Már online is nézhető a fénymásolóval forgatott magyar erotikus film

2017. július 10. 15:40 - filmvilág

Kőszegi Tamás erotikus kísérleti filmje, A Másoló (The Copyist) a világon egyedülálló módon egy fénymásolóval készült.

A rövidfilm a fénymásoló pásztázójának torzulásain keresztül mutatja be a női testet és a szeretkezés közben átélt érzelmeket. Noha mindössze 8 perc hosszú, több mint 5 ezer fénymásolt oldalra és 3 évnyi munkára volt hozzá szükség.

A körülbelül 100 ezer forintból elkészített filmet az elmúlt egy évben közel 50 nemzetközi filmfesztivál versenyprogramjába hívták meg, több díjat is begyűjtött. Legutóbb a MEDIAWAVE Fesztivál nemzetközi zsűrijétől nyerte el a Legjobb kísérleti filmnek járó díjat.

A stáb nem csak a fénymásolóval kellett, hogy megküzdjön, de szálanként rendezték el a szereplők haját, egyesével követték nyomon a porszemek, rúzsfoltok és az ujjlenyomatok mozgását, és a film összes hangját is a géppel kellett létrehozniuk. Megpróbáltatásaikról szakmai blogot írtak, mely a film honlapján olvasható.

A film egy maroknyi lelkes fiatal munkájának eredménye. Főszereplői Valu Rebeka és Simon Attila, vágója Földeák Laura, zenéjét Markos Levente szerezte. A hangért Császár Gábor hangmérnök egyénileg is nyert díjat. A fesztiválozásban az alkotóknak Osvárt Andrea producer segített.

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr10012654989

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Jóska Pista 2017.07.11. 11:21:26

Láttam. Szerintem meg annyit sem ér, mint egy fénymásoló papír.

H?P? 2017.07.11. 12:46:10

Es hogy rabasztak a csajra a 200 kilos fenymasolot ? Biztos nagyon elvezte.

exterminador 2017.07.11. 15:18:47

Megnéztem. Nem igazán győzött meg.

Sallai Tibor 2017.07.11. 15:43:08

Folyamatosabb fázisokra számítottam. Inkább képsorozat, mint film, nagyon a határon mozog. A látványvilág és hang összhangja elsőrangú. Viszont valljuk be, egyszer nézhetős, hisz a történet, ha van ilyen, nem igazán eget rengető. Technikai bravúr, kísérleti film. Aki fanyalog vagy irigy vagy sajnálja, hogy nem a férfi szereplő helyében volt.

Melankolikus Mitokondrium 2017.07.11. 18:45:14

@Sallai Tibor: Kedves Tibor, köszönöm a konstruktív megjegyzéseket, tök jó, hogy a Filmvilág blogon azért nagyobb nyugiban lehet a filmről beszélni, mint a Velveten mondjuk.
Igazából nagy vonalakban mindennel egyetértek, amit írt. Első perctől voltak komoly műfaji besorolási gondjaink, és igen, az is felmerült bennünk, hogy ez nem is film. Szerintem amúgy azért az, mert a hatásmechanizmusa / dramaturgiája egy filmmé. Tök jó lett volna több fázist bevinni, folyamatos mozgással, de ha meghaltunk volna se jött volna össze, mert nem tudtunk elég kis mozgásokat csinálni hozzá. Lehetett volna egy ilyen stop-motion életérzést készíteni tárgyakkal, valamikor volt is róla szó még 2013-ban, amikor elkezdtük, de végül elvetettük. A fő ok az volt, hogy a film végül így néz ki, ahogy, az az, hogy priorizáltam a legfontosabb céljainkat, ez pedig: a pásztázó torzítását arra használni, hogy érzelmeket jelenítsünk meg. Ez pedig csak akkor működik, ha a pásztázás érthető a néző számára. Így pedig maradt a slideshow, feltéve, ha nem akarunk egy mérgezett egérként rohangászó pásztázót a vászonra, amitől mindenki agyérgörcsöt kap. :D
Ami a sztorit illeti, vad ötletelés ment, hogy legyen-e összetettebb, gyilkosságtól kezdve kínai hamisítókon át minden felmerült, de végül arra jutottunk, hogy éppen elég nehéz felfogni, mi történik, és ha még összetettebb a sztori, akkor a filmnyelv inkább teszi tönkre a hatást, mint elősegíti. Plusz kellettek az érzelmek, a torzítás miatt ugye. Úgyhogy igen, szerintünk is a sztori minimum megkérdőjelezhető erősségű. Ami első sorban érdekelt minket, az a fura filmnyelv kihasználása, kidolgozása, és a hatások elérése látszólag értelmetlen eszközökkel. Az, hogy azt írja, technikai bravúr, kísérleti film, számomra nagy dicséret abszolút, többet nem is remélhettem volna! KT

Melankolikus Mitokondrium 2017.07.11. 18:50:25

@Jóska Pista: sajnáljuk, ha nem tetszett. igen, a filmnek vannak limitációi, főleg a filmnyelv miatt, meg kell próbálni úgy nézni, hogy hát ez egy lefojtott dolog nagyon, kevés dolgot lehet kifejezni. De legközelebb jobban fogunk igyekezni, reméljük, az jobban fog tetszeni!

Melankolikus Mitokondrium 2017.07.11. 18:51:55

@exterminador: sajnáljuk, ha nem tetszett. igen, a filmnek vannak limitációi, főleg a filmnyelv miatt, meg kell próbálni úgy nézni, hogy hát ez egy lefojtott dolog nagyon, kevés dolgot lehet kifejezni. De legközelebb jobban fogunk igyekezni, reméljük, az jobban fog tetszeni!

Melankolikus Mitokondrium 2017.07.11. 18:53:01

@H?P?: Arról, hogy a film hogyan készült, hosszan írunk a blogon, amit a cikk is említ, esetleg érdemes elolvasni. Amúgy nem gondolom, hogy bárki túlzottan élvezte a forgatást, bár az idő mindent megszépít :D KT

GallaiG 2017.07.11. 20:51:35

Egyetlen ötlet, plusz meglepetés nélkül. Azért örülök, hogy kaptak rá díjakat.
Két részt abszolút nem értek: másfél percnél és a hatodik percnél a félperces sötétséget.

schawo2 2017.07.11. 21:50:15

Nekem nagyon tetszett. Az ötlet, a történet és a megvalósítás is. Teljesen átjött az üzenet, a két fekete időszaké is. Köszi.

McKinney 2017.07.12. 00:49:29

hülye index, pont úgy törte a címet, és nem vettem észre a "fénymáso-" tagot ezért kattintottam

Burpi Turpi 2017.07.12. 08:36:08

Hát nem is tudom. Számomra nulla. De még értelmét sem látom

Melankolikus Mitokondrium 2017.07.12. 09:01:19

@GallaiG: Valóban nem gondoljuk, hogy a világ legjobb filmje lenne, főleg az ötlet filmnyelvi kivitelezéséről volt szó. A végére azért beiktattunk egy részt, amit plusz meglepetésnek szántunk. Ami a sötétségeket illeti, akkor épp senki nincs a gépnél / nem fénymásol, ezért nem is látszik semmi. Első perctől tudtuk, hogy ennyi sötétség egy filmben azért elég para, de ez egy kísérlet, és nem akartunk kompromisszumokat kötni. a sötétet zörejben próbáltuk meg felhozni, hogy ne legyen unalmas KT

Melankolikus Mitokondrium 2017.07.12. 09:02:07

@schawo2: Örülünk, ha tetszett! :D Jó érzés elégedett kommenteket olvasni az után, hogy évekig szenvedtünk a film készítésével, és gyakran azt hittem, soha nem lesz kész / senkit sem fog érdekelni:D KT

Melankolikus Mitokondrium 2017.07.12. 09:02:39

@McKinney: basszus tökre megértem, hogy ez azért így csalódást keltő volt :DDDD KT

FPéter 2017.07.12. 09:30:36

@Sallai Tibor: három évig húzni egy aktust? nem sajnálom :)

Melankolikus Mitokondrium 2017.07.12. 11:28:51

@FPéter: Sajnos dolgozni is kellett közben, de azért jó kis hossz az, igen :D KT

Melankolikus Mitokondrium 2017.07.12. 11:29:51

@In Motion: Köszönöm szépen, örülök, ha tetszett! KT

agarik 2017.07.14. 14:03:21

Úgy 2:20-tól jó. De addig.

A fénymásoló ugyebár nem fényképezőgép, szóval miért is látjuk az arcukat mikor csak állnak a gép mellett?
A dolog elmenne HA a gép nem feketét mutatna mikor nincs használatban, hanem a szoba képét (a plafont,meg ami még sikerül belevinni).

Szintén értelmetlen az eleje. Az 1. perc jó, de utána miért bámulunk semmihez nem kötődő értelmetlen grafikonokat, hogy aztán az illető amúgyis kimenjen? Miért nem az van hogy A-karakter bent van, és az első perc amit ő legit fénymásol, akkor bejön B-karakter, és egymásnakesnek?

Ez így... E for Effort.

Melankolikus Mitokondrium 2017.07.15. 08:42:47

@agarik: Kedves Agarik, sajnálom, ha nem annyira jött be a film bár lehet van rosszabb az E-nél :)
A filmen csak akkor látjuk az arcukat, amikor a gép felett vannak, akkor nem, amikor mellette. Meg sem próbáltuk mozgatni / dönteni a fénymásolót, először is mert száz kiló, másodszor pedig mert nem is lett volna értelme.
Ami a plafont illeti, valóban király lett volna mutatni, de sajna nincsen olyan szenzor a földön, ami odáig föllát. Lényegében így is műtősfénnyi lámpát kellett a fénymásoló mellé tenni, hogy fellásson arra az egy méterre, ahol a szereplők vannak, de ott már vadul veszítettünk élt is. Mindezt úgy, hogy kifejezetten drága szenzorú gépünk volt. Szóval ha van egy jó fénymásolód, amit rommá világítasz, akkor kapsz egy kb egy méteres teret, amiben lehet játszani, minden más bizony fekete lesz.
Ami a dramaturgiát illeti, hát ez már inkább ízlésbeli kérdés. Az elején a grafikonok egy felvezetést adnak a későbbi eseményekhez, első fordulóponton jönnek be a karakterek. Amúgy én is azt hittem, hogy a filmet a legtöbben a szextől fogják szerezni, de olvastam olyan kommenteket is, hogy pont a grafikonos rész a jó, utána meg nem. Minden esetre köszi, hogy megnézted! KT

agarik 2017.07.15. 13:37:37

@Melankolikus Mitokondrium: Gyermekem, most fénymásolsz vagy filmet csinálsz?

Másik: De, látjuk őket ahogy ott állnak: 1:43-2:12. Nincsenek a fénymásolón. Tehát felmerül hogy miért kell ez, és/vagy miért kell a feketeség.

Harmadik: A dramatiurgia NEM ÍZLÉS KÉRDÉSE (nem csak). A dramaturgia építi fel a nézőben az élményt. Magadnak otthon persze arra recskázol amire akarsz,de ha filmet csinálsz leszel szíves normálisan hozzáállni. Különben úgy jársz mint George Lucas vagy Eddie Murphy, akik addig voltak jók amíg mások fel tudták hívni a hülyeségeikre a figyelmet. Csak ugye nektek még kezdeti karrieretek sincsen hogy kitartson még pár évtizedig, maximum a korrupt államban reménykedhettek akiket át tudtok verni pár díjjal.

Nagyon tudnám javasolni hogy vágjátok újra legalább az elejét mintha a nő fénymásolgatna, és nem lenne C szereplő akinek nincs köze a történethez.
A másik részéhez persze már késő hozzányúlni nyilván :( Bár egy számítógépes talán még meg tudná effektelni.

Btw, E-nél nincs rosszabb érdemjegy. Azaz 1-es. De ha még kötözködtök és elszállt művészpalántaként folytatjátok a működést, lesz rosszabb: jegyet sem adok. Felírom majd a pici neveteket, és ha ott lesz egy stáblistán, jól nem nézem meg a filmet.
Addigis javaslom menjetek vissza megtanulni mi is az a FILM, és nem leragadni kizárólag egyetlen technikai megoldásnál.

Még egyszer: a film ötlete és a technikai megoldásra építés bejött. Az nem tetszik hogy amatőr hiba van a dramaturgiában, illetve elfeledkezett a "művész" arról hogy filmet forgat nem performanszt. No meg a hozzáállás ugye miszerint ti mindent jobban tudtok, soha semmi hibát nem követhettek el. Pfff.

Melankolikus Mitokondrium 2017.07.15. 13:58:14

@agarik: Fű, azért én igazán igyekszem ehhez a beszélgetéshez pozitívan és nyitottan hozzáállni, de azért nem teszed egyszerűvé ezzel a stílussal :)
A kérdéses időben valóban nincsenek a fénymásolón, felette állnak, talán egy méter magasságban. Azért is olyan életlenek.
Ami a többi részt illeti, nyilván mi is meg tudtuk volna effektelni, mivel egy animációs stúdió vagyunk, akik VFXet / animációt gyártanak. A koncepció azonban pont az volt, hogy visszafogjuk magunkat, nem nyúlunk bele a képekbe, hiszen azzal önmagunkat és a nézőt is átvertük volna. Valamikor ez nem gond, de ha ez a film komolyan veszi magát és fénymásolófilmként kommunikál, akkor nyilván nem lehet tele Photoshoppolt képekkel.
Ami a tempót illeti, valóban nem a leggyorsabb, de ezt éreztük megfelelőnek, nyilván rengeteg vágási / átütemezési fázison átment, mire elnyerte végleges hosszát.
Ami a többi részt illeti, szerintem nem szükséges rájuk érdemben reagálnom. Egyáltalán nem gondolom, hogy mindent jobban tudnék, vagy semmilyen hibát nem követnék el, egyszerűen csak nyilván oka vannak annak, hogy a filmben mi miért van úgy, és ezekre az okokra próbáltam felhívni a figyelmet. Ezekkel nem kell egyetérteni.
Több filmet garantáltan nem csinálunk fénymásolóval, szóval lehet, hogy a legközelebbi jobban fog neked tetszeni! További szép napot! KT