Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

HTML

Rólunk

Ez a Filmvilág folyóiratának hivatalos blogja. A szerzőkről.

Kérdések, megjegyzések, javaslatok, sajtóanyagok: email.










Hirdetés

Ajánlott olvasmány

Kiemelt posztok

Utolsó kommentek

Partnerek

Kulcsszavak

3d (6) 9/11 (1) abszurd (7) adam elliot (1) adaptáció (37) afrikai (1) ajánló (33) akció (144) áldoku (1) alfredson (4) almodovar (3) alsó polc (20) altman (2) amenabar (1) andrea arnold (2) anger (1) ang lee (3) anilogue (7) animációs (77) anime (1) annecy (1) antal nimród (4) antonioni (1) aranypálma (1) aronofsky (6) audiokommentár (2) ausztrál (1) avary (1) a hét videója (34) banksy (1) barry levinson (1) baumbach (1) bbc (1) beauvois (2) bennett miller (1) bergman (1) bestof2013 (24) bestof2014 (2) beszámoló (19) beszélgetés (4) bigelow (4) billy wilder (1) blatty (4) blaxploitation (5) blomkamp (3) bob dylan (1) bogdanovich (2) bollywood (1) bong joon-ho (2) bong joon ho (1) bonnie akták (15) boorman (2) börtön (1) box (1) branagh (1) brian depalma (1) brit (1) bruce springsteen (2) budapest (1) bulvár (1) burton (3) busho (6) cannes (9) caper (3) ceylan (1) cgi (1) chabrol (1) chambara (1) chan wook (2) chaplin (2) charlie kaufman (1) chow yun fat (1) christopher nolan (6) chris marker (1) chytilová (1) cigányság (1) cinefest (26) cinepécs (5) clint eastwood (8) clooney (1) coen testvérek (12) coming of age (1) corbucci (1) cormac mccarthy (1) costa gavras (2) családi (3) cuarón (1) cyberpunk (2) dán (1) danny boyle (2) daráló (36) dardenne (2) david ayer (1) david cronenberg (6) david cross (1) david lynch (19) del toro (3) demy (1) depalma (1) design (1) de niro (1) de sica (1) dialektus (1) dokumentumfilm (79) dokureality (1) dráma (283) dramedy (9) drive (1) drog (4) ducki tomek (1) dumont (1) duncan jones (1) dupieux (2) dvd (3) dvdkritika (2) edgar wright (1) egoyan (2) elemzés (289) életrajzi (33) elias merhige (1) elmore leonard (2) előadás (9) előzetes (6) eltűntnek (1) eltűntnek nyilvánítva (23) eredet (1) erotikus (5) esszé (28) eushorts (2) exploitation (16) fábri zoltán (2) fájlcsere (3) fantasy (22) fan art (1) fatih akin (1) feature (98) fekete komédia (3) ferrara (1) festmény (2) fesztivál (34) filmelmélet (5) filmelőzetes (207) filmesszé (1) filmfesztivál (36) filmfesztival (1) filmhét (11) filmipar (2) filmklub (29) filmkritika (281) filmrészlet (13) filmszakma (2) filmszemle (1) filmtechnika (8) filmtörténet (17) filmvilág (1) filmzene (1) film noir (7) fincher (6) fliegauf (1) főcím (4) folyóirat (3) forest whitaker (1) forgatókönyv (5) fotó (2) francia (7) francis ford coppola (2) frankenheimer (1) friedkin (4) fulci (5) futball (7) gaspar noé (3) gengszter (7) george lucas (6) gervais (5) giallo (1) gigor (1) gilliam (3) glazer (3) glossza (3) godard (4) gondry (5) gorillaz (1) greenaway (1) gus van sant (4) guy ritchie (1) gyász (1) háborús (18) hajdu (3) hajdu szabolcs (2) haneke (2) harcművészeti (20) határsáv (7) háttérkép (44) hbo (3) heath ledger (1) heist (6) heroic bloodshed (1) herzog (4) heti tévéajánló (112) hillcoat (2) hír (244) hirdetés (1) hitchcock (5) hollywood (6) hongkong (1) hongkongi (1) hong sang soo (1) honlap (1) horror (78) hot chip (1) humor (22) iannucci (1) ifjúsági (1) iglesia (1) inarritu (4) interjú (39) interjúfilm (1) irónia (2) izraeli (1) jakubisko (2) jakuza (2) james cameron (2) james gandolfini (1) jancsó (7) jankovics (2) japán (11) jared hess (1) jarmusch (5) jason lee (1) játék (26) játek (1) jatek (1) jegyzet (3) jelenet (4) jeunet (4) jj abrams (1) jodorowsky (3) jody hill (1) joe dante (1) joe wright (1) johnny depp (1) johnny to (1) john carpenter (1) john ford (2) john hughes (1) john michael mcdonagh (1) john sayles (1) john wayne (2) john woo (3) jó tudni (2) július (1) június (1) káeurópa (2) kaff (1) kaland (16) katasztrófafilm (5) kaurismaki (2) kém (5) kenyeres (1) ken russell (4) képregény (1) képregényadaptáció (9) kevin macdonald (1) kevin smith (1) kiállítás (3) kiáltvány (1) kiarostami (2) killers (1) kim ji woon (1) kim ki duk (5) kínai (1) kísérleti (13) kisjátékfilm (5) kitano (2) klasszikusok (4) klip (25) köbli norbert (1) koltai lajos (1) koncert (6) koncertfilm (3) koncsalovszkij (1) könyv (44) konyv (2) könyvkritika (20) könyvrészlet (1) koreai (20) korine (2) kormákur (1) kosztümös (1) krimi (91) kritika (23) kubrick (6) kultuszfilm (13) kuroszava (2) kusturica (1) kvíz (7) lanyi janos (38) larry clark (1) legenda (1) lehane (2) lengyel (1) leone (1) le carré (1) linklater (1) lista (5) listamánia (7) loach (2) louis ck (1) lugosi (1) luhrmann (2) macdonald (2) macfarlane (1) maffiafilm (1) maffiózók (1) magyar (221) magyar filmhét (1) makk (1) malick (5) marketing (1) martin mcdonagh (1) mathieu kassovitz (1) mátyássy áron (1) mcqueen (5) média (6) mediawave (5) melodráma (4) melville (1) menzel (1) mese (6) metropolis (2) michael mann (5) michael moore (4) miike (2) mike judge (1) mike leigh (3) mike nichols (1) miklauzic (1) mindfuck (1) misztikus (3) mítosz (2) mix (3) miyazaki hayao (3) mobil (1) mockumentary (1) mocumentary (1) montázs (3) morricone (1) mozi (1) moziklip (35) mundruczó (3) musical (2) napi tévéajánló (1141) nekrológ (26) némafilm (3) német (3) neo noir (8) net tévé (1) nicolas winding refn (12) ninja (2) nolan (1) nyeremény (19) nyeremeny (1) nyilvánítva (1) olasz (1) oliver stone (7) olvasói levél (1) olvastuk (11) önreflexió (17) operatőr (2) orosz (2) oscar (14) oshii (1) összeállítás (72) osztrák (1) ozon (2) özpetek (1) pados gyula (1) pakula (1) pálfi györgy (4) pályázat (7) panahi (2) pankráció (1) park chan wook (3) paródia (3) paul haggis (3) paul thomas anderson (3) payne (3) peter bogdanovich (1) peter jackson (2) peter morgan (1) phillip noyce (1) pilkington (2) pilot (1) piszkos12 (27) plakát (10) póker (1) polanski (5) politika (7) pornó (2) portré (54) posztmodern (7) poszt apokalipszis (10) premier (182) prizma (3) programajánló (25) puskás (1) radu jude (1) reitman (1) reklámfilm (10) remake (12) részlet (3) retro (1) reygadas (1) rian johnson (4) richard kelly (4) ridley scott (4) rip (2) riport (4) road movie (3) roast (1) robert (1) robert rodriguez (2) roger ebert (1) román (9) romanek (1) romantikus (30) romero (2) romkom (2) rövidfilm (77) ryan fleck (1) sajtóközlemény (102) sajtótájékoztató (1) salles (1) sam mendes (1) sára sándor (1) saul bass (1) scarlett johansson (1) schlesinger (1) schrader (3) sci fi (67) scorsese (14) sean ellis (1) seidl (2) shane carruth (1) showműsor (1) sidney lumet (7) sitcom (4) skandináv (1) snyder (1) soderbergh (7) sofia coppola (5) sopranos (1) sorkin (2) sorozat (71) sorrentino (2) soundtrack (2) south park (1) spagettiwestern (3) spanyol (3) spielberg (7) spike jonze (5) sport (16) standup (14) steampunk (2) stephen chow (1) stop motion (5) storyboard (1) strickland (3) švankmajer (2) svéd (2) szabó istván (1) szatíra (28) szemző (1) szerzői (1) szex (2) színház (1) szinkron (1) szkeccs (4) szkeccsfilm (4) szolgálati közlemény (89) szörnyfilmek (3) szuperhős (4) szürreális (7) tánc (1) tarantino (107) tarantino nyomaban (21) tárca (3) tarr (5) tarsem (2) taviani (1) teaser (2) televízió (14) teljes film (44) természetfilm (1) tévéajánló (126) tévéfilm (1) tévékritika (10) tévésorozat (14) thriller (130) tímár péter (1) tim burton (4) tinédzser (1) tisztelgés (1) titanic (9) tobe hooper (1) todd solondz (2) tom hooper (1) tony scott (3) top50 (5) toplista (36) toplista 2012 (5) toplista 2013 (6) tornatore (2) török ferenc (2) történelmi (6) tóth barnabás (1) trailerkontroll (1) trash (1) trivia (3) truffaut (7) tsukamoto (2) tudósítás (10) tűzvonalban (1) twitter (1) tykwer (5) új (489) újhullám (1) új hollywood (3) utópia (1) választás (1) vallás (6) válság (2) vámpír (8) végefőcím (1) velence (1) vetítés (10) vfx (1) videoesszé (2) videójáték (3) videoklip (42) vígjáték (119) villeneuve (1) vincent gallo (1) vince gilligan (1) vita (1) vitacikk (1) vod (2) vonnegut (11) von trier (11) vranik (1) wachowski (4) waters (1) web 2.0 (5) weerasethakul (2) welles (1) wenders (2) werk (14) werner herzog (5) western (40) wes anderson (9) wheatley (1) william friedkin (2) winding refn (1) winterbottom (2) wong kar wai (4) woody allen (11) workshop (1) zeitlin (2) zene (28) zenés (2) zhang yimou (2) zombi (7) Címkefelhő

Naptár

október 2014
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  <
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Homeland – A belső ellenség

Az elnök sorozata

2013.07.22. 09:10 - Baski Sándor


Szólj hozzá! | Címkék: elemzés thriller új dráma tévésorozat daráló


Obama kedvenc szériája sikeresen frissítette fel a paranoiafilmek és kémthrillerek klasszikus alaphelyzetét.

George W. Bush elnökségével párhuzamosan futott a szintúgy nyolc évadot megért 24, amely a korszak talán leghűbb popkulturális leképeződése volt. A sorozat főhőse, a rettenthetetlen Jack Bauer a legdrasztikusabb eszközök bevetésétől sem riadt vissza, hogy megvédje hazáját az elvetemült terroristáktól. Mint utólag kiderült, maga Bush is a széria rajongói közé tartozott, ami aligha meglepő, tekintve, hogy a 24 konklúziója tökéletesen rímelt a terror ellen globális háborút indító kormányzat ki nem mondott, de következetesen képviselt alapelvére – a cél szentesíti az eszközt.

homeland2.jpg

Az immár második ciklusát töltő Barack Obama is megtalálta a saját sorozatát. Az ő abszolút kedvence a Homeland, amelyet – az anekdota szerint – meg is vásárolt DVD-n, majd a színészekkel dedikáltatta a lemezt. A férfi főszerepet alakító Damian Lewis az alábbi ajánlás kíséretében szignózta a kiadványt: „Egyik muszlimtól a másiknak”, utalva ezzel arra, hogy míg a színész a fikció világában egy muszlim hitre áttért hazaárulót játszik, addig Obamát a kevésbé iskolázott amerikaiak jelentős része máig egy magát kereszténynek hazudó muszlimnak tartja. Ez a pikáns áthallás egyben rá is világít arra, miért aratott a Homeland – A belső ellenség eddigi két évada osztatlan nézői és kritikai sikert.

A sorozat alapötlete elviekben nem túl korszerű. A hidegháborús paranoiával együtt a kémthrillerek alvó ügynökei is kimentek a divatból. Ami A mandzsúriai jelöltben még ijesztően reális szcenáriónak tűnt, az ma a legkevésbé sem hiteles – arab ügyért harcoló fehérbőrű terroristák csak a politikai korrektségre kínosan ügyelő produkciókban léteznek. Az Obama személyét – és az amerikai muszlimokat – övező bizalmatlanság azonban azt tanúsítja, hogy ha nincsenek is belső ellenségek, igény azért lenne rájuk.

homeland1.jpg
A Homeland alapszituációja mégsem az újraéledni látszó kollektív paranoia kielégítése miatt működik igazán, hanem mert az alkotók komolyan vették a ponyvaregények lapjaira kívánkozó ötletet, és papírmasé figurák helyett többdimenziós karaktereket teremtettek. Az iraki fogságból 8 év után hazatérő Nicholas Brody őrmester nem a 24 kérlelhetetlen terroristáinak rokona, hanem egy traumatizált hús-vér alak, aki legalább annyira össze van zavarodva, mint az őt halottnak hívő családja. Ellenlábasa, a rá kezdettől gyanakvó CIA-ügynök sem éppen egy Jack Bauer: míg a 24 főhősét soha nem kínozták morális dilemmák, és mindig pontosan tudta, ki az ellensége, addig Carrie Mathison (Claire Danes) folyamatosan vívódik, olyannyira, hogy végül szó szerint beleőrül a nyomozásba.

A sorozat realizmusa persze viszonylagos. Az izraeli Hatufim, amelyről mintázták, sokkal inkább eleget tesz ennek a követelménynek. Az eredeti változatban nem egy, hanem két fogságba esett katona tér vissza a családjához 17 évnyi távollét után. Az amerikai helyzettel ellentétben Izraelben a hasonló esetek meglehetősen gyakoriak – nagyjából 1500 egykori hadifogoly él az országban – a sorozat pedig a jelenség súlyához mérten foglalkozik mind a hazatérők visszailleszkedési nehézségeivel, mind a családtagok gyökerestől felforgatott életével; a hétköznapi drámák mellett a thriller szál gyakorlatilag háttérbe szorul. Bár a Homeland is érinti ezeket a problémákat, a legalább tíz karaktert mozgató Hatufimmal szemben inkább Brody és Carrie figurájára fókuszál, a drámai feszültséget így elsősorban kettejük állandóan változó kapcsolata biztosítja.

A sorozat írói nehezen tagadhatnák le, hogy korábban a 24 stábjában dolgoztak – a dramaturgiai fordulatok helyenként Jack Bauer kalandjait idézik –, egyelőre azonban sikerült megtalálniuk a thriller és a pszichológiai dráma közti megfelelő egyensúlyt. Míg a 24 formátumából fakadóan minden epizódban prezentálniuk kellett több bombasztikus csavart, ami hosszútávon komolytalanná tette a sorozatot, addig a Homeland jóval ráérősebb tempója mellett a szereplők elmélyítésére is jut idő, ennélfogva a cselekmény fordulatai sem tűnnek annyira abszurdnak. Jótékony hatással van a széria hitelességére az is, hogy az alkotók láthatólag nem időhúzásra építenek, nem akarják hosszú évadokon át önmagukat ismételni. Inkább a nézői elvárásokkal játszanak: előbb felmutatják, majd – rendszerint a következő epizódban – félredobják a kínálkozó kliséket, így szinte lehetetlen kiszámítani, milyen irányba görgetik tovább a történetet.

A lényeget lecsupaszítva persze a Homeland is arról a kérdésről szól, amiről a 24: hogyan és milyen áldozatok árán tudja megvédeni magát Amerika a terrortól? A két sorozat között „mindössze” annyi a különbség, amennyi a Bush-korszak és az Obama-éra közt: míg előbbi fekete-fehérben láttatta a világot és egyszerű válaszokat kínált, addigi utóbbi ugyanazokat a célokat jóval kifinomultabb eszközökkel próbálja elérni.

 

A cikk először a Filmvilág 2013. márciusi számában jelent meg.

A bejegyzés trackback címe:

http://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr365417948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.