Filmvilág blog

Moziba hívogat a lánycsapat

Interjú a Csajok rendezőjével

2014. december 19. - P. Szabó Dénes

Nagy port kavart nyáron a Csajok (Bande De Filles) Franciaországban, mely szinte csak fekete lányszereplőket vonultat fel. A LUX-díj átadása előtt találkoztunk Célinne Sciamma rendezővel Strasbourg-ban, az Európai Parlamentben.

celinne_sciamma.jpgFilmjében egy fiatal lány egy háromtagú csajbandához csatlakozik. A történet szinte bármelyik fiatallal megeshetett volna, Ön mégis fekete lányokkal forgatott. Mi volt az indok?
A Csajok szerintem egy klasszikus így jöttem történet, a szereplők bárkik lehettek volna. A filmemben én nem fekete lányokról szeretnék mesélni, és arról hogy miként élnek, hanem a mai, külvárosi francia fiatalokról. Arra voltam kíváncsi, milyen a fiatalság. És úgy éreztem, a francia filmekben kevés fekete szerepel, ami meglepő, így elhatároztam, majd az enyémben lesznek.

Ennyire kevés fekete színész lenne a francia filmekben?
Igen. Leginkább vígjátékokban szerepelnek, és főleg férfi színészek. A Csajok az első, csak feketéket felvonultató francia film.

Az egész francia filmtörténetben?
Igen.

Akkor az Ön filmje politikai tettként is felfogható.
Persze. De akár lehetett volna a filmemben egy fehér, egy ázsiai és egy fekete lány, és akkor talán kevésbé lett volna polémikus az alkotás. Mindig ezt csinálják a rendezők: megszállottan ábrázolják a sokszínűséget. Szerintem azonban a sokszínűség nem tökéletes kis olvasztótégelyekből áll. Inkább arról van szó, hogy ki milyen szerepet tölt be a társadalomban. Egy filmben nem kell a különböző etnikumok arányát tökéletesen kiegyensúlyozni, az senkit sem érdekel.

Vannak fekete barátai?
Igen, de naponta látok fekete lányokat az utcán, és szerintem lenyűgöző karakterek.

Hogyan ismerte meg a fiatal lányok mindennapjait?
Megismertem a színészeimet, előtte pedig sokat castingoltunk: megnéztem a lányokat, megfigyeltem hogyan nevetnek, milyen vicceket mesélnek egymásnak. Azt pedig tudom, hogyan szórakoznak a lányok, hiszen én is az vagyok. Nem volt semmi furcsaság, amit meg kellett volna értenem. Ha valaki fiatalokról készít filmet, a lényeg, hogy energikus legyen a fiatal csapat.

A francia közönség hogyan reagált a filmjére?
Elmentek a moziba. Mi arról álmodoztunk, hogy a fiatalság újra bemegy a moziba, amit amúgy sosem szoktak. De megtették.

csajok.jpg

Tehát visszatértek a mozihoz.
Vagy lehet, hogy először mentek be. Mármint a francia fiatalság látogatja a mozit, de nem a művészmozit.

És milyen volt a reakció?
Vegyes volt. Egyes emberek nagyon örültek, másokat zavart a film. Vagyis inkább az, hogy egy fehér nő fekete lányokról rendez filmet. Nagy a felelősség: ezeket a lányokat szinte csak az én filmem mutatja be Franciaországban. A hazánkban kevés fekete lányról készül film, így nagy volt a súly a vállamon.

A Csajok főhősére is nagy súly nehezedik, hiszen a bandába kerülve meg kell találnia saját magát. Mit gondol, egy mai francia nőnek nehéz magára rálelnie?
Nemcsak ma nehéz, mindig is az volt. És szerintem a férfiaknak is nehéz megtalálniuk magukat, de ők a dominánsak a társadalomban, ők az elnyomók.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr516996841

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása