Filmvilág blog

Megjelent a júliusi Filmvilág

Szolgálati közlemény

2009. június 30. - filmvilág

VILÁGVÁLSÁGMOZI
A klasszikus hollywoodi sémákban gondolkodó bankármozik, a tőzsdefilmek képtelenek megragadni a mai pénzügyi világválság természetét. A populista politika és a tömegkultúra nagy hajlandóságot mutat arra, hogy a globális pénzgazdaság elszabadulásának következményeit a „ki a bűnös?” kérdésére egyszerűsítse A válságmozik látlelete egyszerű megfejtést kínál: az első számú közellenség a bank.

Mihancsik Zsófia: Legmodernebb idők (Beszélgetés Király Júliával, Lengyel Lászlóval és Szilágyi Ákossal)
Géczi Zoltán: Aranypolgárok (Pénzemberek az amerikai filmekben)   
Vágvölgyi B. András: Bankrablók kora (A Nagy Válság filmjei)   
   

DOKUTREND
/ MAGYAR MŰHELY
A képrögzítési technikák gyors evolúciójának köszönhetően a filmkészítés demokratizálódott: öklömnyi digitális kamerával, mobiltelefonnal akár egy ötödikes is tud filmet készíteni. A dokumentumfilmnek azonban nem csak dokumentumként, filmként is működnie kell. A klasszikus beszélőfejes dokufilm számára a másik nagy kihívás: a bulvárdokumentum. A szenzációhajhász riportokkal szemben a dokumentumfilmnek vállalnia kell dramatikus mivoltát.

Gorácz Anikó: Határátlépők (A magyar dokumentumfilm új irányai)   
Kolozsi László: Ezt már nem hiszem el (Magyar áldokumentumfilmek)
Várkonyi Benedek: Kalandtúra a múltba (Beszélgetés Szász Jánossal)

FRANCIA ÚJHULLÁM
Ádám Péter: A Mozi az úr (Nouvelle vague: filmiskolakerülők)    
Báron György: Mozimánia (Truffaut, a filmkritikus)
Francois Truffaut: Miről álmodik a filmkritikus?   

TERMINÁTOR-SZÉRIA
1984-ben, az első Terminátor-filmben a Schwarzenegger által megtestesített T800-as modell még gépi alkatrészekből összerakott high-tech robot volt. Az újabb, a T1000-es modell, már organoid-jellegű: bármilyen formát felvehet, bármilyen szubsztanciát imitálhat. A két film között óriási az ugrás: a realizmus átadta helyét a hiperreálnak.

Klág Dávid: T-modell (McG: Terminátor 4.)   
Bun Zoltán: Digitalizálódó világ-kép (Terminátor kontra Terminátor)   

TELEVÍZIÓ
Schreiber András: Szemmagasság (Marketing és a gyerekek)

FESZTIVÁL
Pintér Judit: Fesztivál a határon (Trieszt)   
Baski Sándor: Közös nevezők (Udine)   

HATÁRSÁV
Mundruczó Kornél: Pop-ikonok (Corbijn-kiállítás)   

KRITIKA
Reményi József Tamás: Betegei vagyunk (Varga Ágota: Aczél)   
Barotányi Zoltán: Sötét oldal (Babos Tamás, Csillag Mano, Kálomista Gábor, Kivés György, Vecsernyés János: Szíven szúrt ország)

KÖNYV
Schubert Gusztáv: Múltidők (Murai András: Film és kollektív emlékezet)

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr271218263

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2009.07.02. 16:35:17

Nagyon örültem Kovács kolléga rövid kritikájának, amit a Frankenheimer-film DVD megjelenése kapcsán írt. Annak idején a Ronin Láttuk még-je - finoman szólva - nem volt túl igazságos a most már néhai mesterrel (ld. "veterán nímand" etc). Ez a cikk most kiköszörülte a csorbát.
(Bárkinek, aki kételkedik John Frankenheimer rendezői kvalitásaiban, ajánlom megtekintésre szinte bármelyik hatvanas években készült filmjét, de a későbbi munkái közül is lehet nyugodtan csemegézni.)
süti beállítások módosítása