Filmvilág blog

Mennyire hiteles A bombák földjén?

Az igazi bombaszakértők

2010. március 10. - Baski Sándor

A kritikusok többsége, úgy tűnik, egyetért abban, hogy Kathryn Bigelow filmje megérdemelten vált az Oscar-gála nagy nyertesévé (hat szobor, közte a legjobb filmért és rendezésért járó), miközben több szakértő szerint nem fest reális képet a bombaszakértők mindennapjairól. A korábban vagy jelenleg is hasonló osztagokban szolgáló katonák (vagy legalábbis azok, akik megszólaltak a film kapcsán), állítják: a szakmai szempontokat tekintve lehetetlen komolyan venni Kathryn Bigelow filmjét. Az EOD (Explosive Ordnance Disposal) csapatok nem furikáznak önállóan Irak utcáin egyetlen terepjáróval, harmadmagukkal, kizárólag konvojban közlekednek; a bombákat a legritkább esetben hatástalanítják puszta kézzel, messziről, robotok segítségével robbantják fel őket; a bombaszakértők nem kezdenek el mesterlövészt játszani a sivatag közepén, ahhoz nem is értenek; egyedül, gyalogosan pláne nem vágnak neki a bagdadi éjszakának, mert esélyük sem lenne a túlélésre – nagyjából ezek a főbb kifogások.  Mindezt könnyű szőrszálhasogatásnak minősíteni, hiszen Bigelow soha nem állította, hogy dokumentumfilmet készített volna, csakhogy egy olyan film esetében, amelyet éppen azért emeltek sokan pajzsra, mert ’bemutatja a háború realitásait a katonák szemszögéből’ (és a forgatókönyvíró állítólag személyes tapasztalatokat szerzett a témáról), az efféle jelentéktelennek tűnő részletek is számítanak. Ahogy egy, az EOD csapatok munkáját dokumentáló fotoriporter fogalmaz: „A bombák földjén nem egy kitalált eseményről szóló dráma. Ez a film egy milliók életét befolyásoló, ma is zajló háborúról szól, amelyben 100.000 amerikai vesz részt jelenleg is. Megérdemelne egy minimális történeti hűséget és a részletek iránti odafigyelést.”

A filmmel kapcsolatos viták apropóján a Foreignpolicy.com rövid kommentárokkal kísért képsorozatban mutatta be, hogyan dolgoznak az igazi bombaszakértők. (A képre kattintva tekinthető meg a teljes riport, a szövegek természetesen angolul vannak.) UPDATE: videoriport a tovább után.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr551827482

Trackbackek, pingbackek:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2010.03.10. 10:20:17

szerintem a hamlet se hiteles. az ember tragédiájáról már ne is beszéljünk. fércművek, mint ez a film is. nem is irakban forgatták.

kamasuka 2010.03.10. 10:21:38

@másikpista:
Ráadásul, a film egyik legfontosabb mondanivalója a shoppingolós rész volt.

Egy biztos, ennyi pénzből ritkán forgattak Oscar nyertes filmet.

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2010.03.10. 10:22:41

@Analyzer:
a hörségben 1990-ben alapkiképzésen szintén volt gránát után séta, ha nem durrant. szegény kopasz sorstársam szintén eléggé megfostosodott, amikor a kiképzőállattal kisétált a fedezékből.

hakaba 2010.03.10. 10:23:26

de ki mondta azt, hogy a film hitelesen mutatja be a bombaszakértők életét...? :O
legalább van miről beszélgetni. :P

Analyzer 2010.03.10. 10:25:40

@triumphator: az ember tragediaja nem hiteles?????????? pfffffffffffff......
olvastad, vazze? hol a tokomben elsz te, egy ko alatt? akar napjaink kronikajanak is felfoghato, szinte szorol-szora!!! madach egy zseni volt!
ezt az arcot........

anyahajókabinajtóhajtogató 2010.03.10. 10:32:38

Ez nem dokumentum film tehát ki faszt érdekel, hogy ezek a dolgok teljesn hitelesek-e? Engem nem! A film jó, izgalmas, megrázó, érdekes! Mi kell még? Ha teljesen valóságos lenne akkor unalmas lenne...

victor vacendak 2010.03.10. 10:34:38

Az a baj, hogy mikor egy háborúról szóló, realisztikusnak szánt film hitelességét firtatja az a hadsereg, melyről szól, akkor felmerül az emberben, hogy aki szerint a hitelesség nem számít, milyen alapon nyöszörög az Avatar sztoriján?
De az biztos, fentebb írta már valaki, hiába jó film mindkettő, sok év múlva már csak az Avatarra emlékszik rajongó, gyűlölő egyaránt...

Analyzer 2010.03.10. 10:36:04

@triumphator: ebben az esetben elnezest kerek!!!!! nem lattam at, hogy errol volt szo - bevallom. az ember tragediaja nagy "liblingem" - lezuhant a voros kod....
elnezest!

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2010.03.10. 10:36:52

@hakaba: "de ki mondta azt, hogy a film hitelesen mutatja be a bombaszakértők életét...?"

Lehet, hogy senki nem mondta, de az a tény, hogy az egyik forgatókönyvíró Irakban, egy EOD-osztagban szerzett személyes tapasztalatokat a témáról, az sugallhatta, hogy törekedtek az alkotók a hitelességre.

Bigelow-nak egyébként nincs miért magyarázkodnia: készített egy remek, az életműjébe tökéletesen illeszkedő, elejétől a végéig izgalmas filmet. A katonák és a szakértők véleménye csak azért fontos, hogy amikor a kritikák és a nézők dicsérik a filmet, akkor azt ne a technikai hitelességéért tegyék, mert nem az az erőssége. (Lélektanilag ettől még lehet hiteles.)

maxt · http://fregoli.blog.hu/ 2010.03.10. 10:37:23

Ugyanmár...Oscar-t ennek a filmnek?
Egy dologgal vette meg kilóra az akadémiát (meg azért gondolom a hadsereg fekete pénzei is segítették), mert egy szervezett népirtásnak csap propagandát. Egy értelmetlen háborúnak.
Mint a régi szovjet meg német propagandafilmek. Valahogy le kell nyomni a nép torkán a dolgot, ráadásul úgy, hogy a hazaiakkal szimpatizáljon a néző.
Propagandafilm, semmi több.
Az Oscar pedig úgy látszik röhögve asszisztál ehhez a politikai bohóccirkuszhoz.

kapujanincs (törölt) 2010.03.10. 10:43:22

@efes: gondlom akkor is azon agyalnál, hogy kinek áll érdekében nyavalyogni a film valóságtartalmán, ha a te fejed repülne le a sivatagban, miközben otthon légkondicionált mozikban nézik az életedről a romantikus kamut.

ezt a kézigránátos sztorit meg nyolcadjára hallom...

MoxNox 2010.03.10. 10:45:50

@Domaaa: Sólyom végveszélyben... Akciófilmnek jó, de a tartalma nulla. Ha igazán jó háborús filmet akartok nézni, akkor sokkal inkább a Das Boot például.

Dallas 2010.03.10. 10:46:09

Az a helyzet ezzel a filmel kapcsolatban, hogy nem érdemelt Oscart. (Bár a Titanic se éremelt volna, nemhogy annyit amennyit kapott)A mondanivalója és a drámaisága átjött ugyan, de ezt úgy akarta elérni, hogy hitelesnek akart látszani. És ezzel van a baj. Úgy tálalta a háborút, hogy el akarta hitetni, h amit látunk az a valóság. Pedig azzal köszönőviszonyban se volt a film. Igazi Hállivúdi képmutató, ostoba díjazást láthattunk. Nevetséges.

indexes pribék 2010.03.10. 10:52:19

Analyzer ,
kösz, hogy leírtad helyettem is, mielőtt megírom, hogy velem ugyanígy történt :)

OM617.912 2010.03.10. 10:53:06

Játkkééékkfiiilllmmmmm! Bameg a híd a kwai folyón hitelesebb?? vagy az Avatar?

Néha furikáznak egyedül, néha /30-50%/ kézzel hatástalanítanak, az Andros nagyrészt felderít, és van mesterlövészpuskájuk, kapnak rá kiképzést.

Ti eleddig hallotatok arról hogy EOD? Mi az , ki ők stb?
Ez a baj a nagy magyar ugarral, hoyg itt mindenki jobban ért mindenhez és jobb hitelesebb játékfilmet csinált volna. És mégvalami: a háborút nem lehet lefilmezni, mert kifolyó belekre, leszakadt végtagokra senki sem kíváncsi.
bocs a kirohanásért,
egyébként szép napsütéses délelöttöt, és üdv.,

taxi546 2010.03.10. 10:58:34

Szerintem az Avatar sem teljesen hiteles.:DDD

arconfosom 2010.03.10. 11:01:19

amerikai a Gladiátor óta nem tud jó filmet csinálni

ez is kb pont annyira hiteles film, mint anno a McDonaldsot lejárató, magát degeszre tömő ál-riporteré

Analyzer 2010.03.10. 11:04:27

@indexes pribék: szivesen, kedves pribek (bizarr szokapcsolat!! :) ), az uttoro ahol tud segit!! :)))))

ettumifilii 2010.03.10. 11:07:17

@maxt: elképesztő, hogy mindenki ezzel a propagandafilm dumával jön...a hurt locker pont,hogy nem foglal állást, teljesen(a cikk szerint inkább csak majdnem teljesen:)) hitelesen mutatja be a háborút, azt, hogy nem lehet tudni kire lősz,ki az ellenség, nbármelyik pillanatban felrobbanhatsz, és nem leszel hős...a film minden egyes sablont szándékosan kerül, gondoljunk pl, a professzor házába betörős jelenetre, a főszereplő ott sem lesz magányos hős, elszégyelli magát és hazafut...a film vége pedig végképp nem a propagandáról szól, hanem a főszereplő alkalmasságáról, és rendeltetésének beteljesítésről, ellenpont a boltban a kukoricapehely-nézős jelenet...

hihetetlen, hogy ezt a filmet is mennyien félreértik, és rögtön az avatarral jönnek, azt mindenki érti szerencsére, ez volt a cél, bejött...

espadazo - Játékbolt: · http://aruhaz.nettfilm.hu 2010.03.10. 11:10:16

Manapság már mindenre lehet oscart kapni :-(
Az Avatar pl. mire kapta? Nem néztem, de én maximum a számítógépet kezelő brigádnak adtam volna.
De remélem eljön még az idő, amikor elcsépeltté válik ez a díj a sok tömegfilmes nyertes miatt, ami csak azért van, mert a nép erre jobban ugrik.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.03.10. 11:10:34

annak sem lenne túl sok értelme, ha elkezdenénk azt firtatni, hogy egy olyan karakter, mint doktor House mennyire nem létezhet a valóságban egy kórházban, és mennyire nem reálisak az eljárásaik.. az ember nézi, és persze tudja, hogy nem valóság, de mégis jó a sztori..

ugyanakkor engem is nagyon zavar, amikor olyamit látok egy filmben, amiről biztosan tudom, hogy baromság és a valóságban baromira nem úgy csinálják.. elég zavaró és illúzióromboló tud lenni.. az az érzése az embernek, hogy a filmkészítők nem készítették el a házifeladatukat..

végképp nem értem, miért forgat filmet valamiről, amihez nem ért, és még csak egy szakértőt sem kér fel asszisztálásra.. persze, nem kell dokumentumfilmet csinálni minden kitalált történetből.. de a nézők nem szeretik, ha totál hülyének nézik őket.

konyvelomo 2010.03.10. 11:14:28

@beavereater: "veszélyfüggő és veszélyérzetét vesztett tűzszerészek nem a terepen dolgoznak, hanem a temetőben nyugszanak"

Előbb-utóbb mindenképp. A film az ezelőtti pillanatokat(?) mutatja és pont ettől jó, mert te már látod a folytatást (ill. a véget).

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.03.10. 11:16:10

hogy jó film-e vagy sem, az szinte mindegy, de az biztos, hogy akárhogy is nézzük, nem egy jelentős film. sosem fog kilépni az avatar árnyékából, és az emberek el fogják felejteni.

céerem 2010.03.10. 11:17:11

Azért az erős kijelentés, hogy "nem kezdenek el mesterlövészt játszani a sivatag közepén, ahhoz nem is értenek". Nem értek hozzá, írja le, aki igen, de számomra az (lenne) az evidens, hogy aki háborús övezetbe megy szolgálni, tökmindegy, hogy milyen "munkakörbe", részt kell vennie egy alap katonai kiképzésen. Lehet, hogy nem mesterlövész lesz belőle, de értenie kell a fegyverekhez, minimum alapfokon, ami amerikai szinten nem is tűnik rossznak.

céerem 2010.03.10. 11:19:37

@Gempacsöki Boborján: Avatar, nem Avatár. És hogy mitől is olyan überszuper az Avatar, nem értem. De nem is fogom, mert számomra ez a sztori bugyuta. És persze realisztikus :-)

Dallas 2010.03.10. 11:24:49

A kommentekből ítélve itt senki nem érti, mi a baj a filmmel. Nem az a gond h fikció.

ScooHu 2010.03.10. 11:27:57

@Dallas: Teljesen egyetértek. A Fő baja filmnek az, hogy hitelesként próbálta eladni magát miközben egyszerű halandóként is szemetszúrtak a valótlanságok.
Ha akció film lett volna azt mondom oké, de azok nem is kapnak oscart.
Egyébként 1977-ben a Star Wars sem kapott Oscart. Az Annie Hall film kapta a legjobb film és rendező díjat.

espadazo - Játékbolt: · http://aruhaz.nettfilm.hu 2010.03.10. 11:31:54

@ScooHu: "Az Annie Hall film kapta a legjobb film és rendező díjat. "
Na, erről beszélek. Legközelebb meg majd a King Kong 2. kap Oscar-t, mert szépen lesz megcsinálva a szőre a majomnak.

Jimbo75 2010.03.10. 11:37:06

Bazzz, azért film, mert alig hiteles. Gyűrűk Ura hiteles volt, vagy a Star Wars? Eh...

Big-B 2010.03.10. 11:42:44

Nem volt rossz film, de annyira tényleg nem is jó, hogy Oscart érdemeljen. A színészgárda már nekem szemet szúrt, túl nagy kaliberű fickók szerepeltek benne ahhoz, hogy ne B kategóriás filmecske kerekedjen belőle. És lám-lám, többszörös Oscar-díjas lett.

Big-B 2010.03.10. 11:43:16

@Jimbo75: A Star Wars biztosan nem volt hiteles... :-)

Big-B 2010.03.10. 11:46:08

Aki holmi hitelesség kapcsán emel lándzsát a Hurt Locker ellen és emeli magasba az Avatar-t, az nagyon eltévedt.

CJKrisz 2010.03.10. 11:47:52

Őszintén szólva szerintem egy kézen meg lehet számolni a szakmailag hiteles filmeket Az összes orvosi témával kapcsolatos mozi tele van eget verő baromsággal, nem beszélve a meteoros-világvége filmekről. Mondjuk amikor a Deep Impact-ben a "tudós" ember egyetlen fotóból kiszámítja a kisbolygó pályáját. Ja, az úgy megy, hogy látok egy fotót egy tárgyról és megmondom, hogy merre megy... Armageddon és a világűrben a sziklatömbök között vadászgépként cikázó űrsiklók. A szárnyukkal rátámaszkodnak a nagy semmire, nyilván ezért tudnak úgy manőverezni. Ja és a világűrben is terjed a hang, ráadásul fénysebességgel. :) Ennyi szerintem elég a filmek szakmai hitelességéről.

espadazo - Játékbolt: · http://aruhaz.nettfilm.hu 2010.03.10. 11:51:34

@Big-B: Ismerem Kenobi urat a másodikról. Határozottan állítja, hogy az új halál csillagot már építik a Keleti alatt és a történet egyébként erősen fel van szépítve. Skywalker a valóságban alkoholista volt, Leia kétszer vált el Darth Vader-től, csak nem akartak társadalmi drámát, mert akkor egy Oscar-ral fél év alatt lefut a film.

Mourinho már nem a király 2010.03.10. 11:55:27

Szerintem itt nem arról van szó, hogy az összes oscar amit a Bombák Földjén nyert az Avataré legyen, de a 6 szobor messze túlzás ennek a filmnek.

doktor.dikhed 2010.03.10. 11:57:39

A gond az, hogy filmként is csak részben állja meg a helyét. A látványvilág és a színészi játék nem hagy kívánnivalót maga után, ám a történet gyakorlatilag egy terepszituációkból összeállított montázs (ezek a részek szórakoztatóak, attól függetlenül, hogy nem hitelesek), de a köztes jelenetek feleslegesek és unalmasak.

Aztán ott a film mondanivalója: "A háború drog." Annyira fontosnak tartják ezt a máshol már unalomig emlegetett dolgot, hogy kiírják, aztán képekben még meg is ismétlik a végén, ami azért megmosolyogtató.

Ha Irak, akkor nekem egyértelműen a Generation Kill a nyerő. A Bombák Földjén a közelében sincs.

céerem 2010.03.10. 11:58:55

Talán ennyi oscar tényleg sok a filmért, talán tényleg nem teljesen hiteles, de nálam az sem volt mellékes, hogy a 2ó10p alatt egyszer sem néztem az órámra, hogy unom, mikor lesz már vége...

Regénytár · http://www.regenytar.hu 2010.03.10. 12:03:21

Egy rövid, de velős írás ugyanerről a témáról másféle megközelítéssel: www.regenytar.hu/film.php?id=1224#film

Közöd?? (törölt) 2010.03.10. 12:07:27

hiteles háborús filmet csak úgy lehet csinálni ha vetítéskor beengednek a moziba pár felfegyverzett alkaidást, az ott kiomló belek hitelesek lesznek.-))

stikasz_1 2010.03.10. 12:28:18

Eltöprengve olvasom, mióta lett annyira fontos, hogy X vagy Y film lett Oscar-díjas. Lassan olyan érzésem van, az elmúlt 1 évben összesen két film készült, a bombás meg az avataros, minden más az csak úgy van. Jó lenne egyszer végigböngészni régi Oscar-listákat, néha például elgondolkodtató, elfelejtett, de akkoriban nyilván nagyra tartott Oscar-díjas vagy jelölt filmekkel párhuzamosan micsoda óriási európai filmek kerültek a legjobb idegennyelvűek közt a jelöltek közé. Miközben azt hinném, egyre jobban kinyílik a világ, ehhez képest egyre inkább szűklátókörű az emberek többsége, a hollywoodi mainstream mellett már semmit sem vesz észre.
Jó reggelt!!! Tök mindegy, milyen az Avatar meg a másik film, egyikből sem lesz Keresztapa vagy Aranypolgár.

antonius_block 2010.03.10. 12:30:20

Az angol fegyveres erők rádióját hallgatom (az egyetlen angol nyelvű rádió ami a környünkön fogható), az ottani arcoknak - katonai szakértők, Afganisztánban állomásozó katonák - tetszett a film, igaz ezt még tavaly nyáron mondták amikor szó se volt Oscar-ról.

DanZi 2010.03.10. 12:31:49

A film jó. és kész.

beavereater [AT] 2010.03.10. 12:35:45

@céerem: a mesterlövészeket külön képzik, és az, hogy az EOD-kat alapszinten kiképzik a romboló puska használatára (azzal kiválóan meg lehet semmisíteni pl. az aknákat) nem azt jelenti, hogy képes leküzdeni ugyanezzel a fegyverrel egy majd' egy kilométerre lévő ellenséges lövészt, pláne nem mozgó célpontot. Ez nem Call of Duty.

spinat 2010.03.10. 12:41:32

sem ezt, sem az Avatart nem láttam. Na de ne már egy Oscar-díj mutassa meg egy film értékét! Ha indul eg yháborús film, akkor az nyer. Max egy homokos film tudja megszorongatni. Ez meg háborús és homok is volt.
Valaki említette itt a Vészhelyzetet, mint hiteles filmet. Gondolom nem arra a jelentre gondolt, mikor a mentösök betolnak valakit, akit keresztülszúrt egy vascsö, a doki meg azt mondja, hogy: gyorsan, toljátok be a CT-be. Mert biztos pontosan akarta látni hol is van a csö. Meg jó nagy lehet a VT, ha a méteres csö belefér. és még orvos se vagyok. A kézigránáot meg csak a fából készültet dobtam az iskolai honvédelmi napon.

Merretovább 2010.03.10. 12:41:34

Valóban nem dokfilm, a bombaszakértő figura meg egy cowboy, az meg nem fog távolról robotokat irányítgatni. Nincs itt gond. De az érdekes, hogy volt két választási lehetősége az Oscar zsűrinek, dönthetett, hogy melyik gyarmatosítási ábrázolást támogatja…
faszfejek.blog.hu/2010/03/10/oscar_2059

---

@maxt – egyetértek

@ettumifilii – persze, ez is igaz, de ettől még egy hódító állam tevékenységét mutatja be a film. Hogy most cowboyunk nemzetiségtől függetlenül mindenkit megment a bombák hatástalanításával, vagy sem, az más kérdés.

Yeeger 2010.03.10. 12:58:55

@antonius_block:
De itt nem erről szól a vita, hanem, hogy ki tudja jobban megmondani, hogy hiteles-e egy orvosi/katonai film, úgy hogy közben ki se teszi a lábát a légkondicionált irodából.
(tisztelet a kivételnek.)
Az, hogy te elmész és szerinted megéri-e a mozijegy árát és másfél órát az életedből, hogy elgondolkozz és/vagy kikapcsolódj, az egy másik kérdés. :)

Pacman 2010.03.10. 13:00:55

Hogy lehet az Avatart, meg ezt hitelesség szempontjából összehasonlítani? Az Avatar egy mese, ez meg a valóságon alapszik. Szerintem is túl sok a hat oscar.

céerem 2010.03.10. 13:03:34

@beavereater: Ok. Ha ilyen helyzetbe kerülsz és feltehetőleg tudod kezelni a nálad lévő fegyvert, nem próbálnád meg kiiktatni az ellenfelet, aki ugyanezt próbálja veled?

kalman.kalman (törölt) 2010.03.10. 13:07:30

A Hurt Locker egy viszonylag jó film, de nincs köze a válósághoz, így is kellene kezelni.

Furcsa volt, amikor az orvlövész párbajban a terroristák 800 méteren egy 7.62-es Dragunovval pontosabban lőttek, mint az amerikaiak a .50 cal mesterlövész puskával. Hülyeség.
Még lehetne sorolni a bakikat, hibákat.

Az Avatar meg a 3D-t leszámítva egy nagy közhelygyűjtemény, ezerszer látott sztori, csak most indiánok, bennszülöttek helyett kék lényekkel haverkodik össze az amerikai katona. Kb. egy "B" kategóriás Dolph Lundgren (Dzsungelháború vagyis Men of War 1994-ből) vagy Mario Van Peebles film (Solo 1996-ból) szintjén van, mint történet, ötlet, dialógusok.

Egyik se lesz maradandó emlék, pláne nem kultfilm.

Edward Nygma 2010.03.10. 13:10:53

Nem kell ezt túlbonyolítani: nekem ez a film tetszett, az Avatar meg nem, pont. Másnak meg nyilván másik film tetszik, nézze azt.

És egyik film sem úgy nyit, hogy: "Megtörtént események alapján" :)

Advocatus_Diaboli 2010.03.10. 13:24:46

Egyerűen az Avatar iránti irigységből szavazták meg ezt a gagyit.

KuJa 2010.03.10. 13:26:52

én nem láttam egyik filmet se, és az se érdekel hogy hitelesek-é.
viszont katona voltam, és gránátot nekünk is kellett dobni, u.n. nyeles-gránátot. efes sztorija meredek, de olyat láttam, kb. kettővel előttem dobóval történt, hogy "beragadt" a kezébe a beránott gránát, a vezető tiszt seperc alatt cselekedett, hogy ne a védőárokban robbanjon a cucc.
Nem hiszem hogy hősködnének ilyennel hogy a kézbe robbanjon, főleg mert ezek egyáltalán nem irányított felépítésű gránátok, igaz nincs ilyenkor rajta a repesz-hély, de hát azért így is fémmel van beburkolva.

na mindegy én nem játszanék vele az tutter.

visszatérve filmekre, scanner cop 2 ftw lol!!!

céerem 2010.03.10. 13:28:19

@Yeeger: Jó kis vélemény, ráadásul hiteles is :-)

beavereater [AT] 2010.03.10. 13:29:15

@céerem: nem, nem kezdenék párbajt ellenséges mesterlövésszel, hanem fedezékbe vonulnék és erősítést kérnék, úgy lenne esélyem túlélni. (Katonatiszt voltam.)

beavereater [AT] 2010.03.10. 13:32:07

@kalman.kalman: "Furcsa volt, amikor az orvlövész párbajban a terroristák 800 méteren egy 7.62-es Dragunovval pontosabban lőttek, mint az amerikaiak a .50 cal mesterlövész puskával. Hülyeség."

Egyáltalán nem furcsa, ugyanis a film szerint a Dragunovot sniper kezeli, a .50-est meg egy tűzszerész. A kettejük kiképzettsége ég és föld.

beavereater [AT] 2010.03.10. 13:47:17

@Yeeger: ez egy politikus véleménye

KenSentMe 2010.03.10. 14:18:42

Ennél csak az lett volna jobb, hogyha minden bombán lett volna kék és piros vezeték, és akkor mindig ötletelni kellett volna rajta a filmben, hogy "most a kéket vagy a pirosat?"

Szerintem ez a pár részlet azért nem mindegy, pl. ha egy boxolókról készült filmben mindenkinél lenne egy óriási kard, csak azért, mert fejlevágással/karlevágással/darabolással sokkal nagyobb hatást lehet elérni, mint egy nyamvadt boxkesztyűvel, akkor is jogosan húzná mindenki a száját, hogy "Zsfilm".

hakaba 2010.03.10. 14:25:54

@[bs]: igen, teljes mértékben egyetértek.
azért volt a második mondatom. :)
csak tényleg ott kötnek bele legtöbben a filmbe, ahol a legkevésbé kéne. de végülis mindegy.

úgy látom, index címlap lehetett, azért a sok látogató. :)

Flea 2010.03.10. 14:39:23

Hát amit én tudok erről, azaz, hogy láttam Youtube videó-t csúcsforgalomban rallizó és autokat letoló Humwee-król, amik be vannak linkelve képek is nagyon hasonlóak, mint azok, amiket a filmben láttam. A kritikai pontok:

Nem nyúlnak hozzá a bombához, csak ritkán - hát a film főszereplőjének épp ez a tragédiája, hogy nincs semmi, ami éltetné, így nem gond neki ha egyszer felrobban - kockáztat mert nincs veszteni valója. Nyilván a valóságban ezért nem dícsérnék meg, de a fimbe belefér

Nem mászkálnak konvojokban: A sivatagi túra kivételével, ha jól emlékszem nem volt olyan eset, hogy ilyet mutattak volna, az igazi képeken pedig egyetlen teherautót látok

A lövöldözés: A feka csávó elmeséli a film elején, hogy a nemzetbiztonságtól kéárte át magát. Egy kommandós, vagy CIA katona vajon tud bánni egy mesterlövész psukával? Szerintem reálisan elvárható, hogy kapott ilyen kiképzést

Kilógni a táborból: Nos ez egy elcseszett dolog, amit ki kellett volna vágni, mert tényleg nem túl valószínű, ha ez a legnagyobb szakmai hiba, hát Istenem

Összefoglalva: Katonai szabályokat kérnek számon olyan szereplőkön, akik kimondják, hogy megszegik a szabályokat. Nyilván ezért is róluk szól a film, nem pedig azokról, akik robottal robbantanak (Nyilván a valóságban, ha odajön egy arab bombával a testén egyszerűen fejbe lövik). Szóval jó film ez egy fura háborúról és ér annyit mint veterán katona hosszú LSD alapú rémálma

karit 2010.03.10. 14:42:32

"nem fest reális képet a bombaszakértők mindennapjairól"
LOL. Tán dokumentumfilm kategóriában nyert?
Ha Batmenről szólt volna a film, akkor most biztos a batmobile forgalmiján csámcsognának.

eloi 2010.03.10. 14:53:56

@beavereater:
Egyszerű: Az AVATAR az iraki, afganisztáni típusú "gyarmatosítások" ELLEN szól, a másik meg arról, micsoda faszagyerekek az ott szolgáló amerikai GI Joe-k.
Ennyi.

Jegkoko 2010.03.10. 14:59:13

Hát nekem baromira nem jött be a film, a hitelességről meg annyit, hogy ha már háborús filmet csinálnak, akkor legalább legyen egy minimális valós alapja.

skaven 2010.03.10. 15:01:04

lehet persze arrol vitatkozni hogy a szarvasvadasz, az apokalipszis most, vagy mondjuk akar csak a szakasz mennyire hiteles ehhez kepest. csak epp nincs sok ertelme, mivel azok nem is probaljak kijelenteni magukrol hogy sziper hitelesek, "csak" a haborut probaljak bemutatni es el is erik a celjukat. igy nem is keresi benne az ember azt, hogy x jelenet miert nem lehetne igy a valosagban. ez a film viszont igenis kimondja magarol azt, hogy mennyire faszan bemutatja egy ilyen ember napjait. ha ez a resz elbukik (marpedig elbukik), akkor az igenis elvesz az egeszbol.
lehet hogy valaki el tud vezetni egy szemelygepkocsit, de ha csucsforgalomban kellene vegighajtania a varoson egy kurvanagy kamionnal, raadasul ugy hogy az elete mulik rajta, nem biztos hogy menne. kikepzes ide vagy oda, az egesz egyszeruen nem mukodik, hogy egy erosen specializalt katona minden helyzetben megallja a helyet. akinek ilyen kikepzese van, az pedig tudja is ezt magarol es ha valami gond van, akkor nem kezd el hulyesegeket csinalni meg kitalalni hogy o mesterlovesz, stb.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.03.10. 15:05:47

@Analyzer: 2. Honi Hadtest, 81. számű Légvédelmi Zavaró Zászlóalj, MN 2537, Békéscsaba, 1987. Lehet, hogy az én sztorimat mesélték neked is..:)

victor vacendak 2010.03.10. 15:07:14

@kalman.kalman: sajnálatodra, az Avatar már most kultfilm...

ohmyFgod 2010.03.10. 15:08:34

döbbenet, hogy egy ennyire semmilyen film ennyi oscart elvisz :) nem sok hitele van az egésznek...

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.03.10. 15:08:40

@Analyzer: De nehogy azt hidd, hogy most hitetlen fikagyurkákat fogok győzködni saját életemről...

mallac 2010.03.10. 15:09:28

@Domaaa: A sólyom végveszélyben hamisítatlan amerikai propagandafilm,nagyjából a szovjet háborús produkciókkal egyenértékű.Mondom ezt úgy hogy elismerem az amerikaiak jószándékát a szomáliai katonai intervencióval.

ettumifilii 2010.03.10. 15:10:21

@eloi: az avatar inkább a természet kizsákmányolása és az indián, azték, inka stb népek gazdasági okoból való eltüntetése ellen szól, elég képmutató és banális módon, a hurt locker meg baromia nem arról szól amit mondassz...

ettumifilii 2010.03.10. 15:11:43

@victor vacendak: hahaha, nézz utána a kultfilm fogalmának...azoknak nem szokott 2 milliárdos bevételük lenni :P

victor vacendak 2010.03.10. 15:14:32

@efes: éppen a sok kultúrsznob ágálónak köszönhetően. Ugye te is az vagy?
Ha nem lett volna ekkora fikahadjárat, se merülne feledésbe, de így lefogadhatod, hogy tovább él az ember emlékezetében, mint a bombák földjén (meg a legtöbb legjobbnak ítél film ez elmúlt évekből).
Minél többet beszélnek, írnak róla, annál inkább kultfilm lesz...bocs. De ez van.

victor vacendak 2010.03.10. 15:18:11

@ettumifilii: hahaha, a kultfilm kifejezést nem igen lehet skatulyaként definiálni (de szívesen elolvasom azt, ami szerinted megfelelő leírása a szónak, ha dobsz egy linket, vagy egy könyvcímet). És még csak nem is minőségre utaló kifejezés.

