Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

2010 legjobb filmjei a kritikusok szerint - FRISSÍTVE!

2011. január 03. 11:00 - Baski Sándor

Best of

Lassan minden kritikus, filmes lap és blog előáll a saját évösszegző toplistájával, valami hasonlót mi is tervezünk, de előtte lássuk, milyen filmeket kedveltek idén a(z angolszász) kollégák. A Metacritic.com folyamatosan frissülő táblázatban összesíti a különféle orgánumokban publikált listákat, a tegnapi állás szerint David Fincher filmje magabiztosan vezet Darren Aronofsky, illetve Debra Granik drámája előtt. A tovább után a tekintélyesebb folyóiratok (Cahiers du Cinema, Sight & Sound), illetve a nevesebb kritikusok listáit (Roger Ebert, Jim Emerson, A. O. SCOTT) emeljük ki külön is. FRISSÍTÉS: Tarantino, J. Hoberman és a Village Voice listája is bekerült a válogatásba.


A francia Cahiers du Cinema munkatársai egyértelműen Apichatpong Weerasethakul Arany Pálmával díjazott (a magyar mozikba január elején érkező) alkotását tartják az év legjobb filmjének – minden egyéni listán szerepelt , és több mint felükön az első helyen végzett. Godard dobogós helye, a hazai pálya miatt, nem meglepő, a két animációs film bejutása inkább az. A kilencedik helyen egy kazah (!) dráma végzett, 10. pedig az a Mother lett, amely már a 2009-es Cannes-i Fesztiválon debütált, de csak idén januárban mutatták be országosan.

1. Boonmee bácsi, aki képes visszaemlékezni korábbi életeire (Apichatpong Weerasethakul)
2. Mocskos zsaru - New Orleans utcáin (Werner Herzog)
3. Film Socialisme (Jean-Luc Godard)
4. Toy Story 3 (Lee Unkrich)
5. A fantasztikus Róka úr (Wes Anderson)
6. Egy komoly ember (Joel & Ethan Coen)
7. To Die Like a Man (João Pedro Rodrigues)
8. Social network - A közösségi háló (David Fincher)
9. Chouga (aka Ainour) (Darezhan Omirbayev)
10. Mother (Bong Joon-ho)


A brit Sight & Sound kritikusai, az amerikai kollégákhoz hasonlóan, A közösségi hálót értékelték a legtöbbre Weerasethakul filmje mellett, de Godard is befért a hazai színeket képviselő Mike Leigh mellett. Feltűnő, hogy a listán három dokumentumfilm is szerepel.

1. Social network - A közösségi háló (David Fincher)
2. Boonmee bácsi, aki képes visszaemlékezni korábbi életeire  (Apichatpong Weerasethakul)
3. Another Year (Mike Leigh)
4. Carlos (Olivier Assayas)
5. The Arbor (Clio Barnard)
6= Szerelmes lettem (Luca Guadagnino)
    Winter’s Bone (Debra Granik)
8= The Autobiography of Nicolae Ceausescu (Andrei Ujica)
    Film Socialisme (Jean-Luc Godard)
    Nostalgia for the Light (Patricio Guzmán)


Az Amerikai Filmintézet (AFI) (sorrend nélkül publikált) listáján nincsenek meglepetések, hacsak a Tolvajok városának szereplését nem tekintjük annak.

Black Swan (Darren Aronofsky)
The Fighter (David O. Russell)
Eredet (Christopher Nolan)
A király beszéde (Tom Hooper)
127 Hours (Danny Boyle)
Social network - A közösségi háló (David Fincher)
Tolvajok városa (Ben Affleck)
Toy Story 3 (Lee Unkrich)
A félszemű (True Grit)
Winter’s Bone (Debra Granik)
 


Obskúrus címeket a talán legismertebb amerikai kritikus, Roger Ebert listáján sem találni, már az (kellemes) meglepetésnek számít, hogy legalább két nem angol nyelvű filmet is díjazott.

1. Social network - A közösségi háló 
2. A király beszéde
3. Black Swan
4. Szerelmes lettem
5. Winter's Bone
6. Eredet
7. Szemekbe zárt titkok
8. Az amerikai
9. The Kids Are All Right
10. A szellemíró


Ebert kollégája, a bloggerként is aktív Jim Emerson szélesebb körből merített: a koreai Mother és a görög Dogtooth mellett a 330 perces (eredetileg mini-szériának készülő), az ismert terrorista életéről szóló Carlos is bekerült.

1. Social network - A közösségi háló
2. Carlos
3. Sweetgrass
4. Mother
5. Let Me In
6. The Killer Inside Me
7. Winter's Bone
8. Dogtooth
9. The Kids Are All Right
10. Az amerikai


A New York Times kritikusa, A. O. SCOTT egy, a gazdasági válság okait boncolgató (politikai) riportfilmet tett az első helyre, de bekerült egy kínai dokumentumfilm is Banksy sajátos műfajkísérlete mellett. Lee Chang-dong elismerése is örvendetes, de kérdés, hogy miért a 2007-es Secret Sunshine-nal szerepel az idei (nálunk is vetített) Poézis - Mégis szép az élet helyett.

1. Inside Job (Charles Ferguson)
2. Toy Story 3 (Lee Unkrich)
3. Carlos (Olivier Assayas)
4. Somewhere (Sofia Coppola)
5. The Kids Are All Right (Lisa Cholodenko)
6. Greenberg (Noah Baumbach)
7. 127 Hours (Danny Boyle)
8. Last Train Home (Lixin Fan)
9. Secret Sunshine (Lee Chang-dong)
10. Exit Through The Gift Shop (Banksy)

FRISSÍTÉS!!!

A Village Voice listájára, a kötelező tételek mellett, bejutott egy francia, egy koreai és egy görög film is.

1. Social network - A közösségi háló
2. Carlos (Olivier Assayas)
3. Winter's Bone (Debra Granik)
4. A szellemíró (Roman Polanski)
5. Mások vagyunk (Maren Ade)
6. Dogtooth (Giorgos Lanthimos)
7. Fekete hattyú (Darren Aronofsky)
8. Mother (Bong Joon-ho)
9. Wild Grass (Alain Resnais)
10. Toy Story 3

Quentin Tarantino top 20-as listája több mint különös, nem csak a kritikusok által is elmeszelt popcorn-mozik (Kéjjel-nappal, Felhangolva) beválogatása miatt, de az ázsiai filmek ignorálása okán is. Sofia Coppola Somewhere című filmje annak ellenére sem került rá a listára, hogy a QT vezette zsűri idén Velencében Arany Oroszlánnal tüntette ki. Ugyanitt láthatta a rendező a Fekete hattyút is - a jelek szerint nem nyerte el a tetszését.

1. Toy Story 3
2. Social network - A közösségi háló
3. Animal Kingdom
4. Szerelmes lettem
5. Aranyhaj és a nagy gubanc
6. A félszemű
7. Tolvajok városa
8. Greenberg
9. Cyrus
10. Enter The Void
11. Ha/Ver
12. Kéjjel-nappal
13. Felhangolva
14. The Fighter
15. The Kings Speech
16. The Kids Are All Right
17. Így neveld a sárkányodat
18. Robin Hood
19. Amer
20. Jackass 3-D

A Village Voice vezető kritikusa, J. Hoberman fajsúlyosabb filmeket válogatott, listáját a 101 éves portugál Manoel de Oliveira új filmje nyitja, de jutott hely egy 180 perces román dokumentumfilmnek is.

1. The Strange Case of Angelica (Manoel de Oliveira)
2. Carlos (Olivier Assayas)
3. A szellemíró (Roman Polanski)
4. Libanon (Samuel Maoz)
5. White Material (Claire Denis)
6. Henri-Georges Clouzot's Inferno (Serge Bromberg, Ruxandra Medrea)
7. The Autobiography of Nicolae Ceausescu (Andrei Ujica)
8. The Juche Idea (Jim Finn)
9. Guy and Madeline on a Park Bench (Damien Chazelle)
10. Az Eredet utolsó 40 perce
 

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr102530441

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

purga · http://horrormirror.blog.hu 2010.12.22. 09:48:35

fú de unalmas listák, szinte mindenhol ugyanazok vannak...

beyondhell 2010.12.25. 23:41:40

Érdekes, én nem vettem észre, hogy ilyen nagyot robbant volna a Social Network, ellentétben az Inceptiont én sok táblázatban több helyezéssel feljebb toltam volna...

Konya Sándor 2011.01.03. 12:13:41

Én inkább a Social Network-öt részesítem előnyben az Inception-nel szemben. Számomra Nolan filmje az év egyik vagy talán legtúlértékeltebb filmje. Nem rossz persze, elismerem hogy jó de annyira nem tartom jónak hogy elkezdjem isteníteni. Túlságosan kimódolt és hideg. A Social Network sokkal jobban megmozgatott. Egyébként meg nálam a Black Swan vezeti a listát.

gunsmoke (törölt) 2011.01.05. 18:39:49

Az az igazság, hogy nem rossz filmek ezek, de egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy 20 év múlva is úgy fogunk lelkesedni a felsorolt filmek nagy része iránt, mint most.

Lehet, hogy én vagyok underground (amit egyébként nem hiszek), de úgy érzem, hogy a mostani filmek egyre inkább nyitnak a nagyközönség felé, különböző történeteikkel úgy, hogy egyre profibban összerakott filmeket készítenek (remek forgatókönyv, profi színészek, jó rendezés), de valahogy mégis hiányzik, hogy az alkotók a filmen keresztül fejezzék ki saját magukat, osszák meg érzéseiket, a világról alkotott képüket. Hiányzik a film, mint művészet. Hiányoznak az újfajta témák, az újfajta megközelítésmód.

Hogy lehetne ezeket a filmeket (tisztelet a kivételnek) olyan random módon kiválasztott filmek közé besorolni, mint pl. a Sunset Blvd., Der Himmel über Berlin, 2001: A Space Odyssey, The Deer Hunter, Das weisse Band, North by Northwest, Raging Bull, The Graduate, The Thing, Mulholland Drive?!

agresszív hájfej, legalább mozgott aznap valamit 2012.01.15. 21:37:03

Hát izlések és pofonok... A Serious Man nálam tarolt. A social network-öt nem értem szerintem az elmegy kategória. Az Inception meg túllihegett film.
Black swan-t tegnap néztem és elég jó, az ötlet is jó, de a főhős permanens sírógörcsét már eléggé untam. :)