Öt ok, amiért az Egynyári kaland harmadik évadát érdemes nézni

2018. június 13. 20:39 - Huber Zoltán

egynyari-kaland.jpg

Három éve egyetlen évados súlytalan limonádénak indult a balatoni nyarak elpusztíthatatlan mítoszát kizsákmányoló köztévés tinisorozat. A bűnös élveze könnyed szórakozás tisztes nézettséget hozott, így egy év kihagyás után jöhetett a folytatás. A feladatot Zomborácz Virág kapta, vezényletével a második évad már érdekes új irányokba indult és több ponton jótékonyan átírta az unalmas sablonokat. A kreatív váltás a legfrissebb felvonásra teljesedett ki, a mostani hat résznek gyakorlatilag már semmi köze az eredeti koncepcióhoz. Az Egynyári kaland a harmadik évadára az egyik legjobb aktuálisan futó magyar sorozattá érett. Íme öt ok, miért:

A csajok

“Ahhoz képest, hogy…” - kezdődhetne a szokásos szexista frázis, holott jóval többről van szó, mint a tinicsajos sztereotípiák és az ideálok jótékony elutasításáról. A Walters Lili alakította Luca összetett, különc figurája már az előző évadban kitűnt a mezőnyből, most hasonlóan karakteres társakat kapott. Akad itt modortalan, önelégült főnöknő, irányításmániás, Tilda Swinton dermesztő figuráira hajazó jogász vagy a felelősséget tudatosan kerülő, mindenféle élvezeteket habzsoló építész. A női figurák nagyon izgalmasak, mert szinte kivétel nélkül egyediek és ellentmondásosak. 

Igen igen, alapvetően ez lenne a normális, de sajnos jelenleg még más a standard. Ezért is kimondottan örömteli, hogy miközben az alkotók tudatosan szembe mennek az uralkodó gyakorlattal, nem esnek át a ló turbófeminista oldalára sem. A cselekményben hol a fiúk csábítják el a lányokat, hol fordítva, nincsenek kizárólag aktív és csak passzív szereplők. A viszonyok és konfliktusok nemek szerinti eloszlása kiegyensúlyozott, egymás kihasználása kölcsönös. Igaz, a hímnemű szereplők gyakran nagyobb ostobaságokat csinálnak és a lányok (különösen az öntörvényű Luca) érzelmi intelligenciája magasabbnak tűnik, a különbségek elsősorban a karakterek árnyaltabb jellemvonásaiból adódnak. Ebben a műfajban kimondottan üdítő ilyen gondosan felépített figurákat, főleg ilyen összetett hősnőket látni.

A közeg

Az előző évadokkal összevetve a leglátványosabb alkotói döntés nyilván a Balaton elhagyása, ami nagyon jót tett a szériának. A lángosos-vízibiciklis tóparti romantika legutoljára talán Ötvös Csöpiéknek állt igazán jól, a kortárs budapesti klíma ellenben nemcsak életszerűbb, de sokkal fiatalosabb is. Az alkotók már csak a személyes érintettségük okán is nagyon érzik ezt a világot. A hangulatos vágóképek hitelesen varázsolják a szereplők köré a várost. Aki figyelmes, olyan jellegzetes háttérelemeket szúrhat ki, mint mondjuk egy koszos kapualjban félmeztelenül dohányzó pocakos nyugdíjas. A hősnő és a klasszikus pesti taxishiéna elrajzolt esete hálás téma, a legjobb hangulatfestők persze az apró, látszólag jelentéktelen epizódok. Hiánypótló például a buli utáni körúti gíroszozás jelenete. Hihetetlen, hogy ez a tömegek által gyakorolt szertartás szinte soha nem bukkan fel a hazai mozgóképeken.

A mellékszálak

A jól megírt karakterek és az okos környezetrajz organikus következménye, hogy a műfaj magját adó párkapcsolati zűrök közé igen komoly témák ékelődnek, természetesen könnyed ironikus-humoros formában. Akadnak például szexuális zaklatásokat bőven kimerítő esetek, ezek mégsem drámai események, az elkövetők borzasztóan szánalmasnak tűnnek. Jóval viccesebbek a legénybúcsú intézményét vagy a PUA-mozgalmat kifigurázó abszurd epizódok, vagy a sztriptízhez kapcsolódó különféle sztereotípiák kiforgatása. A férfi-női szerepekhez tapadó magatartásformák és rítusok fricskázása hangsúlyos, de nem tolakodóan. Többek között a túltolt jóga- és egészségmánia is megkapja például a magáét.

A magyar bürokráciával való találkozás hasonlóan tanulságos. Luca munkaügyi központos kalandjai már csak azért is nagyon ötletesek, mert a hivatali gépezet láthatóan nem tud mit kezdeni egy olyan valakivel, akinek van egyénisége és nem hajlandó eljátszani az engedelmes állampolgárt. A lánynak markáns véleménye van a világról, a megfigyelései pedig igen találóak. Legyen szó hierarchikus munkahelyről, esküvőről vagy párkapcsolatról, Luca és a többiek beszúrt megjegyzései legtöbbször a poénokon túl is relevánsak.

egynyari-kaland1.png

A humor

A fentiekből kisakkozható, hogy a harmadik évad humora parodisztikus, szabadszájú és gyakran imádnivalóan cinikus. Az önfejű karakterek összeütközései és bénázásai, illetve a fentebb említett karikaturisztikus mellékszálak mellett számos meghökkentő kacskaringó vár a nézőre. Spoiler nélkül lehetetlen hatásosan körülírni, de minden részre jut egy-két elborult, groteszk, szürreálba hajló aprócska betét. Egy múzeumi látogatás vizuális őrülete, a munkahely éjszakai titkai vagy a céges karaoke dalválasztása olyan gegek, amikre tuti nem számítunk.

A szappanoperás habzás

Csodával határos, hogy 2018-ban a magyar köztévén olyan sorozat fut, ahol az ambiciózus lányok (és fiúk) nyíltan szexelnek, káromkodnak és füvet szívnak. A szereplők finoman szólva eltérően gondolkodnak az önmegvalósításról vagy mondjuk a házasságról, mint amit a hivatalos irányvonal kívánatosnak tart. A cenzú programszerkesztők talán elmulasztották megnézni az újabb részeket, esetleg azt gondolták, továbbra is a korábbi mederben csordogálnak a dolgok. Akárhogyan is, Zomboráczék a harmadik évadra végleg a saját képükre formálták az alapanyagot. Jobb nem is történhetett volna egy kommersz szappanoperával, a határozott szemléletmód és szerzői kézjegyek egyedivé és érdekessé teszik a végeredményt.

A már említetteken kívül figyelemreméltó az a finom irónia, ahogyan az alkotók magához a műfajhoz viszonyulnak. Miközben szépen követik a "fiatalok-nyár-szerelem" formulájának íratlan szabályait, ezt finoman jelzik is azzal, hogy időről-időre az abszurditás határáig merészkednek. A “mindenki mindenkivel” elvét viccesen túlhajtják, vagy a szereplőket egy helyszínre összeterelve lavinaszerűen teregetik ki a titkokat. A vadabb poénok és a jótékony groteszk ellenére a kapcsolatok dinamikái általában mégis realisztikusnak tűnnek.

A harmadik évad úgy csinál viccet a szappanoperai habzásból, hogy közben amennyire kell, annyira komolyan is veszi. A finomabb kikacsintások és a célközönséget szolgáló direktebb megoldások nem válnak el élesen egymástól. A különböző rétegek szépen keverednek, az Egynyári kaland legfrissebb felvonása így annak is eszményi szórakozás, akit első körben nem vonz egy ilyen tematikájú széria. A bónusz hír pedig, hogy közben készül a folytatás is. Ha az eddigi tendencia folytatódik, igen jó dolgok várnak még ránk.

