Öt ok, amiért az Egynyári kaland harmadik évadát érdemes nézni

2018. június 13. 20:39 - Huber Zoltán

egynyari-kaland.jpg

Három éve egyetlen évados súlytalan limonádénak indult a balatoni nyarak elpusztíthatatlan mítoszát kizsákmányoló köztévés tinisorozat. A bűnös élveze könnyed szórakozás tisztes nézettséget hozott, így egy év kihagyás után jöhetett a folytatás. A feladatot Zomborácz Virág kapta, vezényletével a második évad már érdekes új irányokba indult és több ponton jótékonyan átírta az unalmas sablonokat. A kreatív váltás a legfrissebb felvonásra teljesedett ki, a mostani hat résznek gyakorlatilag már semmi köze az eredeti koncepcióhoz. Az Egynyári kaland a harmadik évadára az egyik legjobb aktuálisan futó magyar sorozattá érett. Íme öt ok, miért:

Tovább
12 komment

Bud Spencer emlékvetítés és koncert a Pólus Moziban – Nyerj rá jegyet!

2018. június 12. 17:00 - filmvilág

bud-spencer-emlekprogram-cover-grafika_preview.jpeg

Június végén lesz második éve, hogy nincs köztünk Carlo Pedersoli, azaz Bud Spencer, aki önálló és Terence Hillel közös filmjeivel örökre beírta magát rajongók millióinak szívébe. Az évforduló alkalmából június 15-én emlékprogramot rendeznek a XV. kerületi Pólus Moziban, ahol egyetlen alkalommal levetítik Az ördög jobb és bal keze című western-vígjátékot, majd a Bud Spencer-Terence Hill Emlékzenekar ad koncertet a páros legnépszerűbb filmzenéiből.

A 87. életévében, családja körében, békében eltávozott legenda élete során számos emlékezetes filmszerepet alakított, bár önmagára mindig is inkább úszóként és vízilabdázóként volt büszke. Színészi pályafutása a '60-as években indult be igazán, miután 38 évesen abbahagyta a hivatásos sportot, amiben komoly sikereket ért el: húszas éveiben években kétszer is olimpiai elődöntős volt gyorsúszásban, később az EB-győztes olasz vízilabda-válogatott tagja volt. Színészi pályája során közel nyolcvan produkcióban szerepelt, közülük 19-ben elmaradhatatlan társával, Terence Hillel (polgári nevén Mario Girotti).

Tovább
Szólj hozzá!

Forog a Spirál, Felméri Cecília első filmje

2018. június 12. 13:15 - filmvilág

thc_9487v.jpg

Forog a Spirál, Felméri Cecília első nagyjátékfilmje. A sződligeti horgásztó szolgál a négy évszakon átívelő film helyszínéül, melynek főszereplői a Testről és lélekről Európai Filmdíjas főszereplője, Borbély Alexandra, az Anyai szív című filmmel Arany Medve-díjat nyert Bogdan Dumitrache román művész és Kiss Diána Magdolna. Felméri Cecília az első erdélyi magyar alkotó, aki a Román Filmközpont támogatásával készíthet mozifilmet. 

A Spirál egy thrillerelemeket tartalmazó, humorral finoman átszőtt lélektani dráma, melyben egy furcsa háromszögtörténet bontakozik ki egy férfi és két nő között.  A film az emberi kapcsolatokról, konfliktusokról, a változás nehézségeiről és az elengedésről szól. „A Spirál stílusa szerves része a történetmesélésnek, az egyik lényeges téma a stíluson keresztül jut el a nézőhöz: mindenki a maga világában él, mindenki a saját életét éli, sohasem tudhatjuk pontosan, mit érez a másik” – nyilatkozta készülő filmjéről a rendező.

A film másik női főszereplőjét, Kiss Diána Magdolnát A nagy füzet és a Szelíd teremtés című alkotásokból ismerheti a közönség. A film férfi főszereplője Bogdan Dumitrache román művész, aki 2011-ben legjobb férfi főszereplő díjat nyert a Locarnói Filmfesztiválon a Best intentions című filmmel, a Pororoca című alkotásban nyújtott alakításáért pedig elnyerte tavaly a San Sebastian-i Nemzetközi Filmfesztiválon, valamint az idei Titanicon és a Moszkvai Filmfesztiválon a legjobb férfi főszereplőnek járó díjat. 

