Indul a 6. Primanima

2017. október 17. 20:10 - filmvilág

primanima.jpg

Idén hatodik alkalommal rendezik meg a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált október 18. és 21. között Budaörsön. A négynapos fesztiválon diákok és a fiatal, pályakezdő alkotók filmjeit mutatják be. A friss nemzetközi rövidfilmek mellett egész estés animációs filmek, műhelyek, mesterkurzusok és szakmai fórumok is lesznek. 

A hatodik Primanimára 56 országból több mint 500 nevezés érkezett, amelyből az előzsűri végül 15 elsőfilmet, 21 diplomafilmet és 30 diákfilmet, azaz összesen 66 rövidfilmet, továbbá 34 gyerekfilmet választott ki, amelyek a Primanima díjaiért szállnak versenybe. 

Idén is markáns darabokkal jelentkeztek a fiatal alkotók, amelyek a témákat tekintve erős társadalmi érzékenységről tanúskodnak. Az elsőfilmek közt látható a francia Lucréce Andreae a Cannes-i Filmfesztivál versenyprogramját is megjárt Nagyapa, a rozmár (Grandpa Walrus) című filmje, amely egy család gyászát mutatja be groteszk módon, és itt versenyzik a svájci Anete Melece Analízis Paralízis (Analysis Paralysis) című filctollrajzokat idéző animációja is, amelyben egy kertész egy titokzatos bűnügyet próbál felgöngyölíteni. A diplomafilmek közt a magány elviselhetetlenségét jeleníti meg Wunder Judit Kötelék című animációja, amelyet beválogattak az Annecy-i Filmfesztivál versenyprogramjába is, illetve amely idén megnyerte a Kecskeméti Animációs Filmfesztivál fődíját. Lovrity Anna Kata diplomafilmje idén a Berlinálén debütált: a stilizált látványvilágú Vulkánsziget egy fiatal tigrislány szimbolikus történtén keresztül a nemi zaklatás témájáról szól. Az elmúlt év egyik nagy közönségkedvence a lengyel Renata Gasiorowska Punci (Pussy) című alkotása, amely egyszerű látványvilággal, de annál több humorral mutatja be egy fiatal lány örömszerzését. 

Tovább
Szólj hozzá!

A halál háromszögével nyit a Verzió

2017. október 17. 16:53 - filmvilág

nowheretohide.jpg

Mundruczó Kornél filmrendező nyitja meg a 14. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált, melynek nyitófilmje az egy Irakban élő ápoló életét bemutató Nincs hová bújnod (Nowhere to Hide) lesz. A nyitóesemény helyszíne idén először a Trafó.

November 14-én indul az egyetlen hazai emberi jogi tematikájú dokumentumfilmes fesztivál, melyet idén 14. alkalommal rendeznek meg. A Verzió november 14. és 19. között Budapesten, november 23. és 25. között Pécsett és Szegeden mutat be válogatást az elmúlt évek legjobb dokumentumfilmjeiből.

A 14. Verziót idén Mundruczó Kornél film– és színházrendező nyitja meg, aki a napokban nyert újabb három díjat a katalóniai Sitgesben. Mundruczót rendezői munkássága elismeréseként a „Time Machine” díjával tüntették ki, legutóbbi filmje, a Jupiter holdja pedig elnyerte a fesztivál fődíját és a legjobb effektekért járó trófeát is. Mundruczó Kornél a dokumentumfilmes műfajhoz és a Verzió Filmfesztiválhoz fűződő különleges kapcsolatáról az alábbi szpotban mesél.

Tovább
Szólj hozzá!

Kanadai rendezőé a szolnoki tudományos filmfesztivál fődíja

2017. október 16. 15:29 - filmvilág

szolnoki.jpg

Niobe Thompson Vital bondsLétfontosságú kötelékek – című filmje nyerte a vasárnap zárult IX. Nemzetközi Tudományos Filmfesztivál fődíját, illetve a diák zsűri egyik elismerését. Tasnádi István Memója is két elismerést kapott a szolnoki seregszemlén, ahol kilenc ország huszonhat filmje versengett. A díjakat idén is a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság támogatta.

A díjazott filmek vetítésével október 15-én véget ért a IX. Nemzetközi Tudományos Filmfesztivál, amit 2001 óta minden páratlan évben rendeznek a szolnoki TISZApART moziban. Az idei megmérettetésre közel kettőszáz filmet neveztek, amiből végül nyolc európai ország és Kanada huszonhat alkotása került a versenyprogramba, míg további nyolc filmet az információs sávban tekinthetett meg a közönség. Az idei szemle egyik különlegessége volt, hogy a versenyfilmekről és a díjakról háromtagú, csak fiatal nőkből álló zsűri döntött. Az Aleksandra Jacków (PL), művészeti és médiaoktatási szakértő, Tereza Adámková (CS) dramaturg, vágó, rendező, illetve dr. Kóspál Ágnes (H) asztrofizikus alkotta testület nevében dr. Kóspál Ágnes zsűri elnök méltatta a fesztiválon bemutatott filmeket az október 14-én este rendezett díjátadón.

Tovább
Szólj hozzá!

Elfagyott végtagok - Hóember

2017. október 13. 09:21 - Huber Zoltán

maxresdefault.jpg

A skandináv krimiirodalom Steven Spielbergje, Jo Nesbø jelen állás szerint tizenegy kötetet szentelt már az általa teremtett Harry Hole (ejtsd: hú-le) kalandjainak. A norvég sikeríró húsz éve hívta életre a zseniális elméjű, állandó alkoholproblémákkal küzdő nyomozó karakterét, de igazán csak úgy a harmadik-negyedik történetre találta meg a saját stílusát. A legjobb Hole-nyomozásokban a tekervényes bűnügyek, a helyszínek és a karakterek organikus egységet alkotnak, az eset hajmeresztő fordulatai szappanoperás betétekkel (Hole és privát/szakmai környezete magánélete) és váltakozó intenzitású társadalmi áthallásokkal gazdagodnak. A növekvő színvonalú, majd az utóbbi években kínosan generikus unalomba fulladó széria vitathatatlanul a 2007-es Hóember fagyos műfaji bravúrjával ért a csúcsra, így nyilván nem véletlen, hogy a többi potenciális Nesbø-cím közül elsőként épp erre csapott le Hollywood.

Egy ennyire csavaros, számtalan mellékszállal megbolondított, több idősíkon zajló, brutális tempóban szánkázó történetet persze korántsem egyszerű megfilmesíteni. Már-már törvényszerű, hogy a Hóember is több évet vesztegelt az előkészítési fázis poklában és olyan nevek is kiszálltak a projektből, mint a nagy Martin Scorsese. Az első norvég sorozatgyilkos utáni hajszában ugyanis Nesbø csúcsra járatja a zsáner fontosabb hatásmechanizmusait és egy jó értelemben vett ponyvás hullámvasutazásra invitálja az olvasóit. Ahhoz viszont, hogy a standard hollywoodi történetmesélés keretei között is visszaadható legyen a hatásvadászat innenső oldalán táncoló szövevény, a forgatókönyv íróinak igen komolyan bele kellett nyúlniuk a forrásmű szerkezetébe. Nemcsak áthangszereltek és nyestek, számos kulcsfontosságú ponton is változtatni kényszerültek, ami érezhetően megborította a kényes egyensúlyt.

Tovább
Szólj hozzá!

Vasárnap: Európai Art Mozi Nap

2017. október 11. 17:12 - filmvilág

Premier előtti vetítésekkel és fesztiválkedvenc szerzői filmekkel érkezik október 15-én a 2. Európai Art Mozi Nap, amelyet 34 ország több mint ezer mozijában rendeznek meg. A nemzetközi kezdeményezéshez országszerte 26 magyar művészmozi is csatlakozott, a hazai kínálatot négy friss, díjnyertes európai film mellett három magyar alkotás színesíti. 

„Európa mozizni megy!” – szól az idén második alkalommal megrendezésre kerülő Európai Art Mozi Nap szlogenje, amely az európai film sokféleségét és a művészmozi, mint kulturális tér fontosságát hivatott népszerűsíteni. Az Art Mozik Nemzetközi Szövetsége (CICAE) és az Europa Cinemas által október 15-ére meghirdetett nemzetközi eseményhez 34 ország több mint 1000 mozija csatlakozott, köztük az Art Mozi Egyesület tagságából 26 magyarországi művészmozi is. 

Tovább
Szólj hozzá!

Játszd újra, Lajos! - I Love You, Daddy

2017. október 09. 19:23 - Huber Zoltán

i_love_you_daddy1.jpg

A Torontói Filmfesztivál legkülönösebb meglepetése idén kétségtelenül Louis C.K. új filmjének előre nem sejtett világpremierje volt. A dolog olyannyira friss és váratlan, hogy hősünk néhány héttel a TIFF előtt maga hívta fel a programigazgatót azzal, hogy épp vágja az általa írt-dirigált-főszerepelt művet, és ha esetleg akad még hely, szívesen bemutatná a kanadai közönségnek (nyilván azonnal akadt). A film legelső nyilvános vetítésekor egyébként maga a közönség sem tudta, kinek a filmjét fogja látni, ami azért is kiemelten fontos volt C.K. számára, mert a közönség ösztönös reakcióját figyelve még a fesztivál alatt is csiszolta a film ritmusát és két vetítés között vágta a jeleneteket.

Nem arról van egyébként szó, hogy C.K. valami különös szerzői ötlettől vezérelve hermetikusan elzárta magát a külvilágtól és saját elefántcsonttornyába zárkózva dolgozott volna a filmen. Saját bevallása szerint csupán annyi történt, hogy nem verte nagy dobra a produkciót és mivel a saját pénzét használta, totális kontrollt gyakorolt minden, így a marketing tudatos mellőzése felett is. C.K. nagyon szerette volna, ha a közönségnek nincsenek előre berögzült prekoncepciói, ami persze rögtön megdől, amint meglátjuk a nevét a stáblistán. Az I Love You, Daddy ugyanis organikus része és logikus folyatása az életműnek, így aki ismeri a vonatkozó fellépéseket vagy a Lucky Louie és Louie világát, az nagy vonalakban tudhatja, mire számíthat.

Tovább
Szólj hozzá!

Filmvilág Podcast #17 – Szárnyas fejvadász 2049

2017. október 07. 20:38 - Baski Sándor

blade-runner-2049.jpg

Amikor befutottak Ridley Scott überklasszikusának folytatásáról az első, nagyon lelkes kritikák, tartottunk tőle, hogy unalomba fullad majd a vonatkozó podcastunk. Ki kíváncsi arra, hogy egy órán keresztül egymás túllicitálva dicsérjük körbe Denis Villeneuve rendezőt és a filmjét? Aztán beültünk a moziba, és kiderült, hogy a Szárnyas fejvadász 2049 jóval megosztóbb annál, mint amilyennek elsőre tűnt.

Lehet és érdemes-e egyáltalán egy ilyen kultklasszikust folytatni? Mennyire hű az eredetihez a folytatás? Elavultak-e azok a témák, amelyeket a 82-es verzió felvetett? És hogy jön ide a Twin Peaks?

Többek közt ezekről folytatott személyeskedésig fajuló vitát beszélgetett Baski Sándor, Huber Zoltán és Nagy V. Gergő. (Az első negyedóra spoilermentes, a többi nem.)

A podcast régebbi epizódjai a Mixcloudon érhetőek el, de az iTunes-on is fel lehet ránk iratkozni. (Ugyanitt köszönettel várjuk a szöveges értékeléseket.)    

3 komment