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr4214027172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Yorg 2018.06.14. 23:24:49

"Csodával határos, hogy 2018-ban a magyar köztévén olyan sorozat fut, ahol az ambiciózus lányok (és fiúk) nyíltan szexelnek, káromkodnak és füvet szívnak. A szereplők finoman szólva eltérően gondolkodnak az önmegvalósításról vagy mondjuk a házasságról, mint amit a hivatalos irányvonal kívánatosnak tart."

Vagy csak ti nem értitek ezt az országot. Politika nélkül tényleg nem megy?

Huber Zoltán 2018.06.15. 11:06:31

@Yorg: Hidd el, én lennék a legboldogabb, ha politikamentes lenne a köztévé, de sajnos nagyon nem az...egyébként épp dicsértem, hogy lám, megy ilyesmi is.
Ja és nincs itt semmiféle "ti" - ez a véleményem és tudtommal én is része vagyok ennek az országnak.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2018.06.15. 12:00:37

@Huber Zoltán: Dehát nem érted, hogy NEM ÉRTED??? Értsd meg végre! Ennyikeh.

Yorg 2018.06.15. 15:27:54

@Huber Zoltán: Egy profi megtartja magának a véleményét egy olyan kérdésben, aminek semmi köze a kritika tárgyához. Persze ha ez az írás nem professzionális kritikának lett szánva, akkor nem szóltam.

Huber Zoltán 2018.06.15. 15:52:16

@Yorg: pontosan azért szerepel az írásban, mert van köze a tárgyhoz. egyébként ha már bedobtad a fogalmat, kíváncsi lennék, hogyan definiálnád a "professzionális" kritikát.

Yorg 2018.06.15. 15:57:38

@Huber Zoltán: Az ilyen jogászkodó terelés ellenem nem fog beválni. Nem kell tudnom definiálni ahhoz, hogy megállapítsam: ez nem az, hanem egy aktuálpolitizáló clickbait gagyi. Eddig ez itt nem volt jellemző, szomorú lenne, ha ez lenne az új irányvonal.

Huber Zoltán 2018.06.15. 16:08:38

@Yorg: Ajánlottam egy sorozatot, ami a köztévén megy és szerintem tök jó. Érveket szedtem össze. Ha valakinek ma azt mondod, köztévén megy, illik hozzátenni azt is, hogy "ja, de ne aggódj, nem agyatlan propaganda". Ez szomorú? Ja, abszolút az, bár ne így lenne! Hogy ez aktuálpolitizáló clickbait? Igen, egyértelműen, különben te se jársz erre :D Gagyinak viszont talán mégse gagyi, hogy ennyire betalált!

Yorg 2018.06.15. 16:14:19

@Huber Zoltán: Az a szomorú, hogy ezt te komolyan is gondolod. Kritikának gagyi, clickbaitnek valóban nem rossz. Csak legközelebb már nem fog ilyen jól működni ha hasonlóval próbálkoztok, legalábbis nálam.

Huber Zoltán 2018.06.15. 16:19:01

@Yorg: Csúnya jogászkodó terelés, de azért azt mindenképp tisztázzuk, hogy ez az írás nem kritika, hanem egy ajánló. De tulajdonképp lényegtelen is, mert ha számodra szomorú, amit komolyan én gondolok, akkor egész nyugodtan mondd le a filmvilág.blog előfizetésed!

Yorg 2018.06.15. 16:23:59

@Huber Zoltán: Valószínűleg le fogom, és azért se fogok sok könnyet ejteni, ha megszűnik a blog, és talán még azért se, ha esetleg a folyóirat is. Elfogult, pártos médiából annyi van, mint a szemét, eggyel több vagy kevesebb nem oszt, nem szoroz.

Yorg 2018.06.15. 16:27:01

Azért az vicces, hogy állami pénzből támogatva szidjátok a háromszor egymás után kétharmados eredményt elérő kormányt. Ennek az óbudai álmoskönyv szerint nem szokott jó vége lenni...

joskapista27 2018.06.15. 19:04:55

@Yorg: Amúgy ki szidta itt a kormányt? Az, hogy ne káromkodjunk és ne szívjunk füvet szerintem inkább pozitív gondolat a részükről.