Tovább
Szólj hozzá!

Novemberben jön az egymilliárdos magyar animációs akció-thriller

2018. június 08. 16:46 - filmvilág

rubenbrandt1.jpg

Novemberben kerül a magyar mozikba Milorad Krstić Ezüst Medve-díjas alkotó RUBEN BRANDT, A GYŰJTŐ című egészestés, magyar, animációs akció-thrillere, mely a James Bond-filmek hangulatát megidézve vezeti be a nézőt a művészet rejtett dimenzióiba. 

Különös rablássorozat rázza meg a világ leghíresebb múzeumait: egy rejtélyes bűnbanda egymás után szerzi meg a legértékesebb képeket. Hiába minden óvintézkedés, semmi sem akadályozhatja meg a Gyűjtőt (Kamarás Iván) és csapatát az újabb festmények ellopásában, a rendőrség pedig tehetetlen. Csupán Kowalski (Makranczi Zalán), a washingtoni magánnyomozó veszi észre, hogy mi a közös az ellopott műtárgyakban, de veszélybe kerül az élete, amikor beleszeret a rablóbanda femme fatale-jába, Mimibe (Hámori Gabriella). A pánikba esett biztosítótársaságok százmillió dollár jutalmat ajánlanak a nyomravezetőnek, ezt hallva pedig az alvilág is bekapcsolódik a macska-egér játékba, mindent elsöprő lavinát indítva el.

Tovább
Szólj hozzá!

Filmvilág Podcast #27 - Sosem voltál itt

2018. június 06. 21:26 - filmvilág

sosem1.jpg

Lynne Ramsay filmjéről, a Sosem voltál ittről beszélgettünk (a 15. perctől spoileresen.) Szóba került többek közt, hogy

  • tényleg ez-e az új Taxisofőr,
  • hogyan játszik az elvárásokkal a forgatókönyv,
  • hogyan írja át a műfaji szabályokat a film,
  • "női rendező"-e Lynne Ramsay, és miért nem / igen?

A podcast régebbi epizódjai a Mixcloudon érhetőek el, de az iTunes-on is fel lehet ránk iratkozni. (Ugyanitt köszönettel várjuk a szöveges értékeléseket.)        

Szólj hozzá!

Filmek az alsó polcról: Szamuráj zsaru (Samurai Cop)

2018. június 04. 09:01 - Huber Zoltán

samurai12-14-22.jpg

A legjobb rossz filmek képzeletbeli dobogóján a 9-es terv az űrből (Plan 9 from Outer Space) és a The Room vitathatatlan éllovasai mellé a Szamuráj zsaru (Samurai Cop) az egyik legesélyesebb befutó. Ed Wood és Tommy Wiseau magnum opusaihoz hasonlóan Amir Shervan főművét is a letörhetetlen gyermeki lelkesedés teszi csodálatossá. Az iráni származású író-rendező a Halálos fegyver sikerein felbuzdulva, a maga szerény eszközeivel megpróbálta összegezni mindazt, amit a nyolcvanas évek akciófilmjeiben divatosnak gondolt. A minden tekintetben elbaltázott végeredmény azért lenyűgöző, mert az alkotók védőháló és ernyő nélkül vetették magukat a feneketlen mélységbe.

A Teheránban született Amir Shervan szülőhazájában sorra gyártotta a hazai közönséget célzó filmeket, majd az iszlám forradalom után Amerikába emigrált és néhány év kihagyás után újra kamera mögé állt. 1987-től évente megírt és megrendezett egy-egy kelendőnek gondolt C-kategóriás akciófilmet. Hollywood Cop, Killing American Style, Young Rebels - az ínycsiklandozó címek önmagukért beszélnek. A Szamuráj zsaru a legszórakoztatóbb, az ő szempontjából nézve legrosszabbul sikerült munkája, ami egyben az utolsó is a pályáján. 2006-os haláláig többé nem forgatott, és már nem érhette meg azt sem, hogy a közösségi média felfutásával a trash rajongói között afféle kultrendezővé avanzsált.

