Filmvilág blog

Itt a márciusi Filmvilág!

2015. március 01. - filmvilág

fv1503.jpgOLASZ POLIP
A legendárium szerint a szicíliai szervezett bűnözés a hódítókkal szembeni ellenállásból nőtte ki magát. A világháborút is túlélő feudális földbirtokrendszer tette lehetővé, hogy a maffia közvetítőként működjön: Don Corleone szintén közvetít, és „szemet szemért” alapon, ótestamentumi igazságot oszt (kivéve, ha az újkori bosszúért többet fizetnek), valamint a helyi olasz közösség érdekeit ápolja. A valóság kevésbé romantikus.

Nevelős Zoltán: Szemben az erőszakkal (Olaszország ólomévei)
Bikácsy Gergely: Maffia-átvilágítás (Francesco Rosi 1922-2015)
Csiger Ádám: Minden maffiózó rohadék (Gomorra-sorozat)
Soós Tamás: „A pisztoly marad, hozd a canollit!” (A maffia Amerikában)

U.S. ARMY VS. DJIHAD
„Három kategóriában vagyunk világelsők: bebörtönzött állampolgárok aránya, felnőttek, akik hisznek az angyalokban, illetve védelmi kiadások terén.” – sorolja indulatosan a Híradósok-sorozat főhőse a hozzá intézett kérdésre (Miért Amerika a világ legnagyszerűbb országa?). Aaron Sorkin figurája egy generáció frusztrációjának ad hangot: az Egyesült Államok 2001 óta folyamatosan háborúban áll.

Géczi Zoltán: Aszimmetrikus hadviselés (Amerikai terrorellenes háborúja)

FRANCIA MULTICOLOR
Barkóczi Janka
: Meseváros végzete (Abderrahmane Sissako: Timbuktu)
Jean-Christopher Ferrari – Grégory Valens: Emberek ők is (Beszélgetés Abderrahmane Sissakóval)
Szatmári Zsófia: Kirepülni szabad (Party Girl, Csajkor, Küzdők)
Ádám Péter: A humor mártírjai (A Charlie Hebdo-per)

MAGYAR MŰHELY
Sándor Tibor
: A paraszti sors változásai (Vidéki Magyarország 1945-1989 – 3. rész)

OROSZ HISTÓRIA
Geréb Anna
: Az utolsó orosz zsidó nemes (Eisenstein tabui)
Veress József: „A múltat be kell vallani” (Egy orosz filmtörténeti szöveggyűjteményről)

SVÉDKESERŰ
Roy Anderson trilógiája, bevallottan kozmikus projekt. A statikus megidézett svéd mindennapok fölött folyamatosan az emberlét értelmének kérdőjele lebeg. A létezés keserűsége és kilátástalansága Anderssonnál nem az elkerülhetetlen halál vetette árnyék, hanem az élni nem tudás előidézte tragikomikus gyötrelem, ami olyan abszurd, hogy már csak kiröhögni lehet.

Vince Teréz: „Nézd legott komédiának…” (Roy Andersson: Egy galamb leült egy ágra…)
Varró Attila: Álomjáték (Júlia kisasszony-adaptációk)

FILM/REGÉNY
Sepsi László
: Szigorúan ellenőrzött gyönyör (E. L. James: A szürke ötven árnyalata)
Vajda Judit: Gyógyíthatatlanul romantikus (Sam Taylor-Johnson: A szürke ötven árnyalata)

KRITIKA
Kovács Bálint: Dinnyeleves újhagymával (Ujj Mészáros Károly: Liza, a rókatündér)
Fáber András: filmet rendezni (Alain Resnais: Szeretni, inni és énekelni)
Kránicz Bence: A simlis és a szende (Tim Burton: Nagy szemek)

KÖNYV+DVD
Murai András
: Örömtankönyv (Varga Balázs: Pálfi György – Final Cut)
Gelencsér Gábor: Puszták képe (Szekfű András: „Magánkalóz a filmdzsungelben”) 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr747231309

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása