XANTUS
Diorissimo, Női kezekben, Eszkimó asszony fázik: a 80-as évek elején egy nagy tehetség töretlen kibontakozásának voltunk a tanúi. Filmjei egymásból kikövetkeztethetetlenek voltak, mégis fölépült egy határozott, mindenki másétól megkülönböztethető stílus, amely képi világában megtévesztően emlékeztetett azokra a művészeti irányzatokra, amelyek sokkal inkább New Yorkban, mint Európában voltak honosak, de ez egyetlen pillanatra sem tűnt puszta utánzásnak, mivelhogy Xantus anyanyelvi szinten beszélte a két egymástól távoli kultúra közös nyelvét.
Forgách András: Sötét csillogás (Xantus János filmjei)
Szőnyei Tamás: Törékeny történetek (A Xantus-filmek zenéi)
MAGYAR MŰHELY
Gelencsér Gábor: Szóra bírt kép (Lakatos Róbert filmjei)
Kolozsi László: A szeretet határai (Beszélgetés Szajki Péterrel)
Kolozsi László: Szorongásom, félelmem, frusztrációm (Szajki Péter: Nejem, nőm, csajom)
Kővári Orsolya: Én vagyok Só Mihály (Beszélgetés Bodrogi Gyulával)
Tornai Szabolcs: Egy árulás anatómiája (Beszélgetés Tornai Józseffel)
LÁZADÓ KAMERA
Errol Morris az egyik legjelentősebb kortárs dokumentumfilm-rendező, filmes bölcselő, aki megszállottan kutatja a természetből kiszakadt emberi állat extrém és pusztító természetét. Szuperkritikus szerző, de nem Michel Moore beledumálós-propagandisztikus módján. Morris szerzőisége – a játékfilmesekéhez fogható módon – inkább az életmű egyes darabjai közötti szoros tematikai és stiláris hasonlóságokban mutatható ki.
Stőhr Lóránt: Hit nélkül élni (Errol Morris)
Szalay Dorottya: Szervízúton (Dennis Hopper – The Lost Album)
Ruprech Dániel: Tegnap és holnap között (Az Oberhauseni Nyilatkozat)
Baski Sándor: Az ellenállás útjai (Verzió)
ANIMÁCIÓ
Az elmúlt években látványosan felértékelődtek a monstrum-karakterekre épített animációk; végtére is a rajz- és a bábfilm lényege a reanimálás. Tim Burton lidércesen szellemes bábhorrorjai, a Karácsonyi lidércnyomás, A halott menyasszony és most a Frankenweenie: Ebcsont beforr a műfaj legmagasabb csúcsai.
Varga Zoltán: Kedvenced temetője (Szörnyek a kortárs animációban)
Horváth Eszter: Átjárható dimenziók (Anilogue)
Kovács Kata: Élmezőny (Primanima)
TELEVÍZÍÓ
Kovács Gellért: A folytatás záloga (A cliffhanger)
FILM/REGÉNY
Szabó Noémi: A tigris, az Isten és a mentőcsónak (Yann Martel: Pi élete)
Vajda Judit: Csalimese (Ang Lee: Pi élete)
KRITIKA
Lovas Anna: Hushpuppy meséi (Benh Zeitlin: A messzi dél vadjai)
Sepsi László: Bővített kiadás (Peter Jackson: A hobbit: Váratlan utazás)