikusságához, és akárcsak a Száguldás operatőre, John A. Alonzo, QT kamerája is többször hősnői autójával együtt mozog, hogy még emberközelibbé tegye a végső leszámolást. 


Csak ugatsz egész nap, kicsi kutya?Hommage, „lopás” vagy valami más?

A Száguldásra tett utalás egyértelmű hommage QT részéről, hisz míg számos gondosan elbújtatott filmes idézet a Halálbiztos szövetében rejtve marad, és csak a vájtszemű, különleges háttértudással rendelkező filmbolondok számára sejlik fel, addig Serafian alkotására konkrét kimondott utalást találunk. Gyorséttermi filozofálgatásuk során Zoe Bell hosszasan, hatalmas lelkesedéssel fejtegeti barátnőinek, hogy a Vanishing Point a hetvenes évek egyik legjobb filmje volt, és akárcsak a korszak többi hasonló autós alkotásában, ebben sem használtak speciális trükköket. A kaszkadőröknek minden mutatványt maguknak kellett megoldaniuk, mely a Halálbiztosban is QT fő ars poetica-ját képezte. Azt viszont nem árt megjegyezni, hogy a nosztalgikus grindhouse moziban a Száguldás csak képileg idéződik fel (mindkét filmben egy útlezárót átszakítva kerül az autó a főútra), hisz míg Kowalski rendőrök sokaságával, addig Kaszkadőr Mike pszichopata figurája három eszelős vadmacskával veszi fel a harcot, akik kitűnően demonstrálják, hogy a ”girl power” fogalma lóerőkben is kifejezésre juttatható.




Megmondom én nektek, miről szól a Like a Virgin!
Verdikt

A Száguldás a semmibe több, mint egy szimpla autósüldözős film, a mesteri fényképezés és a precíz vágástechnika mellett egy olyan helyét nem találó lélek drámáját mutatja be, aki útja során nemcsak a nyomában lévő rendőrautóktól, hanem saját emlékeitől is szabadulni akar. Akinek bejött QT izgalmakban bővelkedő autós összecsapása, viszont arra is kíváncsi, hogy miért is olyan becses Zoe és társnői számára a legendás Dodge Challenger, annak a Száguldás kihagyhatatlan darab. 
 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr271529263

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diktatorikus kleptokrácia 2009.11.17. 12:44:52

két kedvenc száguldós filmem :)
micsoda emlékek

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2009.11.17. 13:21:20

A Halálbiztos volt az a film, aminél konkrétan 10 percenként jutott eszembe, hogy kimegyek a teremből. Egyedül a végén az az 5 perc a jó, de annyit nem ér, hogy végigszenvedje az ember érte a filmet. - inkább megnézem külön.

gunsmoke (törölt) 2009.11.17. 13:59:59

@Krajcs: Pedig milyen aprólékosan kidolgozott film. Mondjuk olyan sok rejtett utalás van benne, hogy még az is nehezen veszi észre, aki kívülről-belülről ismeri Tarantino munkásságát, gondolom ezért értékelik kevesebbre a laikusok a Halálbiztost.

Egyébként ebben a filmben Tarantino már magát is hommage-eli (ha élhetek ilyen képzavarral). Észrevettétek, hogy a sárga verda csomagtartóján egy "Pussy Wagon" matrica virít?!! De mondhatnék még jópár példát...