"A kultuszt a közönség teremti".

ettumifilii 2010.03.10. 15:18:40

@victor vacendak: ha nem lett volna ilyen méltatlanul túlértékelve, nem lett volna fikahadjárat

gezabá (törölt) 2010.03.10. 15:20:07

mi a baj a Dragunovval? tök jó puska, az összes tiszt azzal ment vaddisznóra. vitték is, mint a cukrot, ha tudták. az amcsi 0.5 az kibaszott nagy, a falat is átviszi. (a filmet nem láttam plusz nem is érdekel). ellenben a Point Break a kedvencek közt.

victor vacendak 2010.03.10. 15:21:33

@céerem: ugye most nem mondod komolyan, hogy neveket és címeket kezdek sorolni...vagy még is? Ezt várod?
Az Avatar jelenség - az a tény, hogy megosztó, szélsőséges utálatot vagy imádatot kiváltó - önmagában kultstátuszba emelte. Tetszik, nem tetszik.

victor vacendak 2010.03.10. 15:24:49

@stikasz_1: az évek során nem egy olyan film készült, ami még jelölést sem kapott, pedig különb, mint a legtöbb populáris győztes. The Fall, The Fountain, The Man From Earth hogy csak párat mondjak...
Az Akadémia egyre kevéssé mértékadó, ha minőségről van szó.

Beyonder 2010.03.10. 15:24:50

Ne menjetek kultfilm-definíciós ügyben messzire:
filmvilag.blog.hu/2009/07/03/ha_latom_felismerem

ettumifilii 2010.03.10. 15:24:53

@victor vacendak: a kultfilmek olyan filmek amelyek elkötelezett, többnyire szűk rajongói réteggel rendelkeznek, kultikus szereplőkkel, és idézhető szövegekkel...ezen filmek nagyrésze nem volt sikeres a mozikban, persze vannak kivételek, az első három star wars is kultfilmnek tekinthető, pedig volt bevétele bőven...

a kérdés, hogy szerinted, minden idők legsikeresebb filmje, ami kétségtelenül látványos ámde tele van sablonos szereplőkkel, patetikus párbeszédekkel, és baromi egyszerű mondanivalóval, mitől fog kult státuszt kivívni?

céerem 2010.03.10. 15:26:33

@victor vacendak: Relax. Nem értem, hogy mi az Avatar jelenség. Egy szar, sallangos sztori, agyonreklámozva, egy-két új(nak mondott) technikai megoldással tarkítva már kultfilm?

ettumifilii 2010.03.10. 15:29:03

@victor vacendak: the man from earth? nincs több kérdésem

gothmog 2010.03.10. 16:01:04

Most vagy én nem értem, vagy a riportercsaj, de szerintem abba a jelenetbe kár volt belekötni, amikor a főhős hasba akasztja az elöljárót azzal, hogy nyolcszáz-akárhány bombát hatástalanított már. A főhős -szerintem- ott nem dicsekszik a számontartott bombákkal, csak odalök egy számot a górénak, hogy hadd örüljön, és kopjon le végre.

Beyonder 2010.03.10. 16:05:58

@gothmog: De igen: a főhős pontosan tudja, hány bombát hatástalanított, mert megőrzi a kioldószerkezetüket (vagy valami hasonló alkatrészüket) és az ágya alatt őrzi őket.

Wolfram 2010.03.10. 17:16:07

gyenge film, és biztos, hogy csak megvették az oscar-t.
ugyanakkor egy nagyon ütős dráma, ami megérdemelten nyert.
szerintem mindkét állítás igaz. egyszerre.
én nem láttam, de Buddha monda.

Netuddki. 2010.03.10. 17:27:05

Szerintem is fake. Már várom az igaz sztorit a szombati rádiókabaréban a "bombaszakértők titkos élete" címmel.

Netuddki. 2010.03.10. 17:30:11

Mellesleg nem is tudom az Avatar miért nyert volna. Abban is egy csomó valótlanság van. Kezdve azzal, hogy a navi (sötétkék) csajt igazából Törpillának hívták és a katona fickót is valójában Eric Cartmennek. A fehér naciról és sityakról nem is beszélve.

scorsesefan 2010.03.10. 19:07:20

Ez mind hagyjám', de a Robotzsaru, az milyen egy jó film már! :D

kalman.kalman (törölt) 2010.03.10. 21:33:52

@beavereater: na ja, de nézzük már meg a körülményeket, ahogy a Dragunovval eltalálják a Ralph Fines alakította private contractort. Szóval elég valószínűtlen. De téma egyértelműen jobban bejön, mint az Avataré, csak a megvalósítás lehetne jobb.

@victor vacendak: az Avatar egy kliségyűjtemény, még az idegenek kidolgozása is fantáziátlan, meg a bolygó élővilága is ötlettelen. Nevetségesen koppint régen megfilmesített sztorikat, csak akik az előzményeit nem ismerik, azt hiszik, Cameron sz*rta a spanyol viaszt. Oké 3D, de azért a történet nem egy nagy durranás. Egy emlékezetes sort , jelenetet sem tudnék belőle felidézni, pedig nagyon figyeltem ám.

OmegA404 (törölt) 2010.03.16. 15:54:50

Ez a bigelow, valakinek a valakije?
süti beállítások módosítása