Tovább
Szólj hozzá!

Itt a júniusi Filmvilág!

2018. június 01. 00:49 - filmvilág

1806.jpgMILOŠ FORMAN
„Csak olyan embereket tudok kinevetni, akiket igazán szeretek” – mondja Forman. Ez igaz volt a Fekete Péter, és az Egy szöszi szerelme minden szereplőjére, a bumburnyák tartalékos katonákra is a munkáslányok kisvárosi szocreál táncestélyén. De nem igaz a Tűz van, babám! iszonyúan buta tűzoltó-bálrendezőire és agyhalott parancsnokaira. Minden szereplő a velejéig hazug rendszer terméke.

Bikácsy Gergely: A prágai Forman (Miloš Forman 1932-2018)
Hegyi Zoltán: Miloš tűzoltói (Forman két világ között)
Vágvölgyi B. András: Száll a kakukk (Forman Amerikában)

ANIMÁCIÓ
Gerencsér Péter: Hatvan éve a föld alatt (A Kisvakond kicsisége és nagysága)
Varga Zoltán: Álmok és rítusok szövedéke (Horváth Mária animációs rövidfilmjei)

MAGYAR MŰHELY
Hirsch Tibor: „Nekem a Balaton a Riviéra!” (Kádár-kori álmok: nyári vakáció)
Pető Szabolcs: Vad Balaton (Beszélgetés Mosonyi Szabolccsal)
Soós Tamás Dénes: Sors-játék (Révész Bálint: Granny Project)
Erdélyi Z. Ágnes: Portásfülkétől a vörös szőnyegig (Beszélgetés Szalai Károllyal)

OLASZ WESTERN
„Ne kenyeret vegyél abból a pénzből, hombre! Vegyél inkább dinamitot! – ordítja Chuncho, a Ki tudja? (1967) forradalmár-bandita főszereplője. Az antikapitalista olasz westernfilmekben a kenyér és a dinamit úgy állnak szemben egymással, mint a hatvanas évek Olaszországában a békés reformerek a radikális változásokat és erőszakos ellenállást hirdető forradalmárokkal.

Benke Attila: Kenyér helyett dinamit (Az olasz ’68-as italowestern)

ÚJ RAJ
Lynne Ramsay mintha Nathalie Sarraute örököseként lépne színre: a francia írónő szerint az irodalomban nem különíthető el női és férfi tekintet. A glasgow-i rendezőnő egyszerre koncentrál a női perspektívára, bírálja a patriarchális nézőpontot, de rengeteget árul el a gyerekek nézőpontjáról is. Nagy becsben tartja Bressont, Fellinit, Cassavetest, elismerően nyilatkozik Agnès Varda és Lina Wertmüller munkásságáról.

Szabó Ádám: Traumaköltészet (Lynne Ramsay)

FILMNOIR
Kovács Patrik: Karambol a végzettel (A véletlen szerepe a film noirban)
Pernecker Dávid: A test nem templom (Laeta Kalogridis: Valós halál)

A FILMKRITIKA MESTEREI
Morsányi Bernadett: Bustert látni (Beszélgetés Bikácsy Gergellyel)
Schubert Gusztáv: Saját mozi (Bikácsy Gergely: Bolond Pierrot különös kalandja I.)

FESZTIVÁL
Buglya Zsófia: A rejtett tartomány (Linz)
Baski Sándor: Bűnös viszonyok (Titanic)
Kovács Patrik: Omlós és ropogós (Friss Hús Filmfesztivál)

KRITIKA
Vajda Judit: Íme az ember! (Sebastián Lelio: Egy fantasztikus nő)

A címlapon: Sebastián Lelio: Egy fantasztikus nő (Daniela Vega) – Az Elf Pictures júniusi bemutatója

Szólj hozzá!