Az ágyunk alatt - The Babadook

2018. január 29. 17:30 - Huber Zoltán

Babadook.jpg

Az igazi horror nem ajtók mögül előugró szörnyekkel és visongató vonósokkal ijesztget, hanem a tudatalattink homályából gyúr rémeket. Az alaktalan félelmek alakot öltenek és a borzongató történeteken keresztül megmutatkoznak előttünk, tematizálva, kibeszélve és oldva a kollektív szorongásainkat. Az efféle alkotásokhoz persze komoly alkotói invenció és nagyfokú műfaji tudatosság szükséges, a katarzis az olcsó ijesztgetés és a trancsír-sokk helyett a dráma, a feszültség és a látvány pontos arányával érhető csak el. Az ausztrál The Babadook a műfaj legnemesebb hagyományaihoz nyúl és kétségtelenül az utóbbi évek egyik legkiválóbb pszichológiai horrorja. Még az sem kizárt, hogy idővel klasszikusként hivatkozunk majd rá.

Fontos kiemelni, a filmet egy nő, Jennifer Kent írta és rendezte. Mindez korántsem holmi feminista- vagy gender-motívumok miatt érdekes, hanem mert a történet az anyaság sötét oldalát tematizálja. Hősnőnk egyedül neveli gyermekét, aki alig hagy számára privát teret. Mindebben természetesen nem lenne semmi abnormális (a gyereknevelés már csak ilyen), ám Kent súlyosbítja a képletet, hisz a szeretett férj és apa éppen akkor lett halálos baleset áldozata, amikor a vajúdó nővel a kórházba tartottak. A tragédia és a gyász évekkel később is beárnyékolja az anya és a fiú életét, sőt, ez az árnyék végül a szó konkrét értelmében is önálló entitássá válik és megpróbálja elpusztítani őket.

Babadook1.jpg

A The Badadook legnagyobb erőssége hibátlan szerkezetében rejlik. A karakterek jellemvonásait az említett múltbeli esemény határozza meg, az otthon nyomasztó légköre és az anya-fiú kapcsolat furcsaságai logikus következményei a traumának. Kent fokozatosan vezet be minket a kettős fullasztó világába, a feszültség észrevétlenül emelkedik, a normalitás határai lassan elmodósnak. Az író-rendező először a gyermekre fókuszál, a hősnő gond nélkül elnyeri a néző szimpátiáját, majd elszabadul a szörnyeteg és a feje tetejére fordul minden. Az egyre lúdbőrösebb fordulatokat látva rá kell döbbennünk, a házban kísértő Babadook nem a gyermek képzeletének a szüleménye, hanem valami sokkal ijesztőbb és valóságosabb elfojtás hívta életre.

Kent pontosan ismeri és érti a filmtípus működési mechanizmusát, a használt műfaji toposzok és látványelemek nála sohasem öncélúak, a hátborzongató események és a torzuló anya-fiú viszony mögött végig mindenki számára ismerős érzelmek, a bűntudat, a félelem és a magány árnyai kísértenek. A The Babadook unalomig ismert alapanyokból épül fel, mégis a zsigerekig hatol. A gyönyörű éjfekete képek, a hiánnyal operáló beállítások és az erős színészi alakítások felerősítik a pszichikai hullámvasút hatását. Közvetlen előképként az Iszonyat, az Ördögűző és a Rosemary gyermeke juthat az eszünkbe, a jelenetek örvényszerűen szippantanak be és a bennünk lakó szörnyekkel szembesítenek. Mi másért fogyasztunk horrorokat, ha nem pont ezekért az élményekért? 


Négy éves késéssel ugyan, de a Pannonia Entertainment jóvoltából mozikba kerül a film február 1-jével.

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr1006938147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Beyonder 2014.11.29. 13:11:41

Vannak problémáim a filmmel, amik persze szóra se lennének érdemesek, ha nem lenne a hype. De van, úgyhogy röviden leírom, miért zavarnak a túlzó laudációk.

- Dicséretes, hogy a film a „kollektív szorongásainkra” játszik rá, és nem random szörnyekkel ijesztget, de ez lenne a természetes, semmi nagy revelációt nem látok ebben az ötletben. Attól még nem lesz remekmű egy film, hogy ugyanabban a műfajban sok igénytelen szar készül.

- A sztori és az ötlet jó, de a színészi játékot már nem éreztem annyira erősnek. Az anya és a gyerek is túljátszotta a szerepét, látszik, hogy a színészvezetésben még nincs rutinja a rendezőnek.

- Ami ugyanennyire zavart, hogy a plánozás helyenként (főleg a film első harmadában) kifejezetten amatőr, gondolok itt elsősorban a beszélgetős jelenetekre, ahol a kamera mindig a beszélőt mutatja. Ugyanígy a képi világ is kicsit steril, jellegtelen a ház, nincs rendesen díszletezve. Zseniális színészi alakítások mellett ez persze nem zavarna, de az ugye nincs.

- De a legnagyobb probléma, hogy nincs megoldva a konfliktus. Vagyis de: világos, hogy a végén száműzetik a pincébe a trauma, csak a miértre nincs válasz. A nő üvölt egy egészségeset, és ettől megijed a szörny. Ezen a részén még bőven lehetett volna agyalni a sztorinak.
- És a végső, megfellebbezhetetlen érvem: ha annyira izgalmas lenne a film, mint ahogy ebből a kritikából (is) tűnik, akkor kiváló kritikusunkat is hosszabb, részletesebb elemzésre csábította volna. :D

celle 2014.11.29. 13:37:19

@Beyonder: Nem arról van szerintem szó, hogy megoldódott-e a konfliktus vagy sem, ugyanis itt nincs mit megoldani. Kezelni lehet, megérteni és elfogadni. A szörny ott lakik velük. Ez a film talán annak a krízisnek a története, ahogy az anya szembesül a létezésével, kénytelen tudomásul venni, hogy létezik, és hogy minél inkább tagadja, annál inkább uralkodik fölötte. Ugyanakkor szereti a fiát, és a fia feltétlen szeretete hat rá, ez az erő segít neki mellette "dönteni".

Huber Zoltán 2014.11.29. 13:54:23

@Beyonder:
köszi az ellenvéleményt :)

-nem az ötletben van releváció, hanem abban, hogy végre olyan film lett hype, ami nem a Démonok között-Insidious vonal, meg nem is a trancsíros-sokkolós. Az utóbbi években alig készült ilyen cucc, szóval szerintem is ez lenne a természetes, de mégsem az. Olyat meg nem írtam sehol, hogy ez egy remekmű, azt mondtam, kurva jól működik, behúz minket, okos és simán lehet belőle klasszikus. Mint tudjuk, a klasszikus horrorok nem mindegyike remekmű, sőt!

-nem éreztem túljátszottnak a szerepeket, de ez nyilván egyéni ízlés. a gyerek pont kellően idegesítő, az anya meg szerintem jól hozza a kattanást, talán az őrület picit elrajzolt, de más egy őrület egy realista drámában, egy akciófilmen és egy horrorban.

-a ház szerintem kurva jól sikerült, tapintható az egész hangulata, nekem a Psycho ugrott be. a képi világnak volt egy szimpatikus kézműves hangulata, a plánozás meg szerintem nem amatőr, hanem tudatosan ilyen, de ezt a rendezőnő tudná elmesélni :)

-a nő majdnem megöli a gyerekét, ez azért elég erős érv arra, hogy össze kéne szednie magát, nem?! tovább kell lépni, de nem szabad elfelejteni a traumát, ezért kerül a pincébe. a nő uralja, eteti és képes visszaküldeni az árnyékba. szerintem elég jól, sőt, kimondottan szépen van feloldva a konfliktus

-ha az íráshoz hozzáadjuk ezt a kommentet, rögtön sokkal hosszabb a cikk :) egy tökéletes világban lenne lehetőségem minden fasza filmet hosszabban elemezgetni - de ez sajnos nem egy tökéletes világ :)

Nem lehet, hogy téged alapvetően zavar a hype, a film első tíz percre nem rántott be, aztán már tényleg minden zavart? Én úgy láttam, hogy csak annyit tudtam, egy amerikai filmes honlap felvette az év végi listájára. Utána olvastam, hogy hype is van...

Beyonder 2014.11.29. 22:29:56

@celle: Oké, hogy allegorikus a sztori, át is jött az üzenet (nincs különösebben becsomagolva), de az lett volna az optimális, ha nem csak arra figyelnek, hogy stimmeljen a metafora, de a horror műfaji részét se teszik zárójelbe a végén.

1. Jogos, de itt (az 1. pontban) igazából a film általános fogadtatására reagáltam, nem csak a te kritikádra.
2. A gyereket nyilván nem elegáns fikázni, még egy Ausztrália méretű országban se lehet túl sok olyan gyerekszínész, aki egy ilyen feladatot hibátlanul megold. Az anyját játszó színésznővel sem volt semmi gond a bekattanás után, előtte, a felvezetésnél éreztem azt, hogy nem találja az arányokat.
3. Ha találkozom a rendezőnővel, mindenképp megkérdezem :)
4. Egy B-kategóriás ördögűzős filmtől nem várnék komolyabb feloldást, de egy ilyen ambiciózusabb projekttől szerintem kevés az, hogy "legyőzte, mert csak."

zene47 2014.12.05. 17:31:48

@Huber Zoltán: kéretik az oda nem illő szavak mellőzése!

Huber Zoltán 2014.12.05. 18:30:59

@zene47: vettem, de azért egy hozzászólásban a "kurva jó" kifejezés még nem a világ.

Beyonder 2014.12.05. 20:54:52

Szolgálati közlemény: tökéletesen tudom utánozni a Babadook hangját!

Huber Zoltán 2014.12.05. 21:43:41

@Beyonder: súlyos megfázás lehet :) szinkronba veled!

Ravasz Figyelmeztetés 2018.01.31. 12:09:32

A Babadook, a Valami követ és A boszorkány 3 pszichológiai horrorremekmű az elmúlt évekből, igazi reneszánsza van most a horrornak az ezt megelőző siralmasan szegényes, trancsírozós-jump scare-rel ijesztgetős trash-horrorfilmekhez képest.