Filmvilág blog

Itt a novemberi Filmvilág!

2016. november 02. - filmvilág

fv11.jpgESTERHÁZY PÉTER
Esterházy prózájának mozivászonra idézésére mindössze négy egész estés kísérlet történt: Idő van, Tiszta Amerika, Anna filmje, Érzékek iskolája. A szó és a kép közötti aláaknázott határsáv átjárása rendezőt próbáló feladat, különösen, ha az író a nyelv kivételes művésze. Az Esterházy-könyvek nem egyszer pár mondatban összefoglalható eseményeivel a filmrendezőnek nincs könnyű dolga.

Forgách András: Házymozi (Esterházy-adaptációk)
Molnár György: Péter filmje (Esterházyra emlékezve)

BÓDY GÁBOR
Hegyi Zoltán: A kozmosz gerillája (Bódy Gábor)
Lichter Péter: Tengerentúli hullámhosszon (Bódy experimentalizmusa)
Czirják Pál: Második tekintet (Pieldner Judit: Szöveg, kép, mozgókép…)

MAGYAR MŰHELY
Soós Tamás Dénes: „Felvállaltam a közvetítő szerepet” (Beszélgetés Varga Ágotával)
Bilsiczky Balázs: „A létezés is többszólamú” (Beszélgetés Sopsits Árpáddal)

FILM NOIR
Két noir-koncepció versenyez egymással minden korban, más-más megfogalmazásban, melyeket alapvetően a szerzőiség fogalma határol el egymástól: egyik szerint a film noir olyan korstílus, amelynek szerzői alkotói egységes módon reflektáltak koruk társadalmi valóságára – másik esetben egy frissen egységbe szerveződő tematikai séma a bűnügyi műfajcsoportban, ami áldozathősétől megvonja a bűntelenség pozitív vonását és a bűnhődést állítja középpontba.

Pápai Zsolt: Nincs holnap (A film noir műfaji családfája – 3. rész)
Roboz Gábor: Minden fekete (A noir-címke)
Varró Attila: Kettős árnyék (Noir és szerzőiség)

KETTÉOSZTOTT AMERIKA
A Donald Trump-jelenség elválaszthatatlan a médiától: üzleti karrierjét – az apjától kapott dollármilliókon túl – jórészt azzal alapozta meg, hogy személyiségéből brandet épített. Kampánya behozhatatlan előnnyel indult: pont azokat a tulajdonságait hasznosította riválisaival szemben, amelyek korábban ideális valóságshow-szereplővé tették: arroganciáját, agresszivitását, nárcizmusát.

Baski Sándor: A reménytől a rettegésig (Amerika választásai)
Sepsi László: Ellenpont nélkül (Oliver Stone: Snowden)
Benke Attila: Piszkos hetes (Antoine Fuqua: A hét mesterlövész)

FESZTIVÁL
Schubert Gusztáv: Szemet szemért (Velence)
Baski Sándor: Beilleszkedési zavarok (Cinefest – Miskolc)
Horeczky Krisztina: A mi nagy hasznunkra (BIDF – Budapest)

FILM/REGÉNY
Pethő Réka: Burton, ha diktál (Ransom Riggs: Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei)
Varga Zoltán: Sólyomszárnyak suhanása (Tim Burton: Vándorsólyom kisasszony…)

KRITIKA
Kránicz Bence: Nincs orvosság (Jean-Pierre és Luc Dardenne: Az ismeretlen lány)
Forgács Nóra: Rémségek kicsiny öble (Bruno Dumont: A sors kegyeltjei…)
Kovács Gellért: Nyelvében él (Denis Villeneuve: Érkezés)

TELEVÍZIÓ
Kolozsi László: Nem felejthető (Tasnádi István: Memo)

A címlapon: Bruno Dumont: A sors kegyeltjei … meg a többiek (Juliette Binoche) – A Mozinet novemberi bemutatója.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr7511922